Annonce:

Bilgigant tager patent på udstødning til elbiler

General Motors har sikret sig et patent en noget aparte opfindelse, men udstødningsrøret til elbiler giver faktisk god mening.

General Motors har indgivet et patent, der ved første øjekast kan virke ulogisk. Det drejer sig om et udstødningssystem til elbiler.

Det nye system har dog intet med forbrændingsmotorer at gøre. I stedet er det en sikkerhedsforanstaltning, der skal håndtere en alvorlig risiko ved elbilers batterier.

En elbil drives af en stor batteripakke. Den består af mange mindre battericeller, der arbejder sammen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Cellerne er følsomme over for varme og kræver konstant køling for at fungere optimalt og sikkert.

Hvis en produktionsfejl eller en skade på batteriet opstår, kan det føre til overophedning. Det kan starte en ukontrolleret kædereaktion i battericellerne. Processen kaldes “termisk runaway” eller ‘termisk løb’.

Under termisk runaway stiger temperaturen meget hurtigt. Varmen spreder sig fra den ene celle til den næste i en eskalerende proces. Det kan få batteriet til at frigive brandfarlige og varme gasser.

Uden en kontrolleret måde at slippe af med de gasser på, er der en risiko for brand eller eksplosion. Det udgør en betydelig fare. GM’s patent adresserer netop det problem.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Sådan fungerer GM’s patenterede system

Systemet er designet som en nødløsning. Det består af en række ventiler og kanaler, som er forbundet til batteripakken. Ventilerne er normalt lukkede.

Hvis systemet registrerer en farlig overophedning i batteriet, åbner ventilerne automatisk. De varme gasser bliver derefter ledt væk fra de beskadigede celler.

Gasserne føres gennem kanalerne og sikkert ud af bilen. Det reducerer risikoen for, at en brand spreder sig til resten af batteriet eller kabinen.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Det skriver TheDrive.

Ved hurtigt at frigive gasserne falder trykket og varmen inde i batteripakken. Det kan bremse eller stoppe det termiske løb, før situationen eskalerer yderligere.

Det er vigtigt at understrege, at systemet kun aktiveres i nødstilfælde. En elbil med det patenterede system vil ikke udlede gasser under normal kørsel.

Mere efter annoncen:

Fremtidens sikkerhed i elbiler

Løsningen kan forbedre sikkerheden i elbiler markant. I stedet for at en batterifejl fører til en omfattende brand, kan bilen selv håndtere problemet ved at udlufte de farlige gasser kontrolleret.

General Motors er ikke den eneste bilproducent, der arbejder på den type sikkerhedssystemer.

Mere efter disse links:

Andre bilkoncerner som Stellantis udvikler også lignende teknologier. Nogle af de systemer forsøger endda at rense gasserne, før de ledes ud i det fri.

Nogen forsøger at undgå brande i elbiler gennem lovgivning. I Kina har dikaturstyret i Bejing eksempelvis forbudt landets bilmærker – der ofte er statsstyret – at lave elbiler der overhovedet kan brænde. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også