Den svenske batteriproducent Northvolts store satsning i Tyskland er i krise. Høje elpriser afskrækker investorer, og nu kan Kina overtage gigantfabrikken i Heide.
Northvolts gigantfabrik, Northvolt Drei, i Tyskland står over for en mere end usikker fremtid.
En fremtid som Kina kan blive den store vinder på, fordi europæiske investorer tøver med at smide penge efter batterifabrikker generelt.
De høje elpriser i Tyskland nævnes som en afgørende faktor for den manglende interesse i batterifabrikken i Heide.
Projektet var ellers tænkt som et europæisk flagskib. Det skulle udfordre Kinas stærke position på batterimarkedet.
Nu ser det håb ud til at smuldre. Især de tyske elpriser skræmmer potentielle investorer væk fra projektet.
Energiekspert Hubertus Bardt forklarer situationen til avisen Bild. Han peger på, at priserne simpelthen er for høje.
– Elpriserne er alt for høje. Det er derfor ikke bæredygtigt for europæiske investorer at investere, siger Bardt.
Kinas strategiske interesse i Northvolt
Det problem har kinesiske virksomheder ikke i samme grad. Deres motivation er ofte anderledes end rent økonomisk afkast.
– For statsejede kinesiske virksomheder handler det primært om geoøkonomiske interesser.
– Kina har en strategisk interesse i at købe sådan en fabrik, siger Bardt.
Kilder i den tyske bilindustri bekræfter den manglende interesse. Fabrikken i Heide betegnes som “iskold” for pengestærke tyskere.
Northvolts plan var ellers ambitiøs. Fabrikken skulle producere battericeller til op mod en million elbiler om året.
Det skulle være et markant skridt for at gøre Europa mere selvforsynende med lithium-ion-batterier. Batterier til den voksende flåde af elbiler.
Europas batteridrøm i fare
Kina dominerer i forvejen det globale marked for batterier. En overtagelse vil cementere den førerposition yderligere.
Det svenske moderselskab, Northvolt, står nu i en vanskelig situation. Uden nye investorer ser fremtiden for den tyske fabrik mørk ud.
Det store spørgsmål er, om en europæisk investor vil træde til i sidste øjeblik. Lige nu synes det usandsynligt.
Håbet om en europæisk redning svinder dag for dag. En kinesisk overtagelse synes at være den mest sandsynlige, men også strategisk set problematiske, udgang.
Udviklingen hos Northvolt er et eksempel på de udfordringer, elbilmarkedet står overfor. Men det er ikke kun batteriproducenterne der er i knæ.
Det er bilmærkerne også. Senest har 20.000 ansatte hos Volkswagen sagt ja til at blive fyret, selvom ledelsen i Wolfsburg godt nok kalde det noget andet. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]