Den tyske underleverandør i bilindustrien Brose skal både ud i fabrikslukninger og personalenedskæringer efter tab på 1,4 milliarder kroner. 1.100 stillinger ryger nu.
Den tyske underleverandør Brose skal, som så mange andre i bilindustrien, ud i en voldsomt stor besparelsesrunde. Tyskerne skal nedlægge 1.100 stillinger.
Det sker, fordi omsætningen på 7,7 milliarder euro – et beløb, der svarer til 57,4 milliarder danske kroner – er 1,4 milliarder kroner mindre end året før.
Det skriver Automobilwoche.
Ifølge flere tyske medier er der flere forklaringer på den enorme tilbagegang. Desuden er tabet næsten tre gange højere, end det Brose-ledelsen havde forventet at trække med ud af 2024.
Men den primære forklaring skal findes i det kinesiske marked. Det forventede Brose, der bl.a. fremstiller elektriske rudehejs og komponenter til døre og sæder, sig meget af for bare få år siden.
Men nu har piben fået en helt anden lyd. Og man skal igennem yderligere fyringsrunder. Alene i Tyskland nedlægges 700 stillinger, mens der også tales om at lukke mindst en af virksomhedens fabrikker i landet.
I alt arbejder 24.000 folk fordelt på 24 lande for Brose-koncernen. Foreløbig er det 1.100 af dem, der skal spares væk for at få økonomien til at gå op.
Tyskerne forventer desuden ikke at komme ud af 2025 med noget plus på væksten. Faktisk forventer man bare, at salget stagnere.
Det skyldes bl.a., at især de kinesiske kunder vender sig mod producenter på deres eget marked. Omvendt kan Brose trøste sig med, at man ikke skal håndtere et underskud i størrelsesordenen af det, andre i den tyske bilindustri slæber rundt på.
Gearkasseproducenten ZF skal eksempelvis finde over 40 milliarder kroner hen over de næste år. Alt sammen besparelser der skal holde forretningen kørende.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]