Aston Martins salg faldt sidste år med næsten 10 procent. Samtidig skal ledelsen på hovedkvarteret i England forholde sig til, at gælden nu er vokset til over 8 milliarder kroner.
Aston Martin står over for betydelige økonomiske udfordringer og har nu en gæld på mere end 8 milliarder danske kroner.
Det kom frem, da bilmærket i denne uge offentliggjorde årsregnskabet for 2024. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Den massive gæld kan til dels forklares ved, at Aston Martin smed flere på gulvet end tidligere år. Tabene steg til 289,1 millioner pund, hvilket svarer til cirka 2,5 milliarder danske kroner.
Til sammenligning kom det engelske bilmærke ud af 2023 med et underskud, der begrænsede sig til 239 millioner pund i 2023.
Samtidig er Aston Martins gæld steget til over en milliard pund. Det svarer til mere end otte milliarder danske kroner. Det er en stigning på 43 procent. Selskabets indtjening er faldet med 11 procent. Den gik fra 305,9 millioner pund til 271 millioner pund.
Mærkets nye administrerende direktør, Adrian Hallmark, slog allerede før, han måtte fremlægge årsregnskabet fast, at hans primære fokus er at skabe en bæredygtig økonomi.
Det sker efter en periode, hvor Aston Martin har brugt adskillige millioner kroner på lanceringen af flere nye modeller og et hav af facelifts.
Som en del af en større spareplan, der her og nu skal skaffe 25 millioner pund, skal antallet af ansatte reduceres med 170 lønsedler. Det svarer til fem procent af alle ansatte.
Nedgangen i indtjeningen på fabrikken i Gaydon, England, falder sammen med en generel tilbagegang i salget verden over.
Salget faldt med 8,9 procent i 2024, hvor Aston Martin kom af med 6.030 biler. Det var 6.620 biler bare året før. Det skyldes især en mindre efterspørgsel, hvor englænderne gik tilbage med 16 procent.
Omvendt er Aston Martin langt fra de eneste, der har det svært på det kinesiske marked. Hos Volkswagen-gruppen forsøger Audi at redde noget af forretningen med et helt nyt bilmærke. Læs mere om det her.
Adrian Hallmark, der kommer fra en rolle som direktør for Bentley, sagde, da han overtog chefposten hos Aston Martin, at det nu er nødvendigt at skære ‘markant ned på unødige omkostninger og ineffektive tidslinjer’.
Samtidig har chefen måtte erkende, at i hvert fald nogle af hans kunder vender sig væk fra elbilerne. Derfor kan Aston Martin heller ikke se en forretning, der kan overleve uden forbrændingsmotoren. I hvert fald ikke før 2040.
Apropos forsinkelser er det heller ikke blevet noget med modellen Valhalla, der skulle være briternes svar på en Lamborghini Revuelto og Ferrari SF90.
Men Aston har været ramt af gentagne forsinkelser. Oprindeligt var planen at sende den på vejen før udgangen af 2021. Lige nu håber briterne, at der sker noget i år.
Læs flere artikler efter annoncerne: