En af de helt store underleverandør i bilindustrien, Marelli, har søgt om rekonstruktion. Krisen hos giganten kan få konsekvenser for koncerner som Stellantis og Nissan.
En alvorlig krise har ramt den store underleverandør i bilindustrien Marelli. Det kan få betydning for bilproducenter som Stellantis og Nissan.
Firmaet har anmodet om en rekonstruktion i USA.
Marelli er en af verdens største underleverandører til bilindustrien. Virksomheden har over 50.000 ansatte på verdensplan. De er fordelt på 170 fabrikker og udviklingscentre.
Firmaet producerer en lang række vigtige komponenter til biler. Det gælder alt fra aircondition-anlæg og elmotorer til avanceret elektronik.
Det skriver Reuters.
Et konkret eksempel er de nye OLED-baglygter. De sidder blandt andet på den nye Audi Q6 e-tron.
Det viser bredden i Marellis produktportefølje. Og det kan blive et hårdt slag for bilmærkerne at måtte finde andre løsninger, hvis konkursen bliver en realitet.
Den formelle ansøgning omhandler en såkaldt “Chapter 11”. Det er en amerikansk lovgivning, der giver virksomheder konkursbeskyttelse. Formålet er at give tid til en omstrukturering af økonomien.
Økonomisk redningsforsøg for Marelli
Grunden til den økonomiske krise er en faldende ordrebeholdning. Marelli har oplevet en markant nedgang i bestillinger over de seneste år. Det har skabt et stort pres på virksomhedens økonomi.
For at håndtere situationen har Marelli rejst ny kapital. Der er tale om et beløb på 6,6 milliarder danske kroner.
De nye penge skal bruges i forbindelse med rekonstruktionen. De skal sikre driften, mens virksomheden forsøger at nedskrive sin gæld.
En rekonstruktion er ikke en garanti for overlevelse. Men det giver virksomheden en mulighed for at komme på fode igen.
Konsekvenser for nye biler og reservedele
Krisen hos Marelli kan potentielt påvirke flere store bilproducenter. Kunder som Stellantis-gruppen og Nissan er afhængige af leverancer fra firmaet.
Stellantis dækker over mærker som Peugeot, Citroën, Fiat og Opel. Forsinkelser eller stop i leverancer fra Marelli kan forstyrre deres produktion.
Det er endnu uvist, hvad de præcise konsekvenser bliver. Bilindustrien er kendt for komplekse forsyningskæder. Problemer hos en stor leverandør kan hurtigt sprede sig.
Men det er bestemt ikke første gang, at en konkurs lurer i kulissen. Og for nogle firmaer i bilindustrien er den ligefrem en realitet.
Senest har et af de mindre bilmærker, der ville slås mod Tesla, dog formået at redde sig ud af en lukning ved at skifte kurs. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]