På en ny fabrik i Termoli, Italien, skulle verdens fjerdestørste bilkoncern Stellantis udelukkende have bygget batterier til elbiler. Men efterspørgslen er der ikke.
Et batterisamarbejde mellem Stellantis, Mercedes-Benz og TotalEnergies kaldet ACC skulle have bygget batterier til elbiler på tre fabrikker rundt om i Europa.
Nu bliver det i hvert fald på et af stederne slet ikke til noget. Ifølge Stellantis-ledelsen kan efterspørgslen på elbiler nemlig ikke bære en batteriproduktion i Italien.
Det skriver Automotive News.
Samme medie skriver, at den franske fabrik allerede er åbnet. Men at både de tyske og italienske fabrikker blev sat i bero sidste efterår på grund af den manglende efterspørgsel.
Og nu mener Stellantis altså, at fabriksanlægget i Italien ikke kan bære batteripakkerne. Området opgives dog ikke helt.
Mandag i denne uge meddelte Stellantis, at fabrikken i stedet vil lave gearkasser til hybridbiler. Det sker, fordi koncernen i højere grad vil fokusere på denne form for biler.
Gearkasseproduktionen vil kunne beskæftige 300 mand, der – når de har mest travlt – producerer 300.000 gearkasser om året.
Det er ikke første gang, at fabrikken i Termoli slås tilbage af problemer. I september sidste år trak Italiens regering en ellers lovet økonomisk støtte til projektet.
Dengang forklarede regeringens finansfolk sig med, at der var andre, bedre og mere presserende ting at bruge pengene på.
Italiens regeringen havde ellers stillet Stellantis og Mercedes, hvad der svarer til halvanden milliard støttekroner i udsigt, hvis giganterne vil anlægge en batterifabrik i netop Italien.
ACC-samarbejdet er ikke det eneste inden for bilindustrien, der enten vakler eller falder helt sammen.
I sidste uge meddelte Honda og Nissan, at man alligevel ikke vil danne en fælles koncern. Noget der ellers kunne have gjort japanerne til bilindustriens tredjestørste foretagende.
Nissan, der kæmper for at overleve, og hvis ledelse allerede har sagt, at man løber tør for penge inden for et års tid, er dog ikke helt tabt.
Foxconn, der bl.a. fremstiller alle Apples iPhones, har sagt, at man er interesseret i at udvide sin automotive-afdeling.
Her kan Nissan være det næste skridt. Læs mere om historien her.
Læs flere artikler efter annoncerne: