Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ud af 2024 med et underskud pรฅ 7,5 milliarder danske kroner. Nu skal 14.000 folk fyres.
Tyske ZF Friedrichshafen AG stรฅr midt i en akut krise. Bildeleganten kom ud af 2024 med et underskud pรฅ hele 7,5 milliarder kroner.
Det skriver Automobilwoche i denne uge.
Men hos ZF, der lever af bl.a. at bygge gearkasser, har man lรฆnge vidst, at det gรฅr den forkerte vej. Allerede sidste รฅr blev det meldt ud, at virksomheden skal fyre.
Hele 14.000 folk skal vรฆk, fordi der skal findes 44 milliarder kroner i besparelser henover de nรฆste 5 รฅr.
I alt har ZF, hvis fulde navn er ZF Friedrichshafen AG, 54.000 ansatte. Og det er 14.000 af dem, firmaledelsen vil af med inden 2026.
Udmeldingen vรฆkker bekymring blandt de fagforeningsvalgte tillidsreprรฆsentanter i det sรฅkaldte samarbejdsrรฅd, der er et bindeled mellem de ansatte og ledelsen.
โ Denne meddelelse vรฆkker bekymring, nรฅr vi faktisk har brug for fuld forpligtelse til at levere til kunder, styre recessionen og transformationen, sagde Achim Dietrich, formand for samarbejdsrรฅdet, der er bindeledet mellem de ansatte og ledelsen hos ZF, i juli 2024.
Men her slutter kritikken ikke. For hos fagforeningen IG Metall i Bayern, der organiserer de fleste af ZF’s ansatte, lรฆgger man ansvaret for, at der mangler 44 milliarder kroner i kassen, direkte over pรฅ ledelsen.
โ Selskabets ledelse har sat ZF i en vanskelig position gennem strategiske fejlvurderinger og fejlslagne finansieringsmodeller, nรฅr der er opkรธbt for milliarder.
โ Medarbejdere bรธr holde hovederne hรธjt i forbindelse med disse fatale ledelsesfejl. Det vil vi forsvare os imod, siger IG Metall-distriktschef Horst Ott.
ZF er langt fra de eneste, som mangler frygteligt mange penge i kassen. I รstrig forsรธger Magna Steyr, der byggede biler for Fisker Inc., at dรฆkke et milliardstort tab.
Magna Steyr-ledelsen mener nemlig, at de tabte 2,7 milliarder kroner pรฅ Fisker Inc.’s konkurs. Pengene er dels nogle, som fabrikken i รstrig aldrig har fรฅet for at bygge biler til Fisker, dels nogle man har tabt pรฅ de aktier i bilmรฆrket, som man fik i stedet for kontanter.
Men selv de langt mere etablerede mรฆrker kรฆmper med nedgangstider. Hos Volkswagen skal tre fabrikker i Tyskland og 35.000 ansatte skรฆres fra.
Sรธstermรฆrket Audi har lukket sin fabrik i Belgien og har fyret adskillige tusinde ansatte. Og hos Porsche skal 4.500 stillinger vรฆk.
Endnu vรฆrre stรฅr det til hos Skoda, hvor nรฆsten det dobbelte antal ansatte skal vรฆk. Hos Skoda er direktรธr dog sur over, at medierne bragte den historie. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk