Den tyske bildele-gigant Neapco Europe GmbH er gået konkurs. Det rammer 500 ansatte og leverancer til store bilmærker som BMW, Mercedes og Volkswagen.
En æra er slut i den tyske bilindustri. Efter 104 års drift har Neapco Europe GmbH, der producerer flere dele til bilmærkerne, indgivet en konkursbegæring.
Konkursen betyder, at 500 ansatte i byen Düren mister deres job. Det er et hårdt slag for leverandørkæden til giganter som BMW, Mercedes og Volkswagen.
Det skriver avisen Aachener Zeitung.
Fabrikken i Düren er byens største arbejdsplads. Derfor har nyheden om lukningen skabt stor bekymring blandt de ansatte og deres familier.
Virksomheden har været en central del af lokalsamfundet i over et århundrede. Den har specialiseret sig i vigtige komponenter til bilers drivlinje.
Produktionen omfatter blandt andet drivaksler, kardanaksler og differentialer. De dele er afgørende for funktionen i mange moderne biler.
Betydningen af fabrikken blev understreget så sent som i 2023. Her besøgte den daværende kansler Olaf Scholz anlægget for at fremhæve dets vigtighed for tysk industri.
Leverandør til BMW, Mercedes og Volkswagen
Listen over kunder vidner om Neapcos centrale rolle. Virksomheden leverer ifølge egne oplysninger komponenter til en lang række store bilproducenter.
Blandt kunderne er mærker som Audi, BMW, Ford og Mercedes. Også Opel, Renault og Volkswagen har modtaget dele fra fabrikken i Düren.
Konkursen efterlader derfor usikkerhed hos flere af Europas største bilproducenter. Det er endnu uvist, præcis hvordan konkursen vil påvirke deres bilproduktion på sigt.
Årsagen til konkursen er ifølge tyske medier en kontrakt med det amerikanske moderselskab. Den kontrakt er ved at udløbe og bliver ikke forlænget.
Produktionen på fabrikken forventes at fortsætte indtil december 2025. Herefter er fremtiden for anlægget og de resterende aktiviteter usikker.
Lokal indsats kan måske redde job
Nyheden om konkursen er et hårdt slag for hele regionen. Det udtaler borgmester i Düren, Frank Peter Ullrich, ifølge avisen Express.
“Den her nyhed er et hårdt slag. Ikke kun for medarbejderne og deres familier. Men for hele regionen,” siger borgmesteren.
Byen har ifølge borgmesteren forsøgt at støtte virksomheden. Det er sket med tiltag som en lav selskabsskat og et tæt samarbejde med lokale erhvervsforeninger.
– Den her udvikling er især bitter, fordi vi har arbejdet sammen i flere år for at skabe en bæredygtig fremtid for virksomheden, forklarer Frank Peter Ullrich.
Han understreger, at de lokale myndigheder ikke kunne påvirke beslutningen, som blev truffet i koncernledelsen. Alligevel giver byen ikke op.
– Vi vil fortsætte med at kæmpe. Vores mål er at redde så mange job som muligt eller skabe alternativer,” afslutter borgmesteren.
Den tyske bilindustri er under pres fra flere fronter. Det er nemlig ikke kun underleverandørerne, der skal stramme livremmen ind.
Det skal de som en konsekvens af manglende gang i den hos de helt store. Alene Volkswagen meddelte i begyndelsen af juni, at 20.000 ansatte har sagt ja til en fyreseddel. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]