Annonce:

Bilgigant i knæ – skal låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan kæmper med en truende økonomisk krise og en gæld på 40 mia. kr. En omfattende spareplan er sat i gang for at redde mærket.

Den japanske bilproducent Nissan befinder sig i en alvorlig økonomisk krise. En gæld på hele 40 milliarder kroner truer bilmærket.

Direktør Ivan Espinosa har derfor igangsat en omfattende spareplan for at forsøge at navigere Nissan gennem de økonomiske udfordringer; det gør dog ikke situationen mindre kritisk.

For at skaffe nødvendig kapital forsøger Nissan nu at rejse over 48 milliarder kroner. Det skal ske gennem en kombination af lån og salg af forskellige aktiver.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Planen indebærer udstedelse af værdipapirer. De kan senere konverteres til aktier. Derudover overvejes salg af højrenteobligationer i både dollar og euro.

Det skriver Bloomberg.

Bilmærket ser desuden på muligheden for at sælge dele af sin ejerandel i Renault. Batteriproducenten AESC kan også blive solgt fra.

Flere fabrikker er sat til salg, herunder anlæg i Sydafrika og Mexico. Selv ejendomme i USA og Nissans hovedkvarter i Yokohama kan havne på listen over ting, japanerne skal af med.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Administrerende direktør Ivan Espinosa forsøger også at sikre et lån på over 9,6 milliarder danske kroner. Her er den britiske regering og dermed statskassen inde over for at sikre mange tusinde arbejdspladser i landet.

Bilmærket har sin største europæiske fabrik i Sunderland. Anlægget er tilmed den største arbejdsplads i hele den britiske bilindustri.

Nissan har også lovet at investere yderligere 17,2 milliarder danske kroner i elbiler på netop den fabrik.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Flere banker har allerede sagt, at man er villig til at hjælpe Nissan med lån. På trods af de alvorlige nyheder steg Nissans aktiekurs på børsen i Tokyo, hvor den er noteret.

Det er dog usikkert, om hele redningsplanen kan realiseres. Bestyrelsen har endnu ikke givet sin endelige godkendelse til og af de mange tiltag. Men den forventes at falde på plads snarest.

Drastiske nedskæringer og usikker fremtid for Nissan

Baggrunden for Nissans nuværende situation er en hastigt forværret økonomi. Interne dokumenter fra Nissan peger på en risiko for et driftsresultat med et minus 19,8 milliarder danske kroner.

Mere efter annoncen:

Det er, hvis de nuværende amerikanske toldsatser fastholdes. Selv uden de toldsatser forventes et tab på omkring 13,2 milliarder danske kroner. Det vil i så fald være det største tab i virksomhedens historie.

Som en konsekvens af de økonomiske problemer har Ivan Espinosa fremlagt en stor spareplan.

Mere efter disse links:

Hele 20.000 arbejdspladser forventes nedlagt globalt. Syv ud af Nissans 17 fabrikker står over for lukning.

To af de fabrikker menes at ligge i Japan tæt på Yokohama. De fabrikker står for næsten en tredjedel af landets samlede produktion.

Tidligere forsøg på at fusionere med konkurrenten Honda mislykkedes. Uenighed om omfanget af nedskæringer var en af årsagerne til det kuldsejlede forsøg. En fusion kunne ellers have skabt en stærkere japansk bilalliance og en af verdens største bilkoncerner

Mere efter annoncen:

Officielt råder Nissan stadig over likvider for cirka 88,2 milliarder danske kroner.

Ifølge Espinosa er det nok til at dække driften i 12 til 18 måneder. Kreditvurderingsbureauer har dog allerede nedgraderet Nissans kreditværdighed til såkaldt “junk-status”.

Det signalerer en høj risiko for investorer. Pengestrømmen var da også negativ i det seneste regnskabsår.

Det kan ligne begyndelsen på enden for et af Japans mest kendte bilmærker. Men situationen er ikke uden lyspunkter.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Nye investeringer i kæmpe fabrik giver håb for fremtiden

En ny batterifabrik er planlagt i Sunderland. Den britiske regering og andre investorer støtter projektet. Læs mere om det her-

Hvis en ny handelsaftale mellem Storbritannien og USA medfører lavere toldsatser på elbiler, kan det give Nissan et midlertidigt pusterum. Det vil især gavne produktionen i Sunderland.

Lige nu handler alt dog om overlevelse for Nissan. Når en bilproducent begynder at overveje salg af sit eget hovedkvarter. Det samme gjorde McLaren i en såkaldt sale and lease back-model, da man for nogle år siden også manglede penge.

Mere efter annoncen:

Nissan står over for en afgørende periode. De kommende måneder vil vise, om redningsplan er tilstrækkelig til at sikre bilmærkets overlevelse og fremtidige position på det globale bilmarked.

Selvom Nissan i Japan har sagt, at spareplanen er global, har den danske importør i et svar til Boosted fortalt, at man går fri af nedskæringerne. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også