Efter en afbrudt Honda-aftale og økonomisk modvind ser Nissan sig nødsaget til at stoppe ny batterifabrik til 6,82 milliarder kroner i Japan.
Nissan befinder sig i en vanskelig situation. Bilproducenten kæmper med faldende salgstal, en fusion med Hoda der faldt sammen og et kæmpe underskund.
Det betyder, at Nissan nu står alene i et konkurrencepræget marked.
For at redde bilmærket, der hvert år bygget omkring 3,5 millioner nye biler, har den nye administrerende direktør, Ivan Espinosa, derfor trukket hårdt i nødbremsen.
Det skriver Nikkei Asia.
Japanerne stopper planerne om en ny fabrik. Fabrikken skulle have produceret batterier til elbiler. Den var planlagt til at ligge i det sydlige Japan. Investeringen i den nye fabrik løb op i 6,82 milliarder kroner.
– Nissan tager omgående beslutninger for at genoprette blannce. Samtidig undersøges alle muligheder for at sikre den fremtidige drift” lyder det fra Nissan i en officiel udtalelse.
– Efter grundig overvejelse af rentabiliteten ved investeringen har vi besluttet at sætte opførelsen af en ny LFP-batterifabrik i Kitakyushu City, Fukuoka i bero.
Fremtiden for Nissan Qashqai og Sunderland-fabrikken
Der er nu bekymring for, om Nissan vil blive nødt til at lukke flere af sine egentlig bilfabrikker. For nylig kom det frem, at en ledende person i virksomheden ikke anså Storbritannien for at være et ideelt sted at bygge biler.
De udtalelser har skabt frygt for fremtiden for Sunderland-fabrikken, der i forvejen er en af Nissans største.
På den fabrik produceres blandt andet modellen Nissan Qashqai til det europæiske marked. Mange ansatte og lokale følger situationen tæt.
I næste uge offentliggør Nissan mærkets første kvartalsregnskab for 2025. Med offentliggørelsen på tirsdag bliver det tyderligere, hvor store kvaler Nissan har.
Økonomiske udfordringer og strategiske beslutninger
Nissan har tidligere advaret om et forventet tab på 38 milliarder kroner. Ledelsen har gjort det klart, at man kan overleve på længere sigt uden en partner.
Skilsmissen fra Renualt-gruppen og den mislykkede aftale med Honda har ikke ligefrem gjort situationen bedre.
Ivan Espinosa står nu over for den store udfordring at navigere Nissan igennem de økonomiske vanskeligheder.
Beslutningen om at stoppe byggeriet af batterifabrikken er et tydeligt tegn på, at der skal spares. Om Nissan på den måde er færdige med at spare sig ud af krisen, er endnu for tidligt at sige noget om.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]