Volvo Cars har travlt med at undgå den forhøjede straftold fra EU. Derfor flytter mærket nu store dele af produktionen til Belgien. Der skal 350 nye folk til.
Volvo kan blive presset alvorligt på økonomien af EU’s straftold på kinesiske elbiler. Derfor har mærket valgt at flytte store dele af produktionen til Europa. Det betyder, at der skal findes nye ansatte i hundredvis.
Flytningen af produktionen til Volvos fabrik i Gent, Belgien, forventes at skabe mange nye arbejdspladser. Og det ikke bare direkte på fabrikken, men hos flere underleverandører.
Der er allerede planer om at ansætte 350 nye medarbejdere, som skal samle EX30-modellen til det europæiske marked.
Selvom der i første omgang er tale om tidsbegrænsede kontrakter, er det stadig en positiv udvikling for den lokale økonomi og beskæftigelsen.
Det mener en række underleverandører, som er blevet stillet mere arbejde i udsigt. Fra Volvo lyder det, at man både leder efter folk med erfaring fra branchen og helt nye ansigter.
EX30-modellen har været en kommerciel succes for Volvo og er i øjeblikket den tredjebedst sælgende elbil i Europa.
Også herhjemme er bilen et hit. Alene i 2024 fik Volvo i Danmark over 2.700 eksemplarer af modellen på danske nummerplader. Det svarer til 1,6 procent af alle biler, der overhovedet blev solgt sidste år.
Indtil nu er de biler dog primært sendt fra Kina. Men det er langt fra alle bilmærker, der er glade for straftolden.
Paradoksalt nok er BMW et af de mærker, der har brokket sig mest højlydt. Tyskerne vil hellere konkurrere med kineserne uden straftold.
Tilbage hos Volvo i Belgien forventes det, at flytningen fra Kina hæver produktionen på fabrikken i Gent. Her oplevede man nemlig et fald på samlebåndene i løbet af 2024.
Samtidig vil det også gavne de underleverandører, der er afhængige af bilindustrien. En af disse er Adient, en producent af bilsæder, som har en fabrik i den belgiske by Assend.
Allerede nu har Volvo bedt Adient producere sæderne til de europæiske EX30-modeller. Det betyder, at alene den ene underleverandør leder efter mindst 100 nye folk.
– Det er fremragende nyheder for os, siger en leder hos Adient til mediet VRT.
EU’s straftold på elbiler har været et kontroversielt emne. Flere bilproducenter, herunder Volvos ejer Geely, har kritiseret den og endda sagsøgt Europa-Kommissionen. Det samme har Tesla gjort.
Volvo er dog ikke den eneste bilproducent, der ansætter i øjeblikket. Mens Volkswagen-koncernen har planer om at nedlægge op mod 35.000 stillinger inden 2030, søger andre mærker som Toyota aktivt efter nye medarbejdere.
Toyotas fabrik i Frankrig har et akut behov for over 600 ansatte og mangler desuden mindst 100 nye medarbejdere hver måned. Læs mere om det her.
Det kan være en trøst for de mange, der lige nu mister deres job. De seneste tal viser, at alene de største virksomheder sidste år fyrede 54.000 folk i bilindustrien.