Annonce:

Bilgigant har lukket fabrik – 3.000 folk er fyret

Fredag trillede den sidste e-tron efter planen af samlebåndet på Audis fabrik i Belgien. 3.000 ansatte er dermed fyret, og fabrikken åbner trods protester ikke igen.

Fredag i denne uge lukkede Audi mærkets fabrik i Belgien. I hvert fald forlod den sidste bil fra mærket samlebåndet. Det betyder, at 3.000 ansatte er fyret.

Fabrikken, som har spyttet biler ud på vejene i mere end 70 år, begyndte produktionen af elbiler i 2018. Men det har ikke været nogen succes.

Selv siger Audi, at man lukker ned, fordi der er færre, der helt konkret efterspørger elbiler. Særligt de dyre modeller, som Q8 e-tron, der blev bygget i netop Belgien, er i frit fald.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Anlægget uden for Bruxelles har længe kæmpet mod meget høje omkostninger, som Audi i første omgang forsøgte at få styr på ved at fyre 371 ansatte på fabrikken.

Men det har altså ikke kunnet holde forretningen bag fabrikken kørende, og da efterspørgslen og det europæiske bilmarked i løbet af 2024 tabte endnu mere af pusten, lignede en lukning efterhånden den eneste løsning.

Elbiler udgjorde i januar 15 procent af nyregistreringerne i hele Europa, et stykke fra årets mål på 25 procent.

Ifølge Sigrid de Vries fra bilfabrikkernes brancheorganisation ACEA oplever medlemmerne lige nu, at efterspørgslen falder markant. Det er altså ikke kun Audi, der er kommet i klemme.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Men de nu tidligere ansatte i Bruxelles har i flere måneder udtrykt deres utilfredshed og kritiseret Audi for ikke at have gjort nok for hverken dem eller lokalområdet. Jan Baetens fra de ansattes fagforening har i medierne åbenlyst kritiseret lukningen.

– Folk bliver presset til at købe elbiler, men infrastrukturen er ikke der endnu, siger Jan Baetens.

Det forventes, at Audi nu går i gang med at pille udstyret på fabrikken ned. Det skal der bruges et par hundrede medarbejdere til.


Ingeniør Florin Tautu, som kom til fabrikken fra Rumænien i 2011, siger til belgiske medier, at det har været godt at arbejde på fabrikken, og at det er beklageligt, at Audi nu smutter.

En jobmesse med 4.000 ledige stillinger er planlagt til april. Men det garanterer ikke, at alle de tidligere Audi-ansatte finder et nyt job.

En anonym leder udtrykker medfølelse med dem, som har økonomiske forpligtelser.

– Jeg er håbefuld, men jeg føler med dem, der har realkreditlån at betale eller børn på universitetet, siger en anonym leder fra fabrikken til Daily Mail.

Fabrikken i Belgien lukker på et tidspunkt, hvor det europæiske bilmarked er presset over en efterspørgsel, der ikke kan følge med de investeringer, der er smidt i udviklingen af elbilerne generelt.

Annonce:

Audi er ikke de eneste, der lukker fabrikker og fyre folk. Volkswagen har meddelt, at man vil skille sig af med 3 fabrikker i Tyskland. Det betyder endnu flere fyringer.

Og hos søstermærket i Tjekkiet, Skoda, meddeler ledelsen, at der på grund af meget høje omkostninger til udviklingen af elbiler skal skæres 8.000 stillinger fra.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Annonce:

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populære artikler

Læs også