Bilgiganten Stellantis har indført et akut kørselsforbud for Citroën C3 og DS3 på grund af farlige Takata-airbags. 17.000 danske ejere skal stoppe kørslen nu.
Et akut kørselsforbud fra bilkoncernen Stellantis rammer nu 17.000 danske bilejere. Forbuddet gælder for specifikke årgange af modellerne Citroën C3 og DS3. Årsagen er potentielt farlige Takata-airbags i bilerne.
Stellantis har derfor opgraderet en tidligere sikkerhedskampagne til et direkte “stop-kørsel”-påbud. Det betyder, at ejere af de berørte biler frarådes at bruge dem, indtil de er repareret.
De omfattede Citroën C3 er produceret mellem 2009 og 2019. For nylig er visse DS3-modeller fra samme periode også blevet en del af kampagnen i Danmark.
Det tekniske problem ligger i drivmidlet i de berygtede Takata-airbags. Kemikalierne kan nedbrydes over tid, især hvis bilen udsættes for varme og fugt.
I værste fald kan en nedbrudt airbag blive udløst med alt for stor kraft ved en kollision. Det kan potentielt sende metalfragmenter ud i kabinen.
Sådan får du bilen repareret
Stellantis understreger, at risikoen er markant lavere i et koldere klima som det danske. Alligevel har man valgt at indføre kørselsforbuddet ud fra et globalt forsigtighedsprincip.
– Fabrikken følger et forsigtighedsprincip, også i lande som Danmark, hvor risikoen på grund af det koldere klima er langt mindre. Det er en ansvarlig tilgang, og vi støtter fuldt op om initiativet, siger Kristofer Nilsson, teknisk direktør hos Wismo Group, i en pressemeddelelse.
De berørte bilejere er tidligere blevet kontaktet. Nu vil de modtage endnu et brev i deres e-Boks via Motorstyrelsen med en klar opfordring til at handle.
Reparationen er gratis for bilejeren og tager cirka en time. Værkstederne er informeret og har reservedele på lager, så de er klar til at håndtere opgaven.
Cirka 40 procent af de berørte biler har allerede fået skiftet de problematiske airbags. Det efterlader stadig omkring 10.000 Citroën C3-ejere, som nu skal reagere på det nye påbud.
Et globalt problem med airbags
– Vi har bedt Citroën-værkstederne om at prioritere opgaven,” fortæller Kristofer Nilsson. Han oplyser, at man også har foreslået at inddrage andre autoriserede værksteder for at få processen til at gå hurtigere.
Det er vigtigt at understrege, at der ikke er rapporteret om uheld i Danmark som følge af problemet. Indgrebet er udelukkende præventivt for at sikre bilejernes sikkerhed.
Takata-skandalen er en af de største i bilindustriens historie. Den har påvirket millioner af biler fra en lang række forskellige bilmærker verden over i mere end et årti.
Boosted har før fortalt om den omfattende skandale, der fik japanske Takata til at gå konkurs, og hvordan andre bilmærker ud over dem fra Stellantis-gruppen fortsat kæmper mod den livsfarlige airbags.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]