Annonce:

Bilgigant fylder syntetisk diesel på nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fyldes nu med syntetisk brændstof, første gang de tankes. Nettoudledningen er 90 procent mindre, siger bestyrelsesmedlem Karsten Schnake.

Herhjemme er der aldrig solgt flere Skodaer end lige nu.

Men selvom langt de fleste i dansk kontekst er elbiler, har det tjekkiske VW-mærke ikke smidt forbrændingsmotoren ud endnu.

Tværtimod hælder fabrikken ny syntetisk diesel på alle nye dieselbiler, første gang de tankes for at kunne forlade fabrikken.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det oplyser mærket selv i en pressemeddelelse.

Dermed er Skoda det første mærke i VW-koncernen, der bruger de syntetiske diesel. Men hos konkurrenterne fra München – nærmere bestemt BMW – har man længe hældt syntetisk diesel i tanken på helt nye biler.

Tilbage hos Skoda vil fabrikken uden at blinke sige god for, at alle biler med forbrædningsmotorer, der bygget fra 2022 og frem, uden problemer kan køre på syntetisk brændstof.

Hos Stellantis er man klar til at gå endnu længere. Allerede i 2023 fortalte koncernen, at 28 millioner af de biler, som man har bygget gennem tiden, uden problemer kan køre på brændstoffet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Som hos Skoda bruger også Stellantis HVO100-diesel. Det er plantemateriale og animalsk fedt. CO2-udledningen forsvinder ikke.

Men brændstoffet klassificeres alligevel som være vedvarende. HVO100 opfylder den europæiske brændstofstandard EN 15940, og hos Skoda oplyser man, at mærket vil købe dieslen af det statsejede energiselskab CEPRO.

– Som det første mærke fra Volkswagen-koncernen til at bruge denne innovative løsning, bruger vi HVO ikke kun i vores personbiler, men også til tankning af lastbiler, der håndterer intern logistik på vores tjekkiske fabrikker, siger Karsten Schnake, bestyrelsesmedlem hos Skoda.


Selvom tjekkerne er de første inden for VW-koncernen, der bruger syntetisk brændstof i gadebiler direkte fra fabrikken, er man ikke de første, der rør brændstoffet. Heller ikke inden for koncernen.

Porsche har længe haft gang i en produktion af syntetisk benzin på en fabrik i Chile. Og der er planer om at udvide produktionskapaciteten både i Nord- og Sydamerika. Ligesom der skal anlægges fabrikker til formålet i Europa. Læs mere om det her.

Meget apropos Skoda så går det faktisk rasende godt i Tjekkiet. Faktisk så godt, at Skoda nu er det mainstream mærke, der tjener absolut mest pr. bil.

– Med en margin på 8,3 procent er vi det mest profitable, masseproducerende bilmærke i Vesten på mainstream-markedet, lyder det fra direktør Klaus Zellmer.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også