Samarbejdet mellem Nissan og Mercedes er slut. Fabrikken i Mexico, der løb op i 7 milliarder kr., lukker. Det koster 3.500 ansatte jobbet i en dyb corporate-krise.
En stor fabrik i Mexico, der blev bygget i et fælles milliard-samarbejde mellem Mercedes-Benz og Nissan, lukker nu permanent.
Fabrikken, der kostede næsten 7 milliarder kroner at bygge, lukker i midten af 2026. Fabrikslukningen koster 3.500 ansatte jobbet.
Lukningen er et brutalt og dyrt bevis på et fejlslagent corporate-samarbejde.
Det fælles projekt, Cooperation Manufacturing Plant Aguascalientes (COMPAS), startede i 2015.
Produktionen bgeyndte i 2017. Fabrikken har gennem årene produceret biler for begge bilmærker. Det gælder blandt andet Infiniti QX50, QX55 og Mercedes A-Klasse.
Men nu er det slut.
Den oprindelige A-Klasse udgik allerede i 2020. Infiniti QX50 og QX55 vil begge udgå i løbet af denne måned. Mercedes GLB, der er den sidste model på samlebåndet, ruller af linjen i maj 2026. Derefter lukker anlægget ned.
Nissan fyrer 20.000 folk i stor spareplan
Fabrikslukningen er en del af en større og mere desperat spareplan hos Nissan.
Den japanske bilgigant er i gang med en massiv omstrukturering for at skære omkostninger. Målet er at reducere arbejdsstyrken med 20.000 ansatte på verdensplan.
Nissan planlægger at lukke i alt syv fabrikker og designstudier. Det gælder blandt andet fabrikker i Japan og Cuernavaca i Mexico.
Firmaet vil reducere antallet af bilplatforme fra 13 til kun syv. Samtidig skal den årlige produktion skæres ned med en million enheder til 2,5 millioner.
Nissan er gået så langt, at de har identificeret 4.000 potentielle spareidéer. 1.600 af de idéer anses for at være levedygtige.
Blandt andet overvejer de at reducere antallet af nakkestøtter i deres biler for at spare penge. Overfor Boosted har den danske importør dog afvist, at man er en del af spareplanerne.
Bilmærker overlever, mens fabrikker dør
Lukningen i Aguascalientes er endnu et eksempel på, at de store, traditionelle bilproducenters fælles projekter har svært ved at overleve.
Selvom Infiniti QX50 og QX55 udgår, får de dog afløsere. Infiniti ser QX60 som en efterfølger til QX50.
Mercedes GLB vil også blive kørt videre i en anden generation. Den vil få både forbrændingsmotor og elektriske drivlinjer.
Lukningen i Mexico kommer kun få uger efter, at en anden bilgigant måtte lukke fabrikker i Europa.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, lukkede Stellantis (Peugeot, Opel, Fiat m.fl.) hele seks europæiske fabrikker midlertidigt. Årsagen var kollapset salg af elbiler og fyldte lagre med usolgte biler.

