Annonce:

Bildele-gigant fyrer – næsten alle er væk

Bildele-producenten Kongsberg Automotive, der er bedst kendt for Volvos Orrefors-gearknop, fyrer stort set hele sin ledelse. Nogle stillinger forsvinder helt.

Store ændringer præger i øjeblikket ledelsesgangene hos bildeleproducenten Kongsberg Automotive.

Firmaet, leverer blandt andet den kendte Orrefors-gearknop til Volvo, skærer nemlig markant ned gennem en række fyringer.

Den norske milliardær Arne Fredly er trådt ind som storaktionær. Det gjorde han faktisk for mindre end et år siden. Men det smitter allerede nu af på driften.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Fem af de øverste chefer har forladt Kongsberg Automotive. Hele tre af dem sparkes ud med øjeblikkelig virkning.

Det drejer sig om lederne for forretningsområderne Drive Control Systems og Flow Control Systems. Stillingen som teknisk chef, Chief Technology Officer, bliver desuden nedlagt.

Udskiftningerne i toppen kommer i kølvandet på et tidligere ledelsesskifte. I februar i år blev administrerende direktør Linda Nyquist-Evenrud fyret og erstattet.

Det er mindre end et år siden, at Arne Fredly blev en af de største aktionær i Kongsberg Automotive, og det er ifølge norske medier hans dirkete indflydelse, der nu sætter gang i svingdørene.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Yderligere organisatoriske justeringer inkluderer nedlæggelsen af afdelingen for “Industrial Engineering and Operational Excellence”.

Arbejdsopgaverne inden for marketing og kommunikation vil også blive droslet markant ned. De placeres fremover under finansdirektør Erik Magelssen.

Nye ansvarområder og strukturelle ændringer

Erik Magelssen tiltrådte sin stilling som finansdirektør den 1. juni. Han får dermed en central rolle i den nye, slankede organisation.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Kongsberg Automotive oplyser, at ændringerne er en del af en større omstrukturering. Målet er at skabe en mere fokuseret og effektiv virksomhed.

Den nye struktur indebærer, at de to tilbageværende forretningsområder får en direkte tungere betydning.

Men nordmændene er ikke de eneste, der både skal spare og gør det gennem fyringer. Hos storkunden Volvo er der netop skåret ned på personaleomkostningerne med 3.000 stillinger.

Mere efter annoncen:

Langt de fleste ryger fra mærkets hovedkontor i Gøteborg. Samtidig tyder meget på, at mærket, der skal spare hele 12 milliarder kroner, nu bliver endnu tættere bundet op til den kinesiske ejer Geely. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også