Topchefer som John Elkann fra Stellantis og den nu tidligere Renault-chef Luca de Meo advarer om, at et hav af nye EU-regler gør det umuligt at bygge billige biler.
Et markant fald på 90 procent i salget af små, økonomisk overkommelige biler skaber bekymring i bilindustrien.
Topchefer som Stellantis stedfortrædende direktør John Elkann og Renaults nu tidligere topchef Luca de Meo peger direkte på EU-regler som årsagen.
De mener, at de mange reguleringer reelt fjerner grundlaget for at producere billige bybiler.
Tidligere blev der solgt omkring en million nye biler i Europa til under 112.000 kroner om året. Det tal er nu kollapset til kun 100.000 biler ifølge John Elkann.
For bilmærkerne svinder det økonomiske incitament til at lave de små biler hurtigt ind. Det skyldes primært EU-regulativer, der gør design og fremstilling mindre og mindre attraktivt.
– Vi kommer til at stå over for mere end 120 nye regulativer inden 2030, siger Elkann i et interview til Automotive News.
– Hvis man ser på vores ingeniører, arbejder mere end 25 procent kun med overholdelse af regler, så der tilføjes ingen værdi.
Han drager en parallel til udlandet. Altså det uden for EU.
– Der er ingen grund til, at Europa ikke skulle have en E-bil, når Japan har en kei car, som udgør 40 procent af markedet.
Krav om differentieret lovgivning for små biler
Før sin fratrædelse delte Renaults direktør, Luca de Meo, de samme bekymringer. Han opfordrede lande som Frankrig, Spanien og Italien til at gå forrest for at genoplive segmentet for små biler.
Ifølge de Meo er det en klar miljømæssig nonsens at køre rundt i en elbil på 2,5 ton hver dag.
Han pressede på for en massiv udvikling af små biler til bykørsel og levering på den sidste strækning. Det ville ifølge ham være en mere fornuftig løsning for miljøet.
– Det, vi beder om, er en differentieret regulering for mindre biler, tilføjede de Meo.
Han forklarede, at for mange regler er designet til større og dyrere biler. Det betyder, at producenterne ikke kan lave mindre biler med en acceptabel rentabilitet.
En mulig fremtid med inspiration fra Japan
Stellantis tilbyder stadig nogle få små transportmuligheder. De inkluderer Citroën Ami, Opel Rocks-e og Fiat Topolino. Alle tre falder ind under EU’s kategori for quadricykler.
Det er et lovgivningsmæssigt smuthul, der tillader ultralette køretøjer med lav hastighed at eksistere. Men det er en niche.
For at skabe en bredere tilbagevenden for små, billige biler skal de europæiske lovgivere måske genoverveje de definitioner.
Forskere fra bilforskningscentret Gerpisa opfordrer lovgiverne – og dermed styret i EU – til at handle. De foreslår, at man tillader bilmærkerne at sælge køretøjer, der ligner de japanske Kei-biler, lokalt.
Det menes at kunne hjælpe lokale mærker med at konkurrere mod den kinesiske import.
Mens fremtiden for de helt billige bybiler er usikker, ser det allerede nu ud til, at de små bybiler er totalt fortid. Det selvom de er uhyre populære. Især i Danmark.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]