Annonce:

Bilchef: EU skal droppe benzin- og dieselforbud i 2035

Der er ingen vej uden om forbrændingsmotoren. Heller ikke i 2035 hvor EU har tænkt sig at forbyde den i nye biler. Hybrider skal være tilladt, siger chefen for Ineos.

EU vil gerne forbyde alt nyt på fire hjul med en forbrændingsmotor i 2035.

Men det er utopi at tro, at den slags kan lade sig gøre. I hvert fald hvis man spørger den administerende direktør hos bilmærket Ineos, Lynn Calder.

I et indlæg i forbindelse med ‘Future of the Car’-summit, som for nylig blev afholdt i England,  raser hun over både Englands og EU’s beslutning om at forbyde forbrændingsmotoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

For teknologien kan ikke undværes til den tid. Desuden mener direktøren, at begge beslutninger fratager bilisterne et valg. Et valg der behov for.

Desuden mener hun, at både de engelske politikere og dem i EU-systemet tager grusomt fejl, når de i jagten på at reducere udledningen fra industrien kun fokuserer på elbiler.

Både hybrider og elbiler med rækkevidde-forlængere af små benzinmotorer (de såkaldte REx-biler, red.) vil spille en helt afgørende rolle i den sammenhæng.

– Kunderne vil ikke have valget. Det har brug for valget mellem teknologierne. Men det nuværende politiske system går i retningen af ét system, der efterlader bilisterne uden noget valg.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Vi kan jo se, at bilindustrien går tilbage til forbrændingsmotoren. Bilfabrikkerne fortryder mål om kun at bygge elbiler for i stedet at kunne satse på flere ting samtidig, siger Lynn Calder.

Ifølge Ineos-chefen er bilmærkerne allerede tvunget i knæ på grund af elbilerne. Alene i England kan 4,5 milliarder pund, der svarer til 40 milliarder danske kroner, som blev hældt i offentlig støtte til elbilerne, værd spildt.

– Vi er nødt til at anerkende efterspørgslen. At hybrider er den populære løsning. Men det har sin pris. Allerede nu har bilmærkerne brugt milliarder af pund på en strategi (elbilerne, red.) der ikke virker.

Artiklen fortsætter efter videoen:

– Vi er allerede der, hvor industrien mister arbejdspladser hver eneste dag. Alt sammen fordi vi ikke anerkender kundernes efterspørgsel. På den måde risikerer vi bare, at bilisterne holder fast i ældre, og mindre effektive biler, i længere tid.

Lynn Calder står i øvrigt i spidsen for et bilmærke, der kun lige er kommet ud af et større produktionsstop efter en betalingsstandsning. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Mere efter annoncen:
Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også