Scania dropper nu 2030-målet om kun at bygge elbiler. Alligvel siger direktøren, at der kun er én vej frem – nemlig at gøre fossilt brændstof dyrere. Ellers slår den elektriske lastbil ikke igennem.
Den elektriske lastbil slår ikke igennem uden dyrere diesel og støtteordninger til strømmen fra EU’s side.
Det siger lastbilkoncernens direktør i et nyt interview, hvor han dog samtidig lægger målet om kun at bygge elbiler i 2030 ned.
– Hvis man er på 1 procent, og det er 2026, bliver det lidt fjollet at tale om 50 procent inden 2030, siger administrerende direktør Christian Levin i et interview med Dagens Nyheter.
I sammen interview er Levin bekymret for, at EU ender som fallerede virksomheder i stil med Kodak og Blackberry eller Nokia, hvis ikke der lægges forbud eller højere afgifter ned over den fossile del af industrien.
– I historien er der flere eksempler på verdensførende virksomheder, der er gået konkurs på grund af store teknologiske skift, såsom Blackberry eller Kodak.
– Vi er ikke ved at blive en Kodak, men vi bør respektere dette skift. Og hvis EU ikke er i stand til at implementere denne systemændring for alle vores industrier, så kan hele Europa blive en Kodak. Det er jeg virkelig bekymret over.
Christian Levin efterlyser i den forbindelse tre initativer fra EU’s side. Det skal være billigere at køre på strøm, det skal være dyrere at køre diesellastbiler og så skal der lægges kilometerafgifter på alle dieseldrevne lastbiler.
Den kilometerafgift behøver direktøren dog ikke kigge langt efter. Ordningen har nemlig eksisteret i Danmark siden 1. januar 2025. Men systemet bagved er fyldt med fejl.
I en mail sendt til Boosted oplyser International Transport Danmark, at myndighederne stort set er holdt op med at skrive bøder ud for manglende betaling af kilometerafgiften.
Systemet er ganske enkelt for behæftet med fejl. Der er kun, siger interesse-organet, skrevet bøder ud i de enkelte tilfælde, hvor myndighederne har kunnet konstatere åbenlys snyd.


