Den norske batteriproducent Morrow Batteries er gået konkurs. Tabet løber op i mere end 1 milliarder kroner af statens penge.
Den norske batteriproducent Morrow Batteries er gået konkurs.
Det oplyser virksomheden selv i en pressemeddelelse.
Konkursen gælder også datterselskaberne Morrow Technologies AS og Morrow Industrialization Center AS.
Selve batterifabrikken Morrow Batteries slog dørene op i august 2024, men er altså lukket ned her mindre end to år senere.
Ifølge bestyrelsesformanden skyldes konkursen, at virksomhederne er stødt på langt flere udfordringer, end man havde forudset.
Nu går det hele konkurs, fordi det ikke er lykkedes at finde en holdbar løsning.
– Vi har arbejdet intenst på at finde en bæredygtig løsning, men det er ikke lykkedes os at sikre tilstrækkelig finansiering inden for den tilgængelige tidsramme, siger formand Ann Christin Andersen.
Morrow Batteries, der ville have batteriproduktion op at køre i Norge, underskrev så sent som tidligere i år en leverance-aftale med det finske firma Proventia Oy. Ligesom man har kontrakter med virksomheder i forsvarsindustrien.
Men det har altså ikke været nok. Og nu synes det hele at være tabt. Blandt andet har den største ejer Å Energi smidt mere end 1 milliard norske kroner i forretningen.
Ligesom den norske stat via fonden har lånt batteriproducenten mere end 400 millioner kroner og yderligere 1,1 milliard kroner på markedsvilkår.
Krisen kommer dog ikke som lyn har en klar himmel. Ifølge de norske medier måtte Morrow allerede i januar i år sætte en ellers planlagt udvidelse af fabrikken på pause.
Alene det træk kostede 50 til 60 ansatte jobbet. I det hele taget har konkursen blandt batterifabrikker kostet dyrt i Norden.
Herhjemme kunne Boosted fortælle, at Danmarks største pensionsselskab tabte flere milliarder kroner, da det svenske Northvolt gik konkurs i marts 2025.


