Dodge Viper har haft sin tid. I hvert fald hvis man spørger bilmærkets direktør, der mener, at en lignende bil aldrig ser dagens lys igen.
Det var måske ikke verdens bedste bil, men Dodge fik skabt sig et ikon, da Viper kom på gaden i 1991.
Om måske fordi det gik trægt med at få solgt de sidste eksemplarer af bilen, vis produktion blev stoppet i 2017, tænker Dodge ikke i at genoplive bilen her små 10 år senere.
Faktisk blev nogle af de sidste Viper-modeller solgt så sent som i januar 2025, så svært havde Dodge ved at tømme lagerne ude hos forhandlerne.
I en ny podcast kalder Dodge-direktør Tim Kuniskis Viperen for en af de smukkeste biler, der nogensinde der nogensinde er bygget. Formentlig taler han her om det gennemgribende facelift fra 2007 og frem til slutningen i 2017.
Men skulle Viperen genoplives, vil det ifølge Tim Kuniskis kræve et farvel til det manuelle gear. Ligesom bilmærket på grund af nye sikkerhedsregler vil være tvunget til at udstyre bilen med airbags ‘lige over førerens øre’.
I hvert fald hvis Dodge Viper skal beholde den form og det udseddende, vi kender den for.
Mens Viperen er ude, er det dog ikke helt slut for en sportsvogn med Dodge-logo. I slutningen af maj måned fortalte mærket, at man arbejder på en sportsvogn ved navn ‘Copperhead’ – efter slangearten af samme navn – der skal fungere som en direkte afløser for Viperen.
Amerikanske medier peger i den forbindelse på, at Dodge formentlig vil bruge den samme V8-motor med kompressor, som bilmærket bruger i Charger Hellcat.
Noget andet, der også står til at forsvinde, er Audi femcylindrede rækkemotor. Ledelsen i Ingolstadt nægter dog at give kommende og langt strengere emissionskrav fra EU skylden.
I stedet lægger cheferne skylden over på kunderne. Der er simpelthen for få der køber femcylindrede Audier i dag.


