Ford har det stramt med forhastede beslutninger om at udfase forbrændingsmotoren for at tvinge bilisterne over i elbiler. Det vil give bagslag, lyder advarslen.
Ford er ikke i tvivl.
For det første er det forkert at tvinge bilisterne over i elbiler. Dernæst vil den politik før eller siden give bagslag. Ledelsen mener, at EU’s lyst til at udfase forbrændingsmotoren, kan få bilisterne til at gøre modstad.
Modstanden der vil få bilisterne til at holde på deres ældre biler med sjovt nok ældre forbrændingsmotorer længere, end det ellers var planlagt.
Tvangen kan forsinke eller måske endda direkte forhindre, at nye biler med mere brændstoføkonomiske motorer kommer ud på markedet og derfra ud på vejene i større antal.
– CO2-mål skal afspejle den faktiske efterspørgsel blandt forbrugerne, og hvad infrastrukturen reelt er i stand til.
– At tvinge en overgang frem hurtigere frem, end det markedet egentlig kan holde til, risikerer at bremsen den hastigheden bilparken egentlig kunne fornyes med.
– Og det er afgørende i forhold til at få bragt udledningen ned, siger direktør for Ford i Europa Jim Baumbick.
Af fem nye modeller, som Ford vil udvikle til det europæiske marked inden 2030, vil hele tre af dem have en forbrændingsmotor mellem forhjulene.
Kun de to resterende biler, som ifølge Boosteds oplysninger bl.a. giver et comeback til Fiesta-navnet på Renault 5-teknik, vil være helt elektriske biler.
Selv håber Ford at den milliarddyre satsning vil genetablere mærket på det europæiske kontinent efter en skilsmisse-aftale med moderselskabet i USA.
Omvendt har Ford over de seneste år sagt farvel til mange af sine egentlige europæiske modeller. Først røg Mondeo og Fiesta. Siden er både Galaxy og senest Focus røget sig en tur.


