Den tidligere regering regnede med elbilerne for at nå klimamålet i 2030. Men højere afgifter kan bremse salget, advarer bilbranchen.
Den tidligere regerings Klimastatus og -fremskrivning for 2026 viser, at elbiler spiller en afgørende rolle for Danmarks 2030 klimamål.
Fremskrivningen peger på, at transportsektorens udledning næsten bliver halveret fra 2024 til 2030.
For personbiler alene ventes udledningen at falde med cirka 52 procent frem mod 2030. Forklaringen er især, at elbiler erstatter benzin- og dieselbiler. Derfor mener Mobility Denmark, at politikerne bør fjerne registreringsafgiften på elbiler helt.
Staten regner med elbilerne
Ifølge Mobility Denmark viser statens egne tal, at bilparken nu er blevet en central del af klimapolitikken. I 2025 stod elbiler ifølge fremskrivningen for cirka 84 procent af salget af nye personbiler i Danmark.
I 2030 ventes andelen at nå cirka 94 procent. Samtidig skønnes bestanden af elbiler at nå omkring 1,5 millioner biler i 2030. Brancheorganisationen forventer, at Danmark allerede i 2027 kan runde 1 million elbiler i bilbestanden.
“Danskerne vælger elbilen i et tempo, som for få år siden virkede meget ambitiøst,” siger Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.
Branchen vil fjerne afgiften
Men ifølge Mobility Denmark sker udviklingen ikke af sig selv. Organisationen peger på, at priserne fortsat er afgørende, hvis flere danskere skal skifte den gamle benzin- eller dieselbil ud.
Derfor bør registreringsafgiften på elbiler fjernes helt. I stedet bør bilbeskatningen ifølge Mobility Denmark følge bilernes faktiske belastning af samfundet. FDM har tidligere advaret om, at især billigere elbiler fortsat skal være attraktive, hvis næste gruppe bilkøbere skal med over i elbiler.
FDM har også peget på, at en høj købspris kan ramme bilister med mindre købekraft hårdt.
“Hvis registreringsafgiften på elbiler afskaffes helt, kan vi få endnu større klimaeffekt, en nyere og sikrere bilpark og et langt mere enkelt afgiftssystem,” siger Mads Rørvig.
Dermed er klimafremskrivningen også blevet et nyt argument i kampen om bilafgifterne. Staten regner med, at elbiler skal levere en stor del af reduktionen i transportens udledning.
Samtidig er der fortsat afgifter, som kan gøre nogle elbiler dyrere for danskerne. Mobility Denmark opfordrer derfor politikerne i en kommende regering til at skabe stabile rammer for både private bilkøbere og virksomheder.


