Branchen melder ud: Ny regering skal sikre afgiftsfrie elbiler

Den nye S-SF-M-R-regering vil undersøge en permanent afskaffelse af registreringsafgiften på elbiler.

Annonce

Den nye regering kan blive afgørende for, om elbilfesten fortsætter i Danmark. Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og Radikale Venstre har dannet regering, og i regeringsgrundlaget fastholdes ambitionen om at undersøge modeller for en permanent afskaffelse af registreringsafgiften på elbiler.

Hos Mobility Denmark bliver meldingen modtaget positivt. Organisationen peger på, at lavere afgifter har været en af hovedårsagerne til, at elbilerne nu dominerer det danske nybilsalg.

“En afskaffelse af registreringsafgiften vil være et af de mest effektive greb til både at styrke den grønne omstilling og reducere bureaukratiet omkring bilbeskatningen,” siger Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Elbiler kan blive dyrere til nytår

Sagen haster, fordi afgiften på elbiler efter de gældende regler begynder at stige fra nytår. Det kan gøre nye elbiler dyrere på et tidspunkt, hvor salget ellers har fået voldsom fart.

Mobility Denmark advarer om, at stigende afgifter kan skabe usikkerhed hos bilkøberne og bremse elektrificeringen af bilparken.

“Det er afgørende, at vi undgår de planlagte afgiftsstigninger på elbiler ved årsskiftet,” siger Mads Rørvig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han mener, at en dyrere elbil vil være i direkte modstrid med ønsket om at gøre elbilen til et reelt valg for flere danskere.

Bilbranchen vil have ro om afgifterne

Også AutoBranchen Danmark presser på for en ny langsigtet aftale. Organisationen peger på, at den nuværende bilaftale fra 2020 har været en stor succes for den grønne omstilling.

I maj passerede Danmark allerede målet fra aftalen om 775.000 grønne person- og varebiler i 2030.

Den 24. maj var der 787.330 person- og varebiler med enten elmotor eller pluginhybrid-teknologi i den danske bilpark, viser tal fra Bilstatistik.dk.

“Den aftale om bilafgifter, der blev indgået i 2020, har været en bragende succes for den grønne omstilling på bilområdet,” siger Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.

Frygt for årlig afgiftsuro

AutoBranchen Danmark advarer mod, at bilafgifter bliver et tilbagevendende politisk slagsmål hvert efterår. Det skaber usikkerhed for både bilejere, forhandlere, importører og leasingmarkedet.


“Hverken danskerne eller autobranchen kan være tjent med den usikkerhed, der opstår, hvis bilafgifter går hen og bliver noget, politikerne skal diskutere hvert efterår sammen med finansloven,” siger Gitte Seeberg.

Samtidig advarer hun mod en hurtig hovsa-løsning. Regeringen vil afvente anbefalinger fra ekspertgruppen, som arbejder med en omlægning af bilafgifterne. Gruppen ventes at fremlægge sine anbefalinger i andet halvår af 2026.

Forslag om ny ejerafgift

AutoBranchen Danmark og FDM har allerede fremlagt et konkret forslag. Her fjernes registreringsafgiften på elbiler og erstattes af en løbende ejerafgift, som tager udgangspunkt i bilens vægt og energieffektivitet.

Forslaget skal gøre mindre og mere effektive elbiler mere attraktive og samtidig gøre afgiftssystemet lettere at forstå. Et centralt hensyn bliver dog brugtmarkedet.

Mere efter annoncen

“Når den nye regering forholder sig til ændringer af bilafgifterne, er det alfa og omega, at man er opmærksom på at undgå værditab hos eksisterende bilejere,” siger Gitte Seeberg.

Dermed står regeringen med en svær balance. Elbilerne skal holdes billige nok til, at salget fortsætter, men ændringerne må ikke ramme millioner af eksisterende bilejere unødigt hårdt.

Vil du se flere bilnyheder fra Boosted.dk? Tilføj Boosted.dk som foretrukken kilde herunder:
Tilføj som foretrukken kilde på Google
Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er ansvarshavende redaktør og medejer af Boosted.dk. Han er en erfaren motorjournalist med mere end 20 år i bilbranchen, hvor han har skrevet om nye biler, bilindustrien og bilmarkedets udvikling for førende dagblade og magasiner.

Opvokset i den lille by Asnæs i Odsherred, hvor interessen for biler blev grundlagt tidligt, da hans far var Volvo-forhandler. I dag bor Kasper i Roskilde med sin kone og deres to store børn. I indkørslen står der både en nyere Mercedes GLA, en ældre Volvo C70 og en Porsche 911 C4S.

Mail: [email protected]
Annonceindhold

Nyeste artikler

Annonce


Annonce

Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Bilbranchen

Annonce

Annonce for Auto Show

Annonce

Annonce for Klassikermarkedet