Bilboss: Derfor bør EU skrotte Euro 7-normen

Stellantis-chefen Carlos Tavares mener ikke, at det er værd at bruge kræfter på en ny emissionsnorm. 


Den er her ikke endnu. Men den kommer måske. Altså den næste emissionsnorm – Euro 7. Men spørger man hos Stellantis-gruppen er det omsonst at stramme emissionskravene for person- og varebiler.

I hvert fald har både Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati og Opel/Vauxhall – altså hele Stellantis-koncernen – allerede sagt, at det er slut med forbrændingsmotoren.

Og derfor bør EU slet ikke bekymre sig om at lave nye regler, mener Carlos Tavares der styrer verdens sjettestørste bilkoncern. EU har da også udskudt beslutningen om Euro 7-normen flere gange allerede. Og det er usandsynligt, at den bliver til noget før tidligst i 2028.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Altså bare seks år før, EU vil have forbudt alle nye benzin- og dieselbiler. Og så mener  Stellantis-toppen altså ikke, at det er besværet værd. Alle koncernens mærker har da også sagt, at de vil have produceret deres sidste fossilbiler i 2030. Altså hele fem år før EU mener, de skal.

– Set fra industriens perspektiv har vi ikke brug for Euro 7, da det kun vil lægge beslag på ressourcer, som vi ellers kunne have brugt på udviklingen af elbiler, sagde Stellantis-chefen, da han sammen med Jeep præsenterede den nye, elektriske Avenger på Paris Motorshow i sidste weekend.

Flere artikler og reklamelinks:
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk