De fleste troede, at den var tabt for altid, da en rød Ferrari F40 brød ud i et sandt flammehav i Monaco. Men nu skal den genopbygges for flere millioner kroner.
I slutningen af 2025 forventes en helt særlig bil atter at køre på offentlig vej.
Det drejer sig om en Ferrari F40, som har gennemgået en ekstremt omfattende genopbygning. Bilen blev næsten totalt ødelagt i en voldsom brand i Monaco tilbage i februar 2020.
Det tragiske ved historien er, at bilen begyndte at brænde ganske kort efter en anden og gennemgribende restaurering.
Det er værkstedet RM Autosport, som har stået for – og stadig tager sig af – den store opgave. Målet er at bringe den legendariske superbil tilbage til sin oprindelige stand. Det har krævet en komplet restaurering af alt fra chassis til interiør.
Tilbage i vinteren 2020 udspillede der sig dramatiske scener på gaderne i Monaco. En Ferrari F40 brød i brand. Flammerne fik hurtigt fat og forvandlede bilen til et udbrændt vrag på kort tid.
Motorrummet blev opslugt af ilden. Kabinen blev næsten fuldstændig ødelagt. Og bilens chassis tog alvorlig skade. Billeder af det rygende karrosseri spredte sig hurtigt blandt bilentusiaster verden over via de sociale medier.
Mange anså bilen for at være tabt for altid. En reparation virkede umulig. Alligevel blev det besluttet at forsøge at redde det, der var tilbage af den ikoniske bil.
Genopbygningen af F40-chassiset
En Ferrari F40 er ikke en hvilken som helst bil. Den var den sidste model, som grundlæggeren Enzo Ferrari selv godkendte. Modellen markerede mærkets 40-års jubilæum ved lanceringen i 1987.
Bilen blev skabt som en rendyrket køremaskine. Den havde 478 hestekræfter fra en bare 3,9-liters V8-motor med dobbelte turboer, baghjulstræk og en meget lav vægt på under 1.200 kilo.
Det gav bilen, som var den sidste Enzo Ferrari så i levende live, imponerende præstationer for sin tid.
Tophastigheden lå på omkring 320 kilometer i timen. Det gjorde den til verdens hurtigste serieproducerede bil, da den kom frem. Det er en af grundene til dens ikoniske status i dag.
Der blev kun produceret 1.315 eksemplarer af F40-modellen. Det begrænsede antal har gjort bilerne ekstremt eftertragtede blandt samlere. Værdien er ofte langt over 20 millioner kroner.
Derfor var det i det mindste forsøget værd at redde eksemplaret her. Selv med en udbrændt motor og en manglende bagende var der stadig stor værdi i resterne. Bilen blev først bragt til en Ferrari-forhandler i Monaco.
Ferrari F40: En legende på vejen
Herfra blev den transporteret til RM Autosport, hvor specialister begyndte det omfangsrige arbejde. Opgaven var klar og ikke til at tage fejl af; Bilen skulle – koste hvad det vil – genopbygges fra bunden. Del for del.
Alt skulle genskabes. Det gjaldt både gearkasse, motor, interiør og karosseri. Hele chassiset skulle restaureres. Det har været en lang og kompliceret proces.
Nu, næsten fem år senere, nærmer arbejdet sig sin afslutning. Selvom mange dele er nye, skulle den originale kørefornemmelse være bevaret.
Det skriver Italpassion.
Hele operationen kommer til at koste et ukendt men meget stort millionbeløb. Snart vil den genfødte Ferrari F40 være klar til at indtage vejene igen som et vidnesbyrd om en utrolig redningsaktion.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]