Det er nu 16 år siden, at General Motors trak Pontiac fra markedet. Men nu har koncernen søgt navnet beskyttet igen. I hvert fald på hjulkapsler og andet ‘merchandise’
General Motors sikrer Pontiac-navnet med et nyt varemærke. Det gælder dog kun tilbehør som navkapsler, ikke en længe ventet genkomst af de kendte biler.
General Motors har fornyet et varemærke for Pontiac. Nyheden har skabt røre blandt bilentusiaster. Mange håbede på et comeback for det kendte bilmærke.
Det nye varemærke dækker dog primært tilbehør. Det gælder for eksempel hjulnavkapsler og nummerpladerammer. En ny Pontiac-model er ikke umiddelbart på vej.
Det betyder, at drømmen om en ny Pontiac Trans Am må vente. Entusiaster må væbne sig med yderligere tålmodighed. General Motors har tilsyneladende andre planer med det kendte navn.
Varemærkeansøgningen blev opdaget gennem en offentlig registrering i USA. Den specificerer produkter som “hjulnavkapsler til køretøjer; horn til køretøjer; nummerpladerammer; nye nummerpladerammer.”
Det indikerer tydeligt, at General Motors ikke ønsker at genoplive Pontiac som bilproducent i øjeblikket. De vil snarere forhindre andre i at udnytte navnet kommercielt.
Pontiac er stadig ikke glemt
GM har juridisk set fastholdt Pontiac-varemærket siden 2005. Den nye ansøgning fremstår derfor mere som en administrativ opdatering. Det er næppe en genfødsel af bilmærket.
Men hvorfor netop denne opdatering nu? Svaret er sandsynligvis ret simpelt. Pontiac er måske fortid som aktiv bilproducent.
Navnet Pontiac lever dog stærkt videre. Det ses på utallige biler, på vægge i garager og i mange brugtvogns-annoncer. Nostalgien er stor. Særligt i hjemlandet USA.
Folk køber stadig merchandise med Pontiac-logoet. De køber også tilbehør, der hylder mærkets arv.
Pontiac var et af flere etablerede mærker, som GM måtte lukke ned. Det skete i kølvandet på den store finanskrise omkring 2008, da selv kastede koncernen ud i en konkurs.
Faktisk findes GM i dag kun fordi den amerikanske regering dengang støttede en rekonstruktion af hele forretningen.
Ekspertudtalelser og spekulationer om Pontiacs fremtid
Andre mærker som Saturn og Hummer forsvandt mere eller mindre. Hummer er dog genopstået som en del af en serie af elektriske biler. Pontiac har derimod fastholdt en særlig plads. Nemlig på kirkegården for døde bilmærker.
Mærket lever omvendt videre i den kollektive bevidsthed hos mange bilentusiaster. Der er stadig en solid og fast base af fans. De har ikke glemt biler som Firebird og Fiero.
Selv den ældgamle Facebook-side “Bring Back Pontiac” eksisterer stadig.
Bob Lutz er tidligere produktchef hos General Motors. Han er kendt for aldrig at holde sig tilbage med en kontroversiel holdning. Han har klare meninger om Pontiac.
Sidste år udtalte Bob Lutz til mediet Motor1. Han sagde, at han betragtede Pontiacs død “som værende tæt på en tragedie.”
Selv samme Lutz kastede sig dog også ud i at forklare, hvorfor Saab, som GM ejede, måtte dø. Læs mere om det her.
På onlinefora og diverse YouTube-kanaler summer fortsat af spekulationer. Nogle gætter på, at GM måske vil genoplive Pontiac-navnet. Det kunne ske som et undermærke for elbiler.
Det kunne positioneres som en slags Tesla-bekæmpende alter ego til Chevrolet. Den idé, ligesom de fleste bilrelaterede konspirationsteorier, mangler dog konkret opbakning fra GM.
Det forbliver ren spekulation, indtil nogen hos GM eventuelt præsenterer en prototype. Indtil da er der intet konkret.
Så nej, den nye varemærkeregistrering betyder ikke, at en ny Trans Am er på vej. Det betyder snarere, at GM’s juridiske afdeling har sørget for at holde mærkets arv sikret.
Entusiaster kan drømme alt det, de vil. Men medmindre General Motors officielt melder anderledes ud, forbliver Pontiac præcis, hvor det har været siden produktionsstoppet i 2009.
Nemlig som et minde på T-shirts, som modelbiler i samlinger og som et velkendt logo på tusindvis af bilklubbers forruder. Navnet lever, men ikke på nye biler fra GM.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]