Bennys Kadett tager 9.000 omdrejninger: Til salg for 167.000 kr.

DBA Guide
Foto: DBA Guide

Nu har du muligheden for at høre en Opel Kadett brumme, som den aldrig har brummet før. Bennys gule og sorte bil har nemlig fået tilsat så mange komponenter, at den kan køre det vildeste ræs. Bilen er endda til salg – og den står i tip-top stand.

Hvad er det sidste, du forbinder en morfar med? For mange er det nok den hobby, som Benny fra Sdr. Felding praktiserer. Benny Andersen kører nemlig motorsport, og han ikke bare fører bilen – han roder også med al maskineriet selv. Og så er han morfar. Derfor står der ’morfar’ i forruden på Bennys helt unikke bil.

46-årige Bennys bil er nemlig en Opel Kadett, der har fået det vildeste ansigtsløft. Den er født som en racerbil, og dertil har Benny haft skilt den fuldstændig ad for at indsætte så meget forskelligt ”lir” i bilen, at den kan køre skarpt på en racerbane. Det skriver DBA Guide.


Men nu er kapløbet forbi for Benny. I hvert fald med hans helt unikke Opel Kadett. Deres veje skilles nu ad, for Benny har sat bilen til salg. En bil, der ifølge Benny er i topform og lige til at sætte sig ind i og køre. Det eneste, bilen mangler, er en chauffør, der kan lide at køre stærkt:

– Med den rigtige chauffør bag rattet kan bilen komme til at køre endnu stærkere, end hvad jeg kan få den til at køre, indrømmer Benny til DBA Guide.

Opel Kadett

Derfor er Bennys Opel Kadett helt unik: Udseendet
’Mæ a min Kadett’. Den sønderjyske rapper, Lars Jensen, bedre kendt som ’L:Ron:Harald’ har foreviget den nostalgiske bil med sin ikoniske rap. Men det er ikke det eneste, der gør Bennys bil særlig. Bennys Opel Kadett har aldrig været designet til, at du skulle bruge den som hverdagsbil. I 1985, da den blev ”født”, blev den bygget til at køre ræs med.

Bilens racerkundskaber kan høres, ses og mærkes. Allerede ved første blik er det ikke til at undgå at se, at Bennys gul- og sort-malede bil er noget for sig. Bilen er bredere end normale Opel Kadetter, og det påvirker stabiliteten positivt. Når bilen under racerløb ”flyver” hen over vejen, kan det brede udseende sikre, at bilen lander mere stabilt på asfalten. Som en kat, der altid lander på poterne.

Den humlebi-farvede bil er også udstyret med rør, som gør det så sikkert som muligt at køre galt i bilen. Skulle uheldet ske, at bilen slog en kolbøtte, vil det ikke få bilen til at brase sammen på grund af det standhaftige skelet af rør, som Benny har bygget og monteret.

Derfor er Bennys Opel Kadett helt unik: Motorrummet
Da Benny for 5 år siden, i 2016, siden købte bilen, havde den allerede fået et ansigtsløft, der var til at føle på. Bilens motor har Benny nemlig ikke gjort noget ved, da dens Opel-motor var lige, som den skulle være. Og men alt andet end motoren, har Benny tilført bilen.

– Jeg har bygget komponenter på bilen, som gør, at den her bil har masser af lyd og en masse omdrejninger, fortæller Benny til DBA Guide.

Bilen kører med spjældhus og indsugsmanifold, der er lavet i carbon. Det gør, at motoren er mere omdrejningsvillig, og derfor kan Bennys motor snildt klare 9.000 omdrejninger.

– En almindelig gadebil kan klare omkring 7.500 omdrejninger, fortæller Benny til DBA Guide.

Han har også indsat en ny gearkasse, som er speciel af den årsag, at den muliggør, at man kan skifte gear, uden at trykke ned på koblingen forinden. Den indstilling har Benny valgt, for ellers er hans ben smadret efter en hel dags ræs.

Speedometeret er også anderledes end dét, du kender fra normale biler. Bennys instrumentbræt fortæller ham nemlig, i form af en lysende, rød lampe, hvornår han skal skifte gear.

En bil til alt slags terræn
Bennys sorte og gule Opel er udstyret med en topfart på 190 kilometer i timen, og ifølge Benny er det ikke topfarten, man skal blære sig med ved denne bil. Det er mere accelerationen, hvis man kører den rigtigt:

– Bilen kører i sig selv ikke så hurtigt som nogle andre racerbiler, men den kan accelerere rigtig hurtigt, og kører du den rigtigt, kan du komme lige så hurtigt til slutfeltet, og det giver respekt fra de andre racerkørere, fortæller Benny til DBA Guide.

Hans bil er ikke sippet med, hvilket underlag dens hjul rører.

Opel Kadett

– Jeg har lavet bilen sådan, at den kan køre i alt slags terræn. Jeg har nemlig dækket bilens underside af med tykke plader, så motoren ikke bliver beskadiget, hvis vi f.eks. kører på en grusvej, hvor sten i normale biler kan risikere at slå op mod motorrummet, fortæller Benny til DBA Guide og fortsætter:

– Vi ved ikke, hvad vi kommer ud i, når vi kommer på en prøve med topfart.

Derfor har Benny alle forudsætningerne for at lave sådan en bil
Benny har selv lavet det meste på bilen, og resten har han nemt ved at få hjælp til. Han er selv uddannet klejnsmed, og dertil arbejder han på Teknisk Skole i Skjern i autoafdelingen på smedelinjen. Han omgås derfor biler hver dag.
Som følge af Bennys uddannelse som klejnsmed har han bl.a. kunne støbe og implementere bilens rør.

Foruden jobbet og uddannelsen har Benny en stor interesse for racerbiler. En interesse, der begyndte i en tidlig alder:

– Da jeg var 10 år kørte jeg på to hjul. Jeg deltog nemlig i speedway. Så jeg har kørt ræs i rigtig mange år, fortæller Benny til DBA Guide.

De mange racerløb minder bamsen bagerst i Opel Kadetten også om. En bamse, der ser noget slidt ud, og som da også har været med ude og ræse til samtlige af de løb, som Benny har deltaget i siden hans iver for bilræs for alvor tog ”fart” i 1992. Det var nemlig i det årstal, at Benny byggede sin første folkeracer.

– Hvis den ikke er i min bil, kan jeg ikke køre, fortæller Benny til DBA Guide.

Så sikkert, som det næsten kan blive
Hvis du køber Bennys bil, kan du nok også regne med en bedre halvdel, der bliver lidt bekymret. Men frygt ej – i Bennys bil er du i sikre hænder. I hvert fald så godt, man nu kan. Benny har garderet sig mod de fleste ’worst-case-scenarios’.

– Hvis bilen triller rundt, sker der ikke noget med passagerne – bl.a. på grund af alle rørene i bilen, fortæller Benny til DBA Guide.

Han har også to hobbyknive siddende ved bildørene, så man i nødstilfælde kan skære sig fri, og en svensknøgle er også monteret indenfor rækkevidde i bilen.

Dertil er sæderne bygget op, som var du en baby i en autostol, og selerne er også ligesom dem, du spænder babyen i autostolen fast med.

Men der er selvfølgelig ingen garantier, forklarer Benny:

– Man kan også få en tagsten i hovedet, når man går ud ad sin hoveddør. Men man er så godt som sikker i den her bil.

Benny har desuden sit eget system til at sikre, at han rækker ud efter de rigtige styretøjer i kampens hede. En rød og blå klud markerer, hvad der er henholdsvis håndbremse og gear.

Det koster bilen
Benny er fra Vestjylland, og en vestjyde er til at handle med. Det skjuler Benny ikke. Han har sat sit gule lyn til salg for 170.000 kr., men han er til at handle med.

– Vi kan jo prutte om prisen, griner Benny, der dog understreger, at man for de 170.000 kr. får en bil, der intet mangler eller fejler.

Du skal dog ikke købe bilen, hvis du havde tænkt dig at bruge den som familiebil. Bilen har kun tilladelse til at køre til udstilling og til motorløb, og du må kun køre med den udenfor din bolig i en radius af 20 kilometer.

Benny selv har planer om at race videre, men med en anden bil.

– Jeg har været rigtig glad for denne Opel Kadett, men nu skal jeg have mig en anden bil, som kan noget andet. Jeg har købt mig en Mitsubishi Evo 6 4×4 turbo, fortæller han til DBA Guide.

Her er linket til Bennys DBA-annonce:
https://www.dba.dk/andet-opel-kadett-e-20-gsi/id-1079087502/