Forside Blog Side 694

Top Marques Monaco: Superbiler, luksus og… en elcykel?

0

Superbiler, supermodeller, superyachts og superrige mennesker. Monaco er stedet at tage til, hvis du vil se på luksus i den helt tunge kaliber. Vi tog til motorshowet Top Marques, der overraskede på flere måder.

Det startede rimelig vildt. Efter to minutter i Monaco kom en McLaren Senna og en Lamborghini Aventador SVJ trillende forbi os på gaden. Så var vi ligesom i gang. Det lille fyrstedømme var præcis lige så vanvittigt, som du ser på bilvideoerne på Youtube. Superbiler overalt og konstant.

Men målet med vores tur var Top Marques Monaco, som er en årlig biludstilling med fokus på superbiler og det søde luksusliv. Vi havde set masser af billeder derfra inden ankomst, og vi havde store forventninger til både stedet og indholdet.

Det var dog lidt en overraskelse, at showet ikke var ret stort. I en by med overflod af penge, storhed og superbiler overalt, var Grimaldi Forum, hvor Top Marques afholdes, i en relativt beskeden størrelse. Til gengæld var standarden af de udstillede biler helt i toppen af poppen.

Her tager vi dig med på en tur rundt i et af verdens mest luksuriøse (men mindste) bilshows – nyd turen:

Danske Zenvo har indgået samarbejde med Rebellion Racing – derfor Zenvo-navnet på Le Mans-raceren her.
Aston Martin Project 003 er en videreudvikling af den unikke Valkyrie. Der er ikke afsløret færdige specs på bilen endnu, men det bliver en hybrid med nok relativt mange kræfter, for at sige det mildt. Men vildest er designet. Se den lige!
Læg mærke til de højtliggende udstødninger som på Porsche 918, baglygterne som på Aston Martin Vulcan og de enorme venturikanaler.
McLaren havde premiere på deres nye McLaren GT. En lidt længere superbil med plads til golfkøller i bagagerummet. Stadig med V8 twinturbo og 620 hypper.
Ferrari havde taget en FXX K Evo med til Monaco. Det er den ultimative rigmands-racer med over 1.000 hk og et soundtrack, der er HELT sygt.
Brabus ombygger ikke kun nye Mercedes’er – også de ældre klassikere får en tur. Så kalder de sig bare Brabus Classic. Her en sindssygt fin 300 SL.
Ferrari 488 Pista er gadebilen, der er så tæt på en racerbil som muligt. Her er 720 hestekræfter ved 8.000 skrigende omdrejninger.
Ferox Azaris er en ny sekshjulet offroader, som kan bestilles med enten en forbrændingsmotor eller en elmotor. Men køn er den sgu ikke. Se mere på www.feroxcorp.com
Brabus laver ikke kun biler, de laver også ret vilde både. Her Brabus Shadow 800, der er en crazy, lille racerbåd til den nette sum af tre millioner kroner.
Brabus 800 Widestar er en bredbygget G63 med 800 hk, 23″ fælge og ALT i luksus. Den store kasse klarer 0-100 km/t på bare 4,1 sek.
Audi e-tron var selvfølgelig også med, da luksus-elbilerne også er populære blandt de helt rige. I Danmark koster den fra 800.000 kr.
Monza Garage havde medbragt deres Radical RXC 500 BiTurbo, der var placeret som blikfang udendørs. Knap 500 hk til under 1.000 kg.
Du kender Shelby for buldrende motorer og en solid mængde røg fra enten bagdæk eller udstødning. Men se så her – en el-cykel lavet af Shelby. Hvad sker der, verden?
Klassen Luxury bygger de ultimative luksus-kabiner. Billedet tager for sig selv.
Franske Devinci står bag nogle klassiske biler, som faktisk slet ikke er klassikere. Det er spritnye biler med moderne elmotorer!
Kun i Monaco: Hvad siger du til en nummerpladeramme i titanium med guld-indlæg til din Lamborghini? Den koster kun 174.000 kr. For en nummerpladeramme!?
Quant 48Volt er en ny firepersoners elbil med helt nye teknologier som nanoflowceller og meget andet, som vi ikke helt forstod. Men de fortalte også om 760 hk, 0-100 km/t på 2,4 sekunder og 1.000 km rækkevidde. Den slags er til at forstå.
Hele messen fylder måske en tredjedel af Auto Show Denmark, som du nok kender fra Odense Congress Center. Men her handler det ikke om kvantitet men om kvalitet.
Zacaria er en Formel 1-racer til gadebrug, siger designeren, Zac Mihajlovic. Bilen her har en Ferrari V12-motor med 700 hk fra en Ferrari F12 Berlinetta og et karosseri i rent aluminium. Vildt projekt.
Aston Martin DBS Superleggera i en særlig 50-års udgave i anledningen af, at James Bond i 1969 kørte i en gammel DBS i samme farve. Der bygges kun 50 i verden af den her unikke bil. Den har 5,2-liters V12 med 715 hk.
Bugatti Chiron Sport har stadig 1.500 hk, men den er lettere og er mere afstemt til at køre på bane. Den skulle være fem sekunder hurtigere end den ‘normale’ Chiron på Nardo-banen.
Porsche 911 i seneste aftapning var naturligvis også at finde til Top Marques i Monaco. Fantastisk køremaskine.
Også luksus-lir uden hjul kan du finde til Top Marques. Her Roger Dubuis-ure i den dyre ende af skalaen. I samarbejde med Lamborghini.
Og her slutter vi af med en Huracán Super Trofeo Evo i Roger Dubuis-trim. Vi ses til næste år, Monaco!

HVAD SKAL DU ELLERS SE I MONACO?

Det er ikke kun Top Marques, som er fedt i Monaco. Også havnen med alverdens vilde superyachts er et besøg værd. Og da vi var der, havde F1 lige været forbi, og vi kunne sidde ude på racerbanen og spise en burger. Det var ret sejt.

Derudover skal du bare parkere bilen i nærheden af stranden øst for Fairmont-hotellet, og så gå rundt og nyde de mange biler. Her er et par steder, du skal kende i Monaco som carspotter.

Tag hen til den berømte tunnel ved Fairmont-hotellet, som også F1-bilerne kører igennem. Her er faktisk flere tunneller ved siden af hinanden, og du kan nyde lyden af masser af superbiler. Lige den her dag var den store tunnel dog lukket – æv.
Lige foran tunellen ligger den legendariske rundkørsel, hvor du kan sidde sammen med de andre carspottere og skyde video og billeder af de mange fede biler. Når du ser det her F1-kunstværk, er du det rette sted.
Gå op ved kasinoet. Sæt dig et par timer på en café og køb dit livs dyreste kop kaffe. Den er dog alle pengene værd, for her triller rigmændene forbi i deres biler. Lige her trillede fire Lamborghini’er forbi på stribe. Det er helt normalt i Monaco. Crazy world.

Magnussen starter treer efter stærk Le Mans-kvalifikation

0

Jan Magnussen, Antonio Garcia og Mike Rockenfeller starter årets 24-timersløb fra en tredjeplads i GTE Pro-klassen efter stærk indsats i sidste og afgørende kvalifikation torsdag aften.

Det blev en spændende afslutning på tredje og afgørende kvalifikation til årets udgave af 24-timersløbet på Le Mans, hvor bilerne i den benhårde GTE Pro-klasse kæmpede til det sidste om startplaceringerne. Med en tid på 3:48,830 minutter sikrede Antonio Garcia sent torsdag aften den gule Corvette C7.R #63 en tredjeplads på startgridden – en omgangstid, som var knap halvandet sekund bedre end trioens bedste kvalifikation i 2018.

– Det var en ret intens kvalifikation. Alle sessions havde indtil da været forstyrret af en del uheld, yellow zones og røde flag, hvilket havde gjort det svært for alle teams at sætte en optimal omgang sammen. Antonio satte en hurtig tid allerede onsdag, så vi vidste, at der var godt med fart i bilen. Udfordringen bestod i at komme ud på det rigtige tidspunkt med de rigtige dæk, det optimale brændstofniveau og ikke mindst fri bane. Det lykkedes til sidst, hvilket var suverænt. Selvom man bestemt ikke vinder et 24-timersløb i kvalifikationen, giver det et naturligt boost til kampgejsten at vide, at vi er med helt fremme på farten, lyder det fra Jan Magnussen.

Tre Le Mans-vindere i samme bil
Jan Magnussen stiller for andet år i træk op med sin faste makker i IMSA-serien, spanske Antonio Garcia, og tyske Mike Rockenfeller, i Corvette C7.R #63. En stærk trio, som tidligere har vundet 12-timersløbet på Sebring, og som tilsammen har ni Le Mans-sejre. Sammen med de tre kørere i søsterbilen, Oliver Gavin, Tommy Milner og Marcel Fässler i Corvette C7.R #64, har årets Corvette-trup i alt sikret hele 19 sejre, hvilket gør dem til det mest vindende kørersetup i GTE Pro-klassen.

Pole position i GTE Pro-klassen til årets 24-timersløb blev i øvrigt sat af landsmanden Marco Sørensen, som sammen med Nicki Thiim og Darren Turner stiller op for Aston Martin Racing. Sidste års GTE Pro-vinder, Porsche-køreren Michael Christensen, starter fra en syvendeplads sammen med Kevin Estre og Laurens Vanthoor. I alt stiller 17 biler fra seks forskellige producenter op i GTE Pro-klassen.

TIDSPLAN – 24 HOURS OF LE MANS 2019

Lørdag 15. juni
Kl. 09.00 – Warm-up
Kl. 15.00 – RACE (24 timer)

Jan Magnussen Le Mans Corvette Jan Magnussen Le Mans Corvette

Månedens 7 værkstedtips – dem må du kende

Foran gutterne vil du garanteret helst fremstå som et teknisk geni – her er guiden til dig

VI GUTTER er nok i bund og grund meget ens, når det kommer til teknisk viden. Vi vil alle helst fremstå som altvidende og begiver os hellere ud i projekter, vi ikke har det fjerneste forstand på, end at tabe ansigt ved at virke uvidende.

Derfor har vi på de samlet syv punkter med tips, tricks og myter, som vi be-eller afkræfter måske endda helt afliver for dig, så du forhåbentlig kan være mere sikker i din sag, næste gang du går i garagen.

1 – Skal du huske nøglen ved batteriskift?
Er batteriet dødt, så er der ingen vej udenom en udskiftning. Det i sig selv er ikke den store opgave, men der er lige et par forholdsregler, som du børe tage til dig.

Sørg altid for at tage bilens nøgle i lommen, når du skal udskifte batteriet. Mange modeller har det nemlig med at låse sig selv, når strømmen bliver afbrudt ved afmontering af batteriet og tilsluttet igen med det nye batteri. Så er det altså lidt nedtur at have nøglen siddende i tændingslåsen. Ja, vi taler af bitter erfaring.

2 – Sådan skal dæk opbevares
I sommerhalvåret ligger dine vinterhjul på lager og i vinterhalvåret er det sommerhjulene, der holder fri. Men det er ikke helt lige meget, hvordan du opbevarer dem i den periode, hvor de ikke bliver brugt.

Som hovedregel skal hjulene altid stables ovenpå hinanden, med siderne af dækkende som anlægsflade. Hvis du rejser hjulene op og lader dem stå på selve dækkenes anlægsflade, vil de blive så deformerede af det konstante pres på samme område, af de nærmest er ulidelige at køre på. Med andre ord – bilen kommer til at hoppe og støje. Så sørg nu altid for, at hjulene ligger ned.

3 – Når kølervæsken skal tjekkes
Det kan med tiden være nødvendigt at kontrollere og efterfylde kølervæske på bilen, men her skal du være ekstremt forsigtig.

Som hovedregel skal kølervæsken altid kontrolleres på kold motor, så slipper du for at få kogende væske og dampe på dig og væskestanden vil passe bedre til mærkerne, medmindre andet er angivet på beholder eller køler.

Hvis du alligevel vil kontrollere væske, mens motoren er varm, skal du gå meget forsigtigt til værks. Et kølesystem arbejder nemlig under tryk, som dannes når kølervæsken bliver varm og tæt på kogepunktet.

Hvis du har hørt efter i fysiktimerne, vil du vide, at vand har et højere kogepunkt under tryk, hvilket er den primære grund til, at kølesystemet i bilen er tryktæt op til en hvis grænse. Derfor skal du altid løsne kølerdækslet meget roligt og lade kølerens tryk fise ud. Du skal dog være opmærksom på, at kølervæske, der i forvejen er på grænsen til at koge under tryk, vil begynde at koge, så snart du fjerne trykket fra systemet.

Pas på når du skal tjekke kølervæsken

4 – Dæktryk i store hjul
Dæktrykket i dine hjul er en vigtigt faktor for hvordan bilen kører og reagerer. Bilfabrikanten foreskriver altid et anbefalet dæktryk til hjulene, som du kan finde i instruktionsbogen eller som klistermærke i tankdækslet.

Mange bilister tænker dog ikke over, at de nye store fælge med lavprofil dæk i meget få tilfælde kan nøjes med det dæktryk, som bilfabrikanten er født med og det koster dyrt i dæk.

Når du monterer nye fælge og dæk, skal du læse forskrifterne fra selve dækproducenten, som ofte står printet på siden af dækket. Her kan du aflæse det korrekte dæktryk til netop det nye dæk. Her vil du opdage, at det ofte er en del højere, end hvad de originale hjul kørte med.

Dæktrykket i dine nye fælge skal sjældent være det samme som i originale hjul

5 – Dækkets omløbsretning
k er en meget kompleks del af bilen og ikke bare et sæt gummiringe, der kan lave røg. I årevis har dækproducenterne kæmpet for at producere det dæk på markedet, der har mest greb i al slags vejr, støjer mindst og holder længst, hvilket har gjort, at de har forsøgt sig med stort set alt.

Nogle dæk har symetriske mønstre og andre har asymetriske mønstre. Det betyder, at dækkets omløbsretning er vigtig, for at dækket kan levere den ønskede performance.

Hvis et dæk er designet med en bestemt omløbsretning, kan det resultere i akvaplaning, rejsning af mønster og ekstrem dækstøj, hvis det monteres til at køre i den forkerte retning. På siden af dækket vil der tydeligt være afmærket, om dækket har en bestemt omløbsretning, eller om det bare har en inderside og yderside, som er mærket ’inside’ eller ’outside’.

Men på visse dæk, kan du i nogle tilfælde ikke finde en direkte påskrift med omløbsretningen, så her er tommelfingerreglen, at du skal kigge efter en indprintet dato for produktion eller et ’DOT’-mærke, som du så vender udad.

Det er denne lille retningspil, du skal kigge efter på ydresiden af dine dæk
Hvis der ikke er nogen retningspil, så kig efter DOT-mærket og vend den dækside udad

6 – Tilspænding af hjul
Når du monterer hjul på din bil, er det absolut ikke ligegyldigt, hvor meget du spænder dem. Flere faktorer spiller ind, men som hovedregel skal du altid se efter, hvad bilfabrikanten foreskriver til netop din bil.

Det kan ende katastrofalt, hvis dine hjul ikke spændes nok, men det kan også være lige så slemt, hvis du overspænder dem. Brug altid en momentnøgle, det er et kalibreret stykke værktøj, som kan justeres til kun at spænde præcis det, som er korrekt for bilen.

Som regel skal stålfælge spændes omkring 120 Nm, som svarer til 12 kg og alufælge spændes helt op til 160 Nm eller 16 kg. Hvis du knokler boltene til med en luftnøgle, risikerer du at overspænde dem og så kan de let knække under kørsel. Et lille tip er altid at efterspænde alufælge cirka 500 km efter montering, da aluminium er et blødt metal og derved godt kan sætte sig lidt.

7 – Fjedreklemmer
Når bilen skal smides til jorden med et sænkningssæt, er en fjederklemmer et uundværligt stykke værktøj. Men, inden du giver dig i kast med at klemme fjederen sammen, så støddæmperens stempel ikke er under pres, skal du tænke dig grundigt om.

Flere værkstedsulykker med døden til følge har nemlig haft en fjederklemmer som årsag. Hvis kæberne på fjederklemmeren ikke passer til fjederens diameter, kan fjederen ikke holdes fast og derved har du et projektil lige ved dit ansigt, når du begynder at spænde fjederen sammen.

Få en mekaniker til at hjælpe dig, hvis du er i det mindste i tvivl. Hvis du ikke har adgang til en rigtig fjederklemmer, kan du bruge den billigere hobbyversion, som er to gevindstænger med kroge i hver ende. De er mere idiotsikre, men tager også en evighed at bruge.

Få altid en mekaniker til at hjælpe dig, hvis du er bare det mindste i tvivl

 

 

DM i bilstereo ved Custom Audio Hillerød: Se galleriet

0

I Hillerød var der i weekenden lagt op til den helt store lydoplevelse, da Custom Audio i samarbejde med EMMA Danmark/Dansk bilstereo forening stod bag en delrunde til danmarksmesterskaberne i bilstereo.

Nogle af Danmarks bedste SQ biler (læs: Sound Quality) var samlet for at konkurrere i de forskellige klasser, og her er der tale om virkeligt velspillende biler, hvor man kan ”placere” alle instrumenterne på lydscenen og få en realistisk oplevelse, som om man sidder foran bandet.

Bilerne kan have mange forskellige opsætninger, og alle kan deltage, så længe man kan afspille EMMA’s testmusik. Man kan faktisk godt deltage med helt standard radio/højttalere i bilen (men det er selvfølgelig ikke sikkert, at man kommer så langt med det).

Konkurrencen er delt op i klasser, så man som begynder kan deltage i klasser, hvor de rutinerede deltagere ikke bare ”render med det hele”. Det er super fedt, da det er mere ligeværdigt på den måde og gør det meget sjovere at prøve at være med som begynder.

”Noget af det vigtigste ved at konkurrere er faktisk, at man kan lære en masse af de andre deltagere og på den måde blive bedre til at bygge sit eget anlæg”, fortæller Mads Nyegaard, indehaver af Custom Audio og flittig EMMA-deltager.

Custom Audio holdt åbent hus på dagen med en masse gode tilbud samt en publikumskonkurrence, hvor man kunne vinde en Helix U10A aktiv subwoofer. Konkurrencen kører helt indtil søndag den 16/6 kl. 20, så du kan stadig nå at deltage. KLIK HER!

Læs mere om EMMA Danmark/Dansk bilstereo forening og følg dem her: KLIK HER!

Til Oktober afholdes sidste delrunde og DM-finalen ved Custom Audio i Holbæk, så følg med på Facebook-siden, og kom forbi til finalen, hvor du kan lytte på nogle helt fantastiske anlæg.

Her får du galleriet fra delrunden i Hillerød:

Custom Audio Hillerød og Holbæk - EMMA delrunde Custom Audio Hillerød og Holbæk - EMMA delrunde Custom Audio Hillerød og Holbæk - EMMA delrunde Custom Audio Hillerød og Holbæk - EMMA delrunde Custom Audio Hillerød og Holbæk - EMMA delrunde Custom Audio Hillerød og Holbæk - EMMA delrunde Custom Audio Hillerød og Holbæk - EMMA delrunde Custom Audio Hillerød og Holbæk - EMMA delrunde Custom Audio Hillerød og Holbæk - EMMA delrunde

Dagens glade vindere. Tillykke herfra.

Boosted til Formel E – spøgelsesræs og godt show

Nissan inviterede Boosted.dk til Formel E i Berlin. For vores udsendte oktan-junkie med hang til lyden af fintunet symfonisk motorlyd var det en ny og anderledes oplevelse.

Den gamle lufthavn i Berlin, Tempelhof, dannede rammen om min første ”live” Formel E oplevelse, og jeg var spændt på at se, hvordan jeg ville reagere. Da Formel E første gang tonede frem på tv-skærmene i 2014, direkte fra Beijing i Kina, sad jeg klistret til skærmen for at se, om en ægte udfordrer til Formel 1 var født. Selv med et dramatisk løb og en konge afslutning dengang, blev jeg ikke overbevist. Min spænding over at se udviklingen af Formel E op til i dag var derfor stor.

Det første indtryk var netop storhed. Tempelhof lufthavnen i Berlin blev bygget af nazister med storhedsvanvid og lukkede i 2008. Den kæmpe uudnyttede plads i storbyen Berlin danner således de perfekte rammer for motorsport og racerløb. Godt gået, Formel E. Alle lufthavnens sjove og skøre muligheder blev brugt. Autografsessionen var derfor med kørerne siddende i check-in båse i afgangshallen. Folkeligt, skønt og grænsende til genialt fundet på.

Boosted med Nissan til Formel E i Berlin

Det er tydeligt, at Formel E organisationen, teams og sponsorer investerer stort i Formel E serien. Har man haft fornøjelsen af at opleve Formel 1, kender man ”cirkusset”, der rejser med på godt og ondt. Det er Formel 1 nørdens mekka af teknik, pitstop, team merchandise, biludstilling og skønhed.

Her formår Formel E at adskille sig forfriskende markant, og det gør i langt højere grad Formel E til et familieshow. Billetpriserne giver ikke anledning til akavede forhandlinger eller lodtrækninger om, hvem der skal med, fordi man ikke har råd til at gøre det til en familietur, der brænder halvdelen af feriebudgettet af på en weekend. Selvom dele af familien måske ikke går vildt meget op i motorsport og race, er det en fed udflugtsdag for alle, for det er ikke væsentligt dyrere at tage til Formel E end at tage en tur i Tivoli med børnene.

Boosted med Nissan til Formel E i Berlin

Eventet Formel E har den enorme fordel, at man samtidig risikerer at lære noget om bæredygtighed, miljø og grøn omstilling. I en af de enorme haller på Tempelhof var der således en stor udstilling med ”alt-i-el” transport. Mit motorhjerte begræder tabet af V12, V10, V8 og V6 lyd; duften af benzin og voldelig eksplosions-teknologi, men inderst inde hører jeg alligevel en entusiastisk stemme, som syntes, at alt det der el er ret cool, interessant og spændende.

Det var en fornøjelse at se hvor langt el-omstillingen er kommet og alle de mere eller mindre skøre el-påfund, der er på vej til forbrugerne.

Boosted med Nissan til Formel E i Berlin

Nissan inviterede os til interview i et imponerende pressecenter på banen med deres Head of Motorsport Management Team. Takao Katagiri var en kæmpe oplevelse, hans passion, glæde og el-nørdethed gav håb og dulmede mine nervøse benzin-blodårers vemodige krise.

Derefter gik turen til selve pitten. Vi fik lov til at betræde nogle temmelig hellige garager for at kigge ind i ingeniørernes arbejdsplads, og den højspændte vugge for Formel E maskinerne.

Her blev jeg skuffet! Jeg havde forventet en pinlig renlighed og über nøjagtighed i omgangen med fart monstre, lidt a la Formel 1. Men sådan var det slet ikke. Vores mest professionelle danske SuperGT og DTC-teams opererer på højere niveau end Formel E garagerne, det faktisk var lidt en rodebutik af vinger, reservedele, slikbøtter og hjemmebagt kage – ved siden af godt brugte Nescafé kaffemaskiner, der forudsagde en kop kaffe på vej, med deres velkendte elektriske bryggelyd.

Nissans pit var travl, og som ventet måtte der ikke tages billeder af de hemmelige dele, som Nissan selv udvikler på; endelig noget lidt mere cool og hemmeligt. Mekanikerne og ingeniørerne skruede og kiggede på computere i søgen efter tiendedele hist og pist, og det var et behageligt skue, selvom el-teknologien endnu ikke har formået at tænde min indre nørd. Givetvis fordi jeg ikke rigtig forstår hvorfor det er cool.

Boosted med Nissan til Formel E i Berlin

Formel E bilerne var overraskende smalle og små. De er meget anderledes end forventet og har enkelte aero-dele, der mere ligner noget fra en scifi film som Tron, end noget der får bilen til at køre hurtigere. Så igen, en lille smule skuffet – det var simpelthen ikke eksotisk nok, men måske fik vi bare ikke den rigtige fortælling om carbonfiber og finjusteret vægtfordeling.

Så var det over på de imponerende tribuner og kigge på træning. Hvis nu vi siger, at min Formel 1 spænding er 100%, var jeg faktisk overraskende spændt – tror endda jeg nåede på 95%, specielt da solen brød frem og bagte – og de første racere symaskinede sig forbi.

Man kunne se, at bilerne var noget en håndfuld ud af sidste sving op mod langsiden. Al kraft er øjeblikkelig til rådighed under en Formel E racers højre fod, så det kræver store evner at føde det ud i dækkene i samme takt med det mulige greb i banen. En del hurtige udsving i rattene kunne observeres, og enkelte drift-tendenser kunne spores for mange af kørerne.

Boosted med Nissan til Formel E i Berlin

Derefter nød vi en tur gennem udstillinger og Formel E’s eventcirkus. Dette var en stor oplevelse, en mængde nytænkning, live musik, aktive udstillinger, aktiviteter og super sjove påfund. I sandhed et hit for familier på tur. Et kæmpe madområde med alt fra vegansk korrekte chiaboller og usmagelig sund mad, til den gode, gamle curry wurst med fritter, svøbt i fritureolie.

Nissans stand var genial. Man registrerede sig med et venskabsarmbånd og brugte det til at bestille sin yndlingskaffe eller juice. Derefter kunne man opleve vindmodstanden under den acceleration, som en Formel E racer giver, og sluttelig en tur i en kæmpe virtual reality maskine, hvor man fik et lille indblik i, hvordan det føles at køre en Formel E. Nissan medbragte deres egen DJ og spillede fede beats, og deres personale havde helt klart gennemgået et succesfuldt kursus i service. De var oplagte, glade og super hjælpsomme, hvilket bidrog til familiefølelsen. Godt lavet, Nissan!

Boosted med Nissan til Formel E i Berlin

Dagen efter var det løbsdag, og der blev helt sikkert kørt til. Men forbindelsen til Takao Katagiris entusiasme var forsvundet for mig. Udover de åbenbare imagefordele ved at køre ”grøn motorsport” kunne jeg ikke fænges. Den gamle, drengede højborg af larmende voldsommelighed i motorsport var ligesom erstattet af ret mærkelige symaskiner, der uden den vilde dramatik vimsede rundt på banen.

Hvis jeg var en gammeldags mandschauvinist, ville jeg sige, at det virkede lidt feminint. Det oplevedes ikke som gladiatorisk kamp om at tæmme gigantiske kræfter i fartmonstre, der allerhelst vil slå så mange kørere til plukfisk som muligt. Det var alt for civiliseret og pænt. Det sportslige er for ”de søde børn” i klassen, hvor ægte motorsport er mere for bøllerne og rebellerne – uterligt, uregerligt og lidt farligt.

Boosted med Nissan til Formel E i Berlin

Sejrsceremonien var fantastisk. Top tre-bilerne blev via en rampe parkeret på scenen oppe foran publikum, og kørerne blev præsenteret i et show af amerikanske proportioner. Det var rigtig cool og godt tænkt. Her kan alle motorsportsserier lære noget, men det virker kun, hvis kørernes forbindelse til publikum er ægte, og den virkede lidt fesen på mig.

Selvom Formel E har fanboost, nåede kørerne ikke rigtig over scenekanten og ud til publikum. De er for pæne og velopdragne. Formel E trænger udpræget til en åbenmundet frækkert som f.eks. Nicki Thiim til at få gang i rivaliseringen og fornærmelserne. En ægte badboy-racer, der for alvor kunne sætte nogle af de evindeligt kedelige og pæne sponsoropdragede duksedrenge på plads.

Jeg kan lide en rød hotdog, en velgrillet burger eller en rød bøf med god vin – men min Formel E-oplevelse var en politisk korrekt chiabolle med salat. Jeg kan ikke finde rivaliseringer, der kan give drama, spænding og uenigheder. Formel E kan ikke forarge eller forskrække nogen, og måske derfor er det den perfekte tur-dag for familien.

Eventet var flot og imponerende, lokationen var misundelsesværdig genial, men racet var for pænt, grænsende til ligegyldigt.

Boosted med Nissan til Formel E i Berlin

Problemet er, at Formel E med al sandsynlighed har fat i den lange ende. Det skal bare opleves farligere og dristigere. Det skal kræve, at kørerne sætter noget mere på spil. Kontroverser, fejl, crash og større spænding end der er i mit helt almindelige liv. Nej, jeg kan ikke køre en Formel E, og slet ikke hurtigt, men jeg vil langt hellere se vildbasser i bilerne end afdankede Formel 1 og Le Mans-kørere sammen med über priviligerede rigmandssønner, der aldrig rigtig satser hele biksen.

Men jeg kunne rigtig godt lide Takao Katagiri – han var cool, hans passion smittede, og Nissan var perfekte værter hele vejen igennem. Mange tak for turen – samlet set var turen en positiv oplevelse, men jeg er stadig ikke omvendt til el-sport. Jeg tager til Formel 1 i Frankrig.

Danske Formula Racing vender tilbage til Le Mans

0

Det danske Ferrari-team stiller op med rekordstort antal kørere til fjerde afdeling af Ferrari Challenge, som afvikles i forbindelse med 24-timersløbet på Le Mans.

Det bliver et glædeligt gensyn med verdens mest berømte racerbane, når Formula Racing denne uge indtager Circuit de la Sarthe. Det danske team deltog i 24-timersløbet i 2016 med en ren dansk besætning i GTE Am-kategorien, men i år gælder det imidlertid Ferrari Challenge, der afvikles som opvarmning til den franske klassiker.

– Vi stiller med 15 kørere til fjerde afdeling af Challenge-mesterskabet på Le Mans, hvilket må siges at være rekord. Vi er enormt stolte af, at vores setup tiltrækker så mange kørere, og ikke mindst øger det jo vores chance for at sikre os teammesterskabet for tredje år i træk, hvilket er vores ultimative mål med deltagelsen i serien, lyder det fra teamchef hos Formula Racing, Allan Jørgensen.

På Le Mans får Challenge-kørerne en unik mulighed for at køre på den samme bane, som lægger asfalt til det berømte 24-timersløb. Den mere end 13 kilometer lange layout byder på klassiske sektioner som Tertre Rouge, Indianapolis, Porsche-kurverne og ikke mindst den kilometerlange Mulsanne-strækning, som brydes af to chikaner. Mere end 250.000 tilskuere overværer hvert år 24-timersløbet på Le Mans.

Formula Racing til Le Mans

Fire danske Challenge-kørere til start

– Formula Racing er et dansk team, som har udviklet sig til et internationalt hold med kørere fra flere dele af verden. På Le Mans vil der dog være fire danske kørere ombord bestående af Per Falholt, Peter Christensen, Claus Zibrandtsen samt Henrik Jansen, hvor sidstnævnte i øjeblikket holder en andenplads Shell Am-mesterskabet, siger Allan Jørgensen.

I den hurtigste Trofeo Pirelli-klasse er en anden Formula Racing-kører med i toppen – italienske Louis Prette, som holder en andenplads – mens libanesiske Tani Hanna og canadiske Erich Cheung sidder på henholdsvis første- og tredjepladsen i Coppa Shell-mesterskabet. I det samlede teammesterskab fører Formula Racing med 44 point.

Fjerde afdeling af Ferrari Challenge Europe på Le Mans skydes i gang med to træningssessions torsdag formiddag, mens kvalifikation finder sted torsdag eftermiddag. Selve løbet afvikles som ét samlet brag af et ræs med alle klasser lørdag formiddag som opvarmning til 24-timersløbet.

Opdateringer, resultater og livestreaming: www.live.ferrari.com

FERRARI CHALLENGE EUROPE 2019

15.-17. februar – Sakhir, Bahrain
29.-31. marts – Circuit de Valencia, Spanien
3.-5. maj – Red Bull Ring, Østrig
12.-15. juni – Le Mans, Frankrig
5.-7. juli – Nürburgring, Tyskland
27.-29. september – Imola, Italien
24.-27. oktober – Mugello Circuit, Italien

Fotos: Formula Racing

Formula Racing til Le Mans

Honda har rekorden: 242 km/t på en havetraktor

0

Ingeniørerne hos Honda har gjort det igen – skabt verdens hurtigste havetraktor

Den kan både slå græsset og gøre det hurtigere end nogen anden. Faktisk hurtigt nok til en plads i Guinness Rekordbog.

6.2 sekunder – mere skal Hondas ‘Mean Mower V2’ ikke bruge på at ramme 160 kilometer i timen.

Og med 200 hestekræfter fra 999 kubik motorcykelkværn, der tager 13.000 omdrejninger på toppen, fortsætter den helt til 242 km/t.

Døden er det sidste, man frygter, når man kører 242 km/t på en havetraktor

 

Jan Magnussen inden 24-timers Le Mans: “Det bliver aldrig rutine”

0

Fotos: © RICHARD PRINCE

Jan Magnussen har fire gange vundet en klassesejr på Le Mans, og den kommende weekend prøver han igen, når han sammen med Corvette Racing stiller op til 24-timersløbet. Det er 21. gang, danskeren prøver lykken i den franske klassiker.

Siden 2000 har Corvette Racing hvert år været tilstede i 24-timersløbet på Le Mans, og siden 2004 har én af kørerne på det amerikanske motorsportsteam været en dansker ved navn Jan Magnussen. Den tidligere Formel 1-kører debuterede i den franske klassiker med Panoz Motorsports i 1999, og i år bliver det hans 21. deltagelse. Alligevel mener han, at forberedelsen er vigtigere end nogensinde.

– Selv om enhver hos Corvette Racing har rigtig meget erfaring med Le Mans, bliver det aldrig rutine. Der er en masse ting, som vi gør på den samme måde år efter år, men bilen, banen, reglementet – det hele ændres hele tiden. Generelt har Le Mans udviklet sig fra at være et udholdenhedsløb til et 24-timers sprintløb, hvor bilerne sjældent giver op, som de gjorde i gamle dage. Og samtidig er konkurrencen øget markant, især i GT-klassen, hvor vores to Corvetter i år skal kæmpe mod 15 andre biler fra fem forskellige producenter, lyder det fra Jan Magnussen.

Foruden Corvette Racing tæller GTE Pro-klassen fabrikshold fra Porsche, BMW, Ford, Ferrari og Aston Martin. Altså cremen af verdens mest berømte sportsvognproducenter, som hver især kæmper for den ultimative titel på motorsportskalenderen. Ud af de foreløbig 19 deltagelser, har Corvette Racing sikret hele otte klassesejre.

Jan Magnussen: Hemmeligheden er stabilitet

– Hemmeligheden bag vores succes på Le Mans er stabilitet. Vi udvikler teknologien og stræber efter at forbedre alt, der kan forbedres, men forsøger samtidig at bevare sammensætningen af holdet. Det giver et crew af folk, som er enormt dygtige til lige præcis dét, de arbejder med, hvilket som regel kommer til udtryk i pitlane, forklarer Jan Magnussen.

– Vi har ry for at være utroligt effektive med vores pitstop, og vi har vundet en del løb ved at være hurtigst lige dér. Samtidig har vi også tradition for at holde os til vores egen strategi og ikke ændre planer, fordi konkurrenterne gør det. At tage action, når der er brug for det, men også vide, hvornår man skal holde hovedet koldt.

Jan Magnussen til Le Mans

Stiller op med Antonio Garcia og Mike Rockenfeller

Jan Magnussen stiller for andet år i træk op med sin faste makker i IMSA-serien, spanske Antonio Garcia, og tyske Mike Rockenfeller, i Corvette C7.R #63. En stærk trio, som tidligere har vundet 12-timersløbet på Sebring, og som tilsammen har ni Le Mans-sejre. Sammen med de tre kørere i søsterbilen, Oliver Gavin, Tommy Milner og Marcel Fässler i Corvette C7.R #64, har årets Corvette-trup i alt sikret hele 19 sejre, hvilket gør dem til det mest vindende kørersetup i GTE Pro-klassen.

Se mange flere fede mandesager lige her!

Årets udgave af 24-timersløbet på Le Mans er det 87. i historien og starter som sædvanligt med træning onsdag eftermiddag, efterfulgt af første kvalifikationssession. Herefter følger yderligere to kvalifikationssessions torsdag aften, før løbet flages grønt lørdag klokken 15.00. Foruden Jan Magnussen stiller også danske Michael Christensen op for Porsche i GTE Pro-klassen, som også har deltagelse af Aston Martin-duoen Nicki Thiim og Marco Sørensen.

TIDSPLAN – 24 HOURS OF LE MANS 2019

Onsdag 12. juni
Kl. 16.00-20.00 – Træning
Kl. 22.00-00.00 – Kvalifikation

Torsdag 13. juni
Kl. 19.00-21.00 – Kvalifikation
Kl. 22.00-00.00 – Kvalifikation

Lørdag 15. juni
Kl. 09.00 – Warm-up
Kl. 15.00 – RACE (24 timer)

Jan Magnussen til Le Mans

Lego Speed Champions er den seneste udvidelse til Forza-serien

0

Første kørte ‘Hot Wheels’-biler ind i Forza Horizon 3, nu har efterfølgeren fået en lige så fjollet udvidelse. Danske LEGO er det seneste nye i spilserien

Snart er Playground Games klar med en større udvidelse af universet i sin populære spilserie, Forza Horizon. Lego Speed Champions hedder den. Og som de fleste nok allerede har gættet, introducerer det de berømte legetøjs-klodser fra Billund i bilspillet til Xbox-platformen.

Tonsvis af virtuelle legoklodser bygger en Super Mega Awesome Adventure Stunt Park, racerbanen ‘Falcon Speed Park’ og et hav af ‘klodsede’ biler i spillet.

Der er også en lufthavn, en piratfæstning og område, hvor en UFO er styrtet ned. Ja, du læste rigtigt. Drøn rundt i rigtige biler som McLaren Senna, Ferrari F40 Competizione og den originale Mini Cooper. Bare i Lego. Eller tag diverse udfordringer op i jagten på point nok til at bygge Master Builder’s-huset.

Set ud fra de tilgængelige billeder og den netop frigivet trailer er der altså rigeligt at smadre løs på. Men hvordan kloserne splintrer, må vi vente til udgivelsen med at få svar på.

For de mest utålmodige sker det dog allerede den 13. juni – altså om bare tre dage. For spiller med ‘Ultimate’-udgaven af Forza Horizon 4 er den kommende udvidelse gratis.

 

305 km/t: BMW M8 er her

Åh, BMW M8 – dig har vi ventet på i 30 år – til september sker det

Det første forsøg, BMW E31 M8, blev trods sin V12-motor aldrig til mere end en prototype, som fabrikken gemte væk. Men nu – 30 år for sent – gør anden generation G13 alvor af M-navnet.

M8 kommer som coupé og cabriolet. Begge får bayer-tyskernes 4.4-liters V8 med dobbelt turboladning og 600 hestekræfter. 625 hvis man vælger Competition-pakken, hvilket skyder bilen fra 0 til 100 km/t på bare 3,2 sekunder og lader den fortsætte helt til 305 km/t på toppen.

Uanset udstyr får M8 et ottetrins automatgear og avanceret firehjulstræk. Er du er modig nok, kan traction control kobles fra, og bilen vil agere som et hundrede procents baghjulstrukket.

Er du til andre lækre biler? Så læs den fede artikel om Roughneck Brigade her!

Selv bremserne får nu både en ‘komfort’ og ‘sport’-indstilling.

Kulfibertag på coupéen og elektrisk affjedring er blot få af de andre herligheder, der venter, når BMW M8 lander hos forhandlerne til september. Senere får den i øvrigt selskab af en firedørs BMW M8 Gran Coupé.

 

 

 

 

Youtuber tuner sin M4 – BMW river finansering i stykker

BMW i England river youtubers finansering i stykker, fordi han har tunet sin M4

Formentlig har den engelske youtuber Rickardo Senior lært altid at læse det ‘det med småt’, når det kommer til kontakter. I hvert fald fremover.

I en video på sin kanal, Living Life Fast, fortæller Senior, at BMW nu forlanger det fulde beløb for den BMW M4, som han finanserede betalingen af tilbage i december sidste år.

Youtuberen har nemlig ikke læst BMW’s betingelser ordentligt igennem – hvis overhovedet. I et brev skriver forhandleren, at kontrakten er brudt, fordi Rickardo Senior har ‘modificeret bilen uden (Bmw’s, red.) accept’. Derfor ophæves finansieringsaftalen.

MÅ IKKE TUNES
Og modificeret er bilen blevet – mildt sagt. Med større turboladere, metanol-indsprøjtningsystem og et andet udstødningsystem, for bare at nævne lidt, yder M4’eren 720 hestekræfter. 290 hestekræfter mere end originalt.

Men youtuberen må slet ikke give M4’eren flere hestekræfter ifølge kontrakten med BMW. Hvorfor fabrikken nu har givet Senior en uge til at betale bilens resterende pris.

Hvis ikke det sker – ja, så henter BMW bilen og sender Senior en regning på det resterende beløb af finanseringen.

BMW tvivler da også på, at youtuberen overhovedet kan betale de lidt over 600 britiske pund om måned for bilen, som han ifølge kontrakten skal.

OPDATERING: Riccardo Senior endte med at betale bilen fri af finansieringsaftalen med BMW.

 

 

Den sidste Saab nogensinde kan blive din

Efter SAABS konkurs byggede NEVS de sidste 9-3-modeller. Denne er den sidste fabriksnye bil

Helt slut med Saab-biler var det ikke, da General Motors lod svenskerne gå konkurs i 2011. NEVS, National Electric Vehicle Sweden, byggede de sidste Saab 9-3 mellem 2013 og 2014.

Og nu skriver fabrikken på Instagram, at den sidste Saab meget snart skal have ny ejer. Om bilen siges det, at det er den sidste af de 420 eksemplarer, som kinesisk ejede NEVS producerede, før samlebåndet gik helt i stå.

LÆS OGSÅ: 305 KM/T – ENDELIG KOMMER BMW M8

En to-liters turbobenzin-motor giver den sølvmetallic 9-3 Areo 220 hestekræfter, der går gennem et sekstrins automatgear. Bilen har blot fem kilometer på tælleren, og NEVS hævder, at bilen ikke har kørt siden dagene umiddelbart efter produktionen.

NEVS udstiller den sidste 9-3 på Saabmuseet – Saab Car Museum – mellem den 7. og 9. juni, før bilen skal på auktion i august.

Om selve auktion er der desværre ikke flere detaljer på nuværende tidspunkt. Ligesom vi heller ikke ved, hvad bilen forventes at koste.

 

Fed dokumentar om dansk drift – se traileren her

Ny dokumentar følger Danmarks yngste driftkørers jagt på point i første runde af det danske driftmesterskab – her kan du se traileren

Alt står stille, alligevel kører Mikkel Kraus krop på pumperne. I næste øjeblik bider koblingen, og den blot 17-årige jyde sender samtlige af sin BMW’s 402 hestekræfter ind i jagten på Chevrolet Corvetten foran ham.

‘Doing it sideways’ er en ny dansk dokumentar om det danske driftmiljø. Boosted Magazine har helt eksklusivt set med før premieren.

I dokumentaren følger vi Mikkels kamp for point i første afdeling af Nordic Drift Series. Her kører han som både feltets og Danmarks yngste prodrifter dør om dør med Danmarks bedste driftere.

HELT UNIKT SAMMENHOLD
Den 18 minutter lange dokumentar fortæller historien om et unikke sammenhold blandt venner, familie endda konkurrenter i en motorsport, hvor det gælder om at få hårdpumpede racerbiler rundt på asfalt i så spektakulær kontrol som muligt.

‘Vi snakker allesammen sammen. Det hjælper på, at man ikke bliver nervøs inden løbet’, lyder Mikkels stemme i løbet af dokumentaren.

Samtidig er det skud af ‘sindssyg adrenalin’, der får Mikkel til at sætte bål i BMW’ens bagdæk rundt om banens pointgivende scorezoner.

EN HÆSBLÆSENDE FLOT FORTÆLLING
I en blanding af vilde droneoptagelser og kameraer helt tæt på den bagdæks-rygende action sætter ‘Doing it sideways’ et flot fokus dansk drifting og den unge kørers tanker om sporten.

Dokumentaren er lavet af producer Anne Hørlyck, tilrettelægger Magnus Vendelbo, fotograf Christine Radl samt et hold på næsten 20 mand. Filmen er optaget i foråret 2019 og får premiere tirsdag d. 11. juni i Hadsten Bio.

SE TRAILIEREN HERUNDER

 

 

 

‘Larm’ så meget du vil: Fri støj på Jyllandsringen

Normalt er de danske racerbaner underlagt strenge støjkrav, men én dag i år ophæver Jyllandsringen dem alle

Som bilentusiaster i et bil-hadende land må vi gribe de muligheder, der trods alt er for at dyrke de firhjulede. En af dem er Jyllandsringens nye initiativ.

‘Fri Støj’ hedder det. En dag hvor alle de strenge støjkrav ophæves for banen i Silkeborg. For dig betyder det en trackday, hvor du kan blæse på, hvor mange decibel din racerbil – eller hverdagsvogn – brøler ud af udstødningen. Eller generer de naboer, der alligevel ikke er der.

LÆS OGSÅ: BOOSTED UNDERSØGER DE STØRSTE TUNINGSMYTER

SEKS TIMERS FRI ‘STRØJ’
I år sker det søndag d.23 juni fra 10 til 18, hvor banen vil være inddelt i tidsintervaller til både biler og MC’er. Lyder det interessant, så er det om at slå til hurtigst muligt. Kørslen fra 14 til 16 er allerede fuldt booket.

Prisen for én kører og én bil er 3.000 kr. eksl. moms. Men deltagere må gerne deles om køretiden pr. bil – hvis man ikke vil køre de fulde to timer selv. Prisen pr. ekstra chauffør er 260 kr.

TIDSINTERVALLERNE

Kl. 10.00 – 12.00 (kun åben for MC)

Kl. 12.00 – 14.00

Kl. 14.00 – 16.00 (alle pladser booket)

Kl. 16.00 – 18.00

Kontakt FDM Jyllandsringens Pernille Ravn for mere information
Telefon: 23 99 65 25

Mail: [email protected]

 

De største tuningsmyter: Hvad virker, og hvad gør ikke? Del 3

I artikelserie på Boosted.dk afslører vi nogle af de største myter i tunerverden. Her er anden del

Din ven fortæller, at han har hentet 30 hestekræfter mere i sin Honda Civic ved at skifte luftfilteret. Men vent nu lige, passer det?

LÆS OGSÅ: HER FINDER DU MYTERNE DEL 1 OG 2

Henover fem onsdage afslører Boosted Magazine 25 af de største myter om tuning. Sandheden skal frem.

Tredje omgang myteaflivning begynder med en godt, gammeldaws ‘salgstrick’

Foto: Negative Space/pexels.com

MYTE 11 – HK SÆLGER BILER, NM VINDER RACERLØB
Mytens oprindelse finder vi hos den afdøde Carroll Shelby, ham med den legendariske AC Cobra. I dag er det diesel-ejere, der holder liv i løgnen for at få deres biler til at lyde hurtigere, end de egentlig er.

Moment er godt, og det gør det sjovere at køre i det daglige. Men hvis myten var god nok, burde racerbiler med lavt moment ikke være meget værd på racerbanerne. En Formel 1-bil har eksempelvis ikke monster-meget moment, til gengæld tager den vanvittigt mange omdrejninger og har mange hestekræfter.

En lynhurtig gearkasse og en kompetent chauffør vinder altid over de fleste moment-færger.

 

MYTE 12 – CHIPTUNING GIVER EKSTRA HK I BILER UDEN TRYK
Det korte svar er: NEJ! Folk, der påstår, at deres VW Golf IV 1.4 har fået 75 hestekræfter af en ‘chippet’ motorstyrring, aner ikke, hvad de fabler om.

Bortset fra enkelte fabriks-begrænsede biler (som Volvo V70 2,4 med 140 hk) er der ikke mere end et par procents effektforøgelse at hente i en chiptuning til biler med sugemotor. Til turbobiler er chiptuning derimod en anderledes positiv snak.

MYTE 13 – SMALLE DÆK ER DET BEDSTE VALG I REGNVEJR
Smalle dæk er bedre i sne og på underlag af grus, fordi de bedre kan få at i fast underlag, der ligger nedenunder.

Men når det kommer til asfalt, som de fleste biler trods alt kører på, så er et bredere kvalitetsdæk det bedste – også på et vådt underlag.

Derfor kan det også være en idé at køre på sommerdæk om vinteren – forudsat at du aldrig bevæger dig ud af garagen, når det er spejlglat – selvfølgelig. For i sådan en situation er det smallere, vinterdæk vejen frem.

MYTE 14 – DU BEHØVES IKKE VARME DÆK OP OM SOMMEREN

Nogle har måske fortalt dig, at du slet ikke behøver at varme dækkene op før et 402 meter-ræs, når der er godt med varmegrader i luften. Hold kæft, noget sludder, bør du svare igen.

Det er nemlig altid en god ide at varme det sorte guld op. Hvis bilen ikke har kørt i noget tid, er dækkene ikke varmere end luften. Så hvis der er 28 plusgrader i luften, er dine dæk af cirka samme temperatur.

Ved en god ‘brænder’ smelter noget af gummiet, og det giver en klisteret overflade, der er godt for grebet i asfalten. Og det skal du altså bruge for at komme bedst muligt og hurtigst afsted.

Dermed ikke sagt at du bare skal brænde igennem i 20-30 sekunder, for dæk kan faktisk godt smelte så meget, at de mister deres evne til at gribe i asfalten. Det er altså en balancegang mellem den perfekte burnout og ren idioti.

MYTE 15 – STORE FÆLGE GIVER MERE PRÆCISE SPEEDOMETER-TAL
Det er korrekt, at fælge og dæk med større rullediameter end standardmålene fra fabrikken vil gøre, at speedometeret viser lidt lavere tal end normalt.

Men alle biler er bygget til at vise fem til ti procent for meget på speedometeret. Så i virkeligheden bliver dit speedometer bare mere præcist.

Hvis du monterer giga-fælge som på BMW 7’eren herover kan speedometeret selvfølgelig sagtens vise for lidt. Men det er stadig kun en lille smule.

DHB 2019 – Fart over feltet på Padborg Park

Godt 6.000 mennesker havde en fest med fart på til Danmarks Hurtigste Bil 2019

Foto: NHansen Photo

Henover weekenden d.31 maj til 2. juni lagde Padborg Park sønderjysk asfalt til den traditionsrige bilfest, Danmark Hurtigste Bil. Eller som de fleste kender den – DHB.

Hvor vejret drillede lidt både fredag og lørdag, bragede solen igennem hele søndagen. Uanset vejret havde de godt 6.000 gæster dog en fest blandt brænderbiler, vilde dragræs og skrigende driftdæk.

Tre gange BMW øverst på driftpodiet
Hvis vi tager det sidste først, blev driftkonkurrencen i år afviklet som en del af den nye, danske driftserie, Nordic Drift Series. Her havde pro-kører Mads Andreasens BMW E30 med V8 og turbo det bedste bid i asfalten. 

Bag danskeren kørte endnu en BMW – en 1M med 2JZ-motor – ind på andenpladsen. Weekendens point er dog nok til at give chaufføren, polske Pawel Korpulinski, seriens samlede føring.

Nederst på pro-skamlen stod Dan Driks efter en weekend med fint fart i den giftgrønne BMW E46 3-serie. De tre herre deler nu toppen af feltet mellem sig, inden næste løb køres d.6-7 juli på Sturup Raceway i Sverige.

Chevrolet hurtigst på 201-meter
På 201-meterbanen blev det alvor, da Michael Palmund stillede til start i klassen for ‘amerikanere med tryk’. Palmunds sorte slyngel af en Chevrolet Monte Carlo SS spurtede de 201 meter på bare 7,03 sekunder. Stærkt kørt!

Hvad kørte ellers stærkt til årets DHB? Jo, vi så alt fra Lamborghini Huracan over Ferrari California til ABT-tunet Audi RS6 strække ben.

Men også en ualmindelig hurtig forhjulstrukket – ja, du læste rigtigt – Mazda 323 ville lege med. Det samme ville en Mazda RX8, en trykladet Toyota Starlet og mange flere. Jo, der var godt gang i de 201 meter med fri hastighed.

Danmarks grimmeste bil er – surprise – en Berlingo
Og ja – så skulle ‘Danmarks Grimmeste Bil’ også findes. Den tvivlsomme hænder løb en rustbrun Berlingo med. Ejeren var dog godt tilfreds.

‘Jeg købte bilen for et år siden, og jeg har bygget på den lige siden. Faktisk kom jeg kun til DHB for at tage lige præcis den titel med hjem’, fortalte ejeren, da Boosted fangede ham om søndagen.

Her er en ordentlig røvfuld billeder fra en fartfyldt weekend i Padborg

Det gik ikke som planlagt for Mikkel Overgaard og GT86’eren. Den tidligere DHB Drift-champ tabte i år kampen om en Top 16-placering til britten Luke Woodham, der var skarpere sidelæns i sin voldpumpet Nissan Silvia
Padborg Park kan være et ubarmhjertigt sted
Ikke alt var i weekenden lige kønt på Padborg Park – præcis meningen med DGB, Danmarks Grimmeste Bil
Vinderen blev denne rædderlig Berlingo. Nu kan der i forvejen ikke sige alt for meget pænt om den kasseformede franskmand, men ejeren fik lige præcis det, han kom efter – DGB-pokalen
Som ser sådan her ud
Youtuberen ‘Fjallefar’ vil også være med på driftscenen – det skal lige siges, at vi ikke kiggede… under bilen! Men dækkene fik i den grad tæv
Der var mere dækgummi end asfalt på brænderpladsen, da der blev delt hæder og pokaler ud til de forskellige vinderne om søndagen
Heldet var ikke med vores chefredaktør. En drilsk servopumpe og remhjulet til kompressoren satte en stopper for legen, inden dækkene på C63’eren nåede at blive rigtig varme
Vi sagde det jo – til DHB bliver der kørt stærkt i ALT!

Ladetryk skal der til på en gammel BMW
Vi lader lige nummerpladen stå et øjeblik eller to
Brænderpladsen er altid garant for et godt show.. og dækrester i hår, øjne og lunger en hel uge efter DHB
For os er et GoPro-kamera som skabt til bagskærmen på enhver driftbil
Det er ikke for sjov, når der trækkes den ene onde brænder efter den anden i startområdet. Lige før det går løs nedad de 201 skal dækkene nemlig gerne være så klistret af varmegrader som muligt
Afviklingsfolkene på 201-meteren måtte sgu nok kigge en ekstra gang eller ti, da en Peugeot 208 trillede ud i startområdet
Lørdag aften var brændershowet et hit – der er bare noget over dæk, der bliver aflivet, mens mørket falder på
En go’ brænder er den brænder, din bil forsvinder i
Lige ved siden af driftbanen går det stærkt lige ud – her Gerner Pedersen som kørte hurtigst i outlaw-klassen

Skolelever skaber vildeste Skoda pickup

På Skodas erhvervsskole i Tjekkiet er det en del af uddannelsen at bygge specialbiler – som denne Mountiaq

Du finder næppe sejere Skoda. Ja, vi skrev ‘sej Skoda’. For det er lige, hvad Mountiaq er. Udtænkt af et hold elever på Skodas helt egen erhvervsskole er bilen egentlig en Kodiaq. Men SUV-linjerne er klippet i stykker for at få et råt pickup-udtryk.

Bagdøre-og sæder er ofret til gengæld for et lad i to niveauer og en anden form for rummelighed, end vi normalt ser fra det tjekkiske VAG-mærke.

LÆS OGSÅ: VW-praktikanter bygger ond Golf med 400 hk

Skoda-eleverne har brugt otte måneder og 2.000 arbejdestimer på bilen. Med sin snorkel, massive frihøjde og trækspillet i snuden ligner Mountiaq da også noget, der vil blæse på, om der er en asfalteret vej eller ej.

Sporvidden er forøget med tre tommer, hvilket får de 17″ fælge til at se skræmmende små ud. I kabinen har de heldige elever udstyret Mountiaq med fede sportsæder i læder og lakeret alle plastikdetaljer i bilens udvendige farve, Sunset Orange.

Fed vogn det er en skab, der ikke producere mere end denne éne af.


Ny hyperbil med Cosworth-V12 og 700 hk

Gordon Murray står bag den ikoniske McLaren F1 – i 2022 er han klar med sin egen hyperbil, et V12-monster med 700 hk

Det er mere end 30 år siden, britiske Gordon Murray slog de første streger til McLaren F1. Bilen, der siden blevet et sandt ikon, får nu en afløser, lover dens skaber.

Og som med F1 skal vi igen høre V12-toner, når ‘T.50’ er klar i 2022. Godt nok bliver det ikke fra McLarens 6.1-liters BMW-motor. Tunerne fra Cosworth udvikler nemlig et tolvcylindrede klaver med 12.100 omdrejninger i sig og med en slagvolumen på 3.9 liter til bilen.

Fjerlet med perfekt vægtfordeling
Hele bilen får en vægt på blot 980 kilo. Til sammenligning vejer McLaren F1 1.138 kilo. Og netop på grund af sin lave vægt vil T.50 levere performance ‘helt uden for andre supebilers rækkevidde’, siger holdet bag.

Den nye hypervogn vil tilmed have en perfekt 50:50-vægtfordeling og være mere miljøvenlig end en Porsche 911. Hvordan de så end har tænkt sig det.

Men som F1 har Murrays nye kreation tre sæder med føreren placeret i midten. Bilen bliver den letteste, mest førefokuserede superbil, der nogensinde er bygget, siger Gordon Murray Automotive.

Der skal bygges 100 eksemplarer, og de vil alle have en minimumspris over to millioner britiske pund. Av!

Manden her har den geniale McLaren F1 på samvittigheden – nu vil han i sit eget navn skabe bilens arvetager

Politiet meget tilfreds: Stoppede én spritbilist til DHB

Politiet mødte talstærkt op til årets DHB. Det primære fokus var spritbilister – men fangsten var særdeles beskeden

Kun én bilist blev stoppet med for høj alkoholpromille i blodet, da der i weekend blev afholdt Danmark Hurtigste Bil på Padborg Park.

Det er Sydjyllands Politi, der primært gik efter weekedens spritbilister, ganske godt tilfredse med, skriver Jydske Vestkysten.

– Det er meget tilfredsstillende. Vi vil jo gerne have, at de kommer helskindet hjem, siger politiassistent Morten Jensen til avisen.

Udover egentlige betjente var også den automatiske trafik kontrol – fotovognene – på plads ved Tøndervej, der leder ind til Padborg Park.

Det førte til 51 sigtelser, hvoraf én står til betinget frakendelse af kørekortet for at have kørt 145 km/t i en 80-zone. De resterende sager er i bødestørrelsen, der i  fem tilfælde udløser klip i kørekortene, oplyser Sydjyllands Politi på Twitter.

Til DR understreger færdselsleder Knud Reinholdt dog også, at politiet ikke med sikkerhed kan vide, om de bilister, der blev fartmålt eller stoppet, deltog i arrangementet på Padborg Park.

Politiets tal fra kontrollen på Tøndervej i Padborg

  • 900 stoppet
  • 170 sigtelser
  • 246 lovovertrædelser
  • 96 synsindkaldelser
  • 103 tilfælde af nedslidte dæk, defekt pære og lignende
    Kilde: Sydjyllands Politi

 

 

 

 

 

 

6:05.336 – hurtigste elbil på Nürburgring er en VW

Gennemsnitshastigheden var 209 km/t, da Volkswagen ID blev den hurtigste elbil rundt på Nürburgring

Hurtigere end nogen anden elbil. Romain Dumas (Frankrig) slog den hidtidige rekord sat af Peter Dumbreck (England, i en NIO EP9) i 2017 med hele 40.564 sekunder, da han sad bag rattet i Volkswagen ID.R.

”Nürburgrings Nordschleife-bane er ikke kun verdens mest udfordrende racerbane, det er også den ultimative test for biler, ” siger Herbert Diess, koncerndirektør i Volkswagen Group. ”ID.R har klaret denne udfordring på imponerende vis og har gennemført den hurtigste, elbilsomgang nogensinde på Nürburgring.

ID.R er specielt tilpasset den udfordrende Nordschleife-bane
For at sætte ID.R perfekt op til Nordschleife krævede det en omfattende videreudvikling af bilen i forhold til rekordforsøgene på Pikes Peak og Goodwood.

”Til den videreudviklede version af ID.R var aerodynamikken mere tilpasset målet om at nå den højeste mulige topfart end maksimal downforce,” forklarer Francois-Xavier Demaison, teknisk direktør.

Se, det er hurtigt… men det er stadig en benzinbil, godt nok med elhjælp i form af Porsche 919 Hybrid, der er allerhurtigst rundt på ‘ringen’.

 

 

 

Læserbil: Peters BMW 325d er en gennemført kilometerknuser

Foto: Photo By Jæger

Den er ultralav og funklende ny! Nej, vent nu lige. Peters oliebrænder af en BMW E91 325d har snart kørt jorden rundt 10 gange – du kan bare ikke se det!

Hvornår en BMW E91 325d har udtjent sin værnepligt på asfalten, er svært at svare på.  Spørger man jyske Peter Kjær, er køreegenskaberne der stadig. Selv efter 11 år på vejene og et speedometer, som har rundet de 350.000 kilometer.

Og selv uden at vi har siddet bag rattet i den bayerske stationcar, der er godt på vej rundt om jorden for tiende gang, ser vi ingen grund til at tvivle på, at den metallic-grå diesel-3’er er en evighedsmaskine, så længe det er lovligt at tanke diesel. Og en fed en af slagsen!

Hvorfor lige en BMW E91?
“Jeg faldt for en BMW 3 serie E91’er, da jeg virkelig synes, det er en flot model. Køreegenskaberne i bilen er jeg fuldkommen tilfreds med. Tiltrods for at bilen har rundet de 350.000 kilometer, er der ikke meget at mærke på den. Har aldrig været så glad for en bil før, som jeg er for lige den her.”

Hvad har du bygget om?
“Bilen købte jeg af en privat mand i Sæby i marts 2016. Men det var først i august det år, at jeg så småt begyndte ombygningen. Nyregrillen gik fra krom til kulfiber – og så var jeg i gang. Da jeg havde haft bilen et år, byggede jeg sammen med en god kammerat et andet udstødningsystem på bilen. Det blev til dobbelte 3,5″ afgangsrør i stedet for de 2″, den er født med. Det skal lige siges, at systemet er hjemmelavet og svejset sammen.”

Peter fortsætter:

“Måneden efter fik jeg monteret de 19″ Rohana RC7-fælge og luftundervognen.”

Men du var alligevel ikke helt tilfreds?
“Nej, jeg blev hurtigt træt af luftundervognens tankkapacitet. Så jeg har selv bygget en i rustfrit stål med en kapacitet på 27 liter. Den har jeg lagt lige mellem rørhalerne. Så har jeg nemlig et helt frit og brugbart bagagerum. ”

Kræs! Hvad er der ellers sket med Bimmeren?
“Sidste år fik jeg også sandblæst bremsekalibre og lakeret dem i samme farve som bilens EBC Greenstuff-klodser. Og så har jeg monteret godt med kulfiber-dele. Ægte kulfiber. Det er blandt andet brugt på den bagerste diffuser og indvendigt på rattet.”

Det der med at mange kilometer ikke kan ses, passer for engangs skyld.
Prøv lige at få dine pølsefingre ind her! Vi ville nok lade være, men…
Rohana-alu er sprødt valg til en kilometerknuser som Peters 325d.

Vi ved, at undervognen har været lidt af en hemmelighed?
“Ha! Ja, det er rigtigt. Mine kammerater, som jeg skruer bil sammen med, drillede mig med, at min bil var for standard, og at den lignede en firehjulstrækker. Så jeg tænkte, at nu skulle jeg sgu lige overraske dem alle sammen. Det skete til Koed-træffet i sommers. Da jeg var kommet ind på pladsen, og vi alle holdt side om side, trykkede jeg lige på knappen, og bilen gik i kælderen. Øjnene var jo lige ved at poppe ud af hovederne. Lige det jeg havde håbet på. Så var mundene ligesom lukket fra deres side af.”

Nogle udfordringer undervejs?
“Ja, udstødningsystemet! Der er mange knæk og bøjninger, som skal passe sammen for at få rørhalerne til at sidde 100 procent i midten af udskæringen i diffuseren. Der skal ikke mange millimeter til, for at det sidder bare lidt skævt.”

Er der noget, du er specielt stolt af på bilen?
“Udover luftundervognen og udstødningsystemet er jeg meget glad for alle mine kulfiberdetaljer. Jeg kan supergodt li’ kulfiber. Det pynter virkelig på bilen, men det skal selvfølgelig ikke tage overhånd.”

Ja, det er ægte kulfiber på rattet. Det ser godt ud!
Om bilen så er helt tom, eller Peter fylder den til bristepunktet med ‘grænsebum’ og vand, holder Bimmeren den højde, den er indstillet til.
Kun Accuair Level E-styrring fylder lidt i Bimmerens bagagerum. Lufttanken er flyttet ned under bilen.
Med styringen kan bilen sænke hele 123 millimeter foran og 147 millimeter i bagenden.

Hvorfor lige denne stil?
“Fordi jeg synes, den er stilren og enkel. Mine bremsekalibre skiller sig lidt ud, i og med at de er malet “limegrønne”, som bremseklodserne er. Jeg synes ikke, det gør noget, at der lige er enkelte ting, som skiller sig lidt ud. Men meningen er, at bilen skal være enkel og stilren at kigge på.”

Hvorfor lige Rohana RC7?
“Igen – de passer godt ind i bilens øvrige look. RC7 er en enkel og pæn fælg. Jeg fandt et sæt på nettet til forholdvis billige penge. Dog var den ene fælg skadet af kantsten. Heldigvis har jeg en god kammerat i Brande, som kan svejse fælge. Han rettede det også op efterfølgende. Derefter fik jeg alle fælgene glasblæst og autolakeret i en rigtig flot metallic-sølv, der er godt med effekt i. Uden dæk har jeg nok givet noget, der ligner 13.000 for alle fælge.”

Av! Har du så fortrudt noget ved projektet?
“Tja, både og. Efter bøvlet, jeg har haft med luftundervognen, har jeg tit tænkt, om det var det værd. Heldigvis kører det optimalt nu. Og når det først gør det, så er det en super lækker undervogn.”

Solidt dieselklaver der er godt på vej mod de 400.000 kørte kilometer
Kulfiber pynter bare på alt!
Også på en BMW’s største kendetegn – nyregrillen!

TEKNIKKEN: BMW E91 325d – årgang 2008

  • Motor: Chiptunet tre-liters M57/T2-rækkesekser
  • Gearkasse og drivline: Originalt sekstrins automatgear dog optimeret med nyere software
  • Undervogn: Airlift Performance-luftundervogn som sænker op til 123 millimeter foran og op til 147 millimeter bag til • Accuair Level E-styrring med en højdesensor ved hvert hjul • hjemmebygget 27-liters tank i rustfrit stål i stedet for den originale på 11 liter • tanken er flyttet ned under bilen så bagagerum stadig kan udnyttes
  • Bremser: Standard-skiver i størrelsen 330 millimeter foran og 336 millimeter bagtil • EBC Greenstuff-klodser
  • Fælge og dæk: 19″ Rohana RC7 med 9,5″ bredde foran og 8,5″ bagtil • Hancock-dæk i 215/35 foran og 245/30 bagtil
  • Karosseri: Diffuser og nyregrill i kulfiber
  • Lakering: Original BMW-lak sparkling graphite metallic
  • Kabine: Original læderkabine med ratskal i kulfiber
  • Bilstereo: Originalt med navigationsanlæg
  • Præstationer: 256 hestekræfter og 513 newtonmeter • 0-100 km/t og topfart: ukendt
  • Tak til: Stor tak til alle der har været en del af ombygningen og en endnu større tak til dem der har givet en hånd med!

Ny Subaru sigter efter NCAP-rekord i sikkerhed

Hjemme i Japan har den nye Subaru Forrester allerede scoret højest af alle, når det kommer til sikkerhed – nu vil mærket gøre det samme i den europæriske NCAP-test

Den nye Subaru Forester, der lander på det danske marked sidst i 2019, er, som det ser ud nu, verdens sikreste bil. Den helt nye Forester er endnu ikke testet i.h.t. den europæiske Euro NCAP testprocedurer, simpelthen fordi de nye globale SUV ikke er klar på det europæiske marked før til efteråret. Men i Japan og USA er den topscorer.

På samme måde som biler i Europa testes efter Euro NCAP, afprøves bilerne også i Japan efter en tilsvarende procedure. Her har den nye Forester opnået den højeste karakter nogensinde. Den japanske test hedder Japan NCAP, og i den har Subaru Forester opnået ikke færre end 96,5 point. Der er ingen grund til at tro, at udfaldet i Europa skulle blive væsentligt anderledes, mener Subarus danske importør.

Kør sikkert – kør Subaru
Subaru har nemlig en ultimativ målsætning: Man vil ganske enkelt bygge verdens sikreste biler. Konkret skal intet menneske efter 2030 miste livet i eller på grund af en ny Subaru – målsætningen omfatter med andre ord både mennesker i og udenfor bilen. Med den seneste udmærkelse er man godt på vej.

Allerede i fjor opnåede mellemklassebilen, Impreza, og den kompakte SUV, Subaru XV, den samme anerkendelse i Japan. Tilsvarende er såvel Forester som Impreza og XV også strøget helt til tops i USA, hvor bilerne klassificeres som “Top Safety Pick +” af den amerikanske sikkerhedsorganisation IIHS (Insurance Institute for Highway Safety).

Den nye Subaru Forester er bygget på den nye “Subaru Global Platform” og har som standard på alle modelvarianter sikkerhedssystemet “EyeSight”. Systemet har siden introduktionen forholdsmæssigt reduceret antallet af ulykker med hele 84 procent, sammenlignet med tilsvarende biler uden EyeSight.

 

Ny dokumentar om dansk drifting på vej

Dokumentaren ‘Doing It Sideways’ følger Danmarks yngste pro-drifter Mikkel Kraus’ kamp i Nordic Drift Series

I en ny dansk dokumentar ‘DOING IT SIDEWAYS’ følger vi Danmarks yngste pro-drifter, Mikkel Kraus’, kamp for at kvalificere sig i mesterskabet Nordic Drift Series. Mikkels liv er fyldt med brændte dæk og hurtige biler, men i centrum af det er et unikt fællesskab centeret om kærligheden til sporten.

Drifting er en motorsport, hvor det ikke kun handler om at køre hurtigt, men også om at køre præcist og ramme en række markeringer på en bane. Det er med andre ord motorsportens svar på kunstskøjteløb, skriver dokumentarholdet. Faktisk vidste folkene bag intet om drifting, før de gik i gang med optagelserne.

“Vi vidste, at vi ville fortælle en historie om fællesskab og at vi ville ud på landet, derude hvor der bor ægte mennesker. Men at vi endte med at lave en dokumentar om drift, har overrasket mig meget”, fortæller filmens producer Anne Hørlyck.

Plakat til ‘Doing it sideways’ – dokumentaren er produceret af filmskolestuderende fra Aarhus

Film der gør op med fordomme
Idéen til drifting-dokumentaren udsprang af en fascination blandt filmfolkene, der ikke forstod, hvad det var ved drift, der fik folk til at bruge tid og penge på sporten.

“Vi tænkte jo nok, at det bare var en flok brian’er. At det mest handlede om motorlarm og fadøl, men vi er blevet så meget klogere” fortæller Anne Hørlyck der fortsætter

“Drifting er en seriøs sport. Folkene bag er virkelig eksperter i det, de gør. Jeg har enorm respekt for det, de kan”.

Det er især fællesskabet blandt drifterne, som har overrasket filmfolkene.

“Vores fordomme er blevet nedbrudt, og jeg håber at de folk, der ser filmen, vil få samme oplevelse”.

DOING IT SIDEWAYS varer 18 minutter og er lavet af producer Anne Hørlyck, tilrettelægger Magnus Vendelbo, fotograf Christine Radl samt et hold på næsten 20 mand. Filmen er optaget i foråret 2019 og får premiere 11. juni i Hadsten Bio.

Læs det her inden du leaser

0

Skal man købe eller lease bil?

Det er et spørgsmål, der er gået igennem hovedet på mange, der har anskaffet sig en bil på den ene eller anden måde, siden leasing blev til, som vi kender det i dag. Uanset hvordan man vender og drejer det, så vil der være dokumenter og aftaler, der skal afholdes, ligegyldigt om man vælger leasing eller køb.

Men kan man nu være sikker på, at man får læst alt med småt, eller skal man alliere sig med en god advokat eller en professionel bilrådgiver, når man står foran at skulle have ny bil? Her får du nogle gode råd.

Det forventede forbrug
En af de første ting, man skal gøre sig klart, er hvor meget forventer du at bruge bilen, og hvor længe skal der gå, før bilen skal skiftes til en ny. Der kan nemlig være fordele ved at lease sin bil, hvis man går efter at skifte den ud efter ca. 3 år. Størrelsen på bilen har samtidig noget at sige, og så skal man naturligvis gå efter garanti og den bedste forbrugerbeskyttelse.

Mellemklassebiler, hvor planen er at skifte den efter få år, vil ofte være noget billigere, end hvis man købte og beholdt samme bil i samme periode. Beholder man derimod bilen i over 5 år, vil de økonomiske fordele stort set være udlignet, viser beregninger foretaget af MyBanker.

De vigtigste forholdsregler
Når man leaser en bil, bør man have et relativt godt indblik i det forventede forbrug, så man ved hvor mange kilometer, man kører pr. år, hvor mange år, man vil beholde bilen og hvordan ens regnskab og dermed rådighedsbeløb ser ud.

Derudover er det også vigtigt at se ud i fremtiden, så man, så vidt det er muligt, undgår at der sker store skift i behov for kilometer, biltype og aftale. Ved man, at man indenfor få år vil være forældre, eller er planen at flytte fra den nuværende bolig, vil dette også have direkte indvirkning på behovet.

Hvad er indeholdt i leasingaftalen
Dertil er der selve aftalen, som afviger lidt fra udlejer til udlejer. Hvilke udgifter og omkostninger vil der være. Er der en førstegangsydelse, og hvilken service og vedligeholdelse er indeholdt i aftalen. Vejhjælp, forsikringer, benzinforbrug og grøn ejerafgift er eksempler på udgifter, som ikke er omfattet af aftalen, og der skal derfor tages hensyn til disse ting i det samlede regnskab.

Er man i tvivl om den aftale, man har fået forelagt, kan det i mange tilfælde være en fordel af betale lidt penge for advokatbistand, så man kan få professionel hjælp til de juridiske aspekter ved en leasingaftale. Et advokatfirma, som kender til leasing af biler, er selvfølgelig at foretrække, da udgifterne kan være en stor post på regnskabet. Det er vigtigt at kigge så godt for, og undersøge markedet godt, uanset om man bor i København eller Aarhus.

Oftest bundet i 11 måneder
Hvis man på et tidspunkt i løbet af leasingperioden fortryder, eller behovet for bilen ikke længere er til stede, vil man med en almindelig leasingaftale være bundet i 11 måneder. For kortere perioder kan man overveje minileasing, som er leasing fra 1 måned og ofte op til 12 måneder. Her gælder det dog, at kørselsbehovet bestemmes pr. måned, i stedet for over et år.

Der findes mange forskellige leasingformer, og på FDM’s hjemmeside kan man finde den, der passer bedst.

Brabus AMG GT 4dr går fra 0-100 km/t på 2,89 sek.

800 hestekræfter gør Brabus 800 til en af verdens hurtigste biler med fire døre

Navnet er ikke heldigt. Men Brabus har tryllet flere muskler frem i den biturbo-ladet, fire-liters V8. Det trick opvejer så rigeligt det latterlige navn – Mercedes AMG GT 4 Door. Ja, vi ved det. Men det hedder den altså.

Brabus skærer dog ind til benet og kalder bilen Brabus 800. Fordi, ja – den har 800 hestekræfter. 161 hypper mere end fabriksbilen, AMG GT 63 S 4Matic. Med i handlen følger et drejningsmoment på solide 1.000 newtonmeter.

Nok til at skyde den store Mercedes fra stillestående til 100 kilometer i timen på bare 2,89 sekunder. Fabriksbilen er 3.2 sekunder om samme distance.

LÆS OGSÅ: TI TING KUN BILFOLK FORSTÅR

Men hvor den almindelige GT 4 Door taber pusten ved 315 kilometer i timen, er Brabus-bilen begrænset til det. Sikkert for nogens – vi ved ikke hvis – sikkerheds skyld.

Brabus har også rodet med udstødningsystemet, der nu har et stille, elektronisk styret ‘coming home’-program. Så ingen af naboerne bløder sprængte trommehinder, når du smider din AMG-V8’er i indkørslen.

Udover den nabovenlige udstødning og de mange hestekræfter har Brabus sænket bilen 25 millimeter. Mens massiv brug af kulfiber i karosseriet skal gøre den store Mercedes mere stabil ved høje hastigheder (og lækrere, se lige den diffuser..)

22″ hjul er et must! Det gør dog ikke ligefrem bilen billgere. Brabus vil endnu ikke ud med prisen. Men regn med noget mere end de 3.2 millioner fabriksbilen kroner. Altså hvis der skal danske plader på.

 

Hennesseys helveds-pickup: Jeep Gladiator med 1.000 hk

Hennessy laver 24 Jeep pickup’er, der får hestekræfter som en hyperbil

Navnet er Maximus. Jeep Hennessey Gladiator Maximus er intet mindre end vanvid på firehjul med enormt meget power.

Tunerne fra Hennessey har nemlig taget den 6.2-liters V8-motor direkte fra Dodge’ Hellcat-program  og lagt den under hjelmen på Jeeps nyeste skabning, Gladiator.

HMM, SKAL DET VÆRE 850 HK ELLER.. MERE?
Som altid hos Hennessey er der noget at vælge i mellem. Maximus-udgaven kommer nemlig 850 hestekræfter, eller hele 1.000 styk til dem der bare ikke kan få det vildt nok. Nå ja, og et rumfærge-agtigt moment på 1.265 newtonmeter.

Tal der ydmyger selv den mægtige La Ferrari og skræmmer Bugatti Chiron. Gladiator Maximus er tilmed langt billigere end begge biler.

For godt bygger Hennessey kun 24 eksemplarer af den gale pickup, men hver især koster de ikke ‘mere’ end 200.000 dollar. Det inkluderer basis-bilen, som skal bruges til ombygningen. Bugatti’en koster godt tre millioner dollar yderligere!

Endnu har Hennessey ikke sagt noget om præstationerne, men vi gætter på, at bilen mildt sagt er helvedshurtig.

Det må uden tvivl være den mest badass pickup på markedet i dag – måske endda nogensinde!

AMW4x4: Jeep Gladiator Rubicon Burnout

America's Most Wanted 4X4 Offroad Power Products#memorialday #amw4x4 #offroadpowerproducts #hellcat #Jeepgladiator #hellcatgladiator #gladiator #jeephorsepower #burnout #hellcatburnout

Slået op af America's Most Wanted 4X4 i Mandag den 27. maj 2019

 

 

 

VW-praktikanter bygger Golf Variant med 400 hk

Et team af VW-praktikanter har taget to vilde projektbiler med til verdens største VAG-fest

Der er ikke meget ‘hente kaffe’-tjans over at være praktikant på Volkswagen-fabrikken i den tyske delstat Sachsen. Hvert år får praktikanterne nemlig lov til at bygge vilde projekter til Wörtherseetreffender er verdens største træf for biler fra Volkswagen-koncernen. I 2019 har de taget to biler med.

Aurora er en hatchback baseret på Golf GTI Mk. 7. Men hvor den almindelige GTI må nøjes med 290 hestekræfter, har Aurora hele 380 hypper fra den to-liters, turboladet benzinmotor. Samtlige kræfter går gennem forhjulene via et syvtrins DSG-gear.

Interiørbilleder er der endnu ingen af. Men VW siger, at praktikanterne har fjernet bagsæderne til gengæld for skærme ned gemmen midterkonsollen, der viser alle bilens data.

LÆS OGSÅ: DISSE TO HIDSIGHEDER HAVDE PRAKTIKANTERNE MED SIDSTE ÅR 

Udover de ekstra muskler under hjelmen har bilen et anlæg med en massiv effekt på 3.500 Watt.

Men endnu vildere bliver det, når bilen bliver lidt længere. For praktikanterne har også rodet med stationcar-udgaven, Variant. Baseret på teknikken fra den Golf R400, der aldrig blev til noget, har bilen 400 hestekræfter, firehjulstræk og plads til hele den pukkelryggede.

Bilen med det mundrette navn Golf Estate R 4MOTION FighteR er også noget bredere end standard-golfen. Seks centimer har et aggressivt bodykit lagt over bilen hele vejen rundt.

 

 

Honda bygger Civic Type R med 405 hk (og en rallybil…)

Hondas britiske afdeling har løftet sløret for to vilde konceptbiler baseret på den nuværende Civic Type R

Fra fabrikken yder den to-liters benzinmotor i Honda Civic Type R 320 hestekræfter. Men den lille VTEC-maskine kan meget mere, har Honda i England fundet ud af.

De samme folk der står bag Hondas engelske touringrace-team har nemlig fået 405 hestekræfter og 500 newtonmeter ud af motoren.

Holdet har blandt andet ændret på bilens motorstyring, installeret et nyt indsprøjtningssystem og monteret en større intercooler. Alt sammen noget fabrikken har liggende på hylderne i forvejen. Det samme gælder bilens nye Scorpion-udstødning, der sørger for friere gennemgang i hele systemet.

– Vi kender allerede den løbsvindende FK8-plaform (den nuværende Civic Type R, red.). Men vi vil vise, hvad der kan hives ud af den selv med lette modifikationer, fortæller dynamic-chefen James Rodgers om projektet.

For at tøjle de ekstra hestekræfter er bilen også udstyret med en Eibach Pro-undervogn og 19″ hjul monteret med klæbrig Dunlup-dæk.

Men her holder Honda ikke inde. De har også ladet Ralph Hosier Engineering skabe OveRland. En Civic Type R i rallybilshøjde. Faktisk er bilen hævet hele 10,16 centimer i forhold til den almindelige Type R, hvilket gør, at der er plads fuldfede 255/55 BF Goodrich-dæk under skærmene.

Hidsigt, Honda!

 

 

De største tuningsmyter: Hvad virker, og hvad gør ikke? Del 2

I artikelserie på Boosted.dk afslører vi nogle af de største myter i tunerverden. Her er anden del

Din ven fortæller, at han har hentet 30 hestekræfter mere i sin Honda Civic ved at skifte luftfilteret. Men vent nu lige, passer det?

LÆS OGSÅ: FIK DU IKKE DE FEM FØRSTE MYTER MED? KLIK HER

Læs med når Boosted Magazine afslører 25 af de største myter om tuning. Sandheden skal frem.

I denne anden runde lægger vi ud med noget ladetryk – skal det være single eller bi(turbo) ?

MYTE 6 – TO TURBOER LAVER HURTIGERE LADETRTK, EN ENKELT GIVER POWER

De fleste bilmyter kommer ud af uvidenhed om turbotuning. Denne her hører du eksempelvis fra folk, der kun har hørt om én stor, gammeldags turbolader. Den kan rigtigt nok lave power, men den er meget større, end de biturboladere, der sammenlignes med.

Virkeligheden er dog, at du opnår præcis samme effekt ved at montere én stor turbolader eller to i samme størrelse – bare motoren er af samme type. Ladetrykken indfinder sig desuden på samme tid.

Dog skal det sige, at du kan hente en lidt ekstra i spool up-tiden ved dele udstødningsmanifolden i to (dvs. udstødningen fra tre cylindre til hver turbolader på en sekscylindret motor). På den måde er der mere end én effektiv måde at bruge udstødningsgasser. Altså kan myten godt have et gran af sandhed i sig – ikke meget, men lidt. Forskellen er minimal, og ikke noget du vil mærke i hverdagen.

MYTE 7 – STOR UDSTØDNING PÅ TURBOBIL GIVER FÆRRE HK

På en bil, der ikke er turboladet, kan en for stor udstødning godt have negativt indvirkning på antallet af hestekræfter – i sær ved de lavere omdrejninger.

Denne myter går på, at det samme gæld for biler med turbo. Det er løgn. En turbomotor har brug for at komme af med luften så hurtigt som muligt, hvor en sugemotor skal bruge det modtryk, som udstødningen skaber.

En turbolader danner derimod selv modtrykket, og derefter skal luften bare hurtigst muligt ledes gennem udstødningen.

MYTE 8 – MERE LADETRYK KRÆVER HØJERE KOMPRESSION
Måske har din makker (Ja, du må gerne aflevere endnu en dummeflad her) fortalt dig, at høj kompression er rigtig godt for din tunede bil – også når den har turbo. Men det er lige omvendt!

Faktisk er du nødt til at sænke kompressionen, hvis du vil hæve ladetrykket. Når du har trykladning på din bil, svarer det til at have kompression. Og det kan ende helt galt, hvis der ikke justeres den anden vej også.

Så kan motoren nemlig begynde at selvantænde (banke) under øget tryk.

MYTE 9 – DU SMADRER MOTOREN VED IKKE AT HAVE EN BLOW OFF-VENTIL
Blow off-ventilen har én funktion – at lufte ud i de trykrør, som sender komprimeret luft tilbage fra indsugningen mod turboladeren, når du slipper speederen og lukket gasspjældet.

Ventilen skåner laderen, men sandheden er, at turboen sagtens kan klare sig uden. Dog slides den hurtigere, når blow-off’en mangler.

Eksempelvis må WRC-biler slet ikke bruge blow off-ventiler, så den piftende lyd, du hører fra en rallybil, der får tæsk, er faktisk selve turboladeren, der slipper lufttrykket.

MYTE 10 – JO HÅRDERE UNDERVOGN, DESTO BEDRE KØRER DIN BIL
Hvis du tror på denne myte, ender du stensikkert med nyresten. For godt nok er racerbiler meget lave og hårde i affjedringen, men det betyder ikke, at din gadebil også kører bedst sådan.

En racerbil er nemlig helt glat i overfladen, og ikke plaget det kommunale vej-og park-væsen der lige kigger forbi for at grave et hul der eller lappe lidt hist og her.

Derfor vil en race-hård undervogn på en gadebil få bilen til at hoppe og danse rundt på vejen som en narkopåvirket epileptiker midt under et grumt anfald. Fordi der mangler affjedring til at absorbere buler og bump.

Skal du have det maksimale ud af en undervogn, er det vigtigt at vælge en, der kan justeres både i højde og hårdhed så den passer til underlaget.

DHB 2019 bliver et brag af en fest – ses vi?

Danmarks Hurtigste Bil ville ikke være Danmarks Hurtigste Bil uden et brag af en fest hele weekenden. Her fortæller vi dig lidt om, hvad du kan opleve.

DHB handler primært om fede og hurtige biler, men fest byder weekenden på Padborg Park den 31. maj til 2. juni traditionen tro også på.

Blandt brændte dæk og dunsten af benzin vil den gode stemning være på kogepunktet både fredag og lørdag aften – og nat.

Årets tema er biergarten! I dagtimerne er partyområdet i år nemlig ét stort slaraffenland af schlagerhits, søde piger i tyrolerkjoler og en-liters øl (ja, ad gangen, selvfølgelig). Eller snup en ‘brandbil’ fra en ligeså sød branddame i løbet af weekenden. PartyFM holder festmusikken kørende dagen lang.

Er du skarp med en skyder, kan du tage kampen op mod DHB’s helt egen Lara Croft i ‘paint ball’. Vinder du, giver hun fadøl.

KØB BILLET TIL DHB NU – KLIK HER!

Gå bersærk foran scenen
En af 00’ernes helt store festmagneter, svenske Basshunter, havde lovet at komme og give den gas på scenen til DHB, men han har lige meldt afbud på grund af en tv-optagelse i anledningen af det kommende nye album – dog har Padborg Park lige offentliggjort, at de i stedet har fået fat i DJ Aligator og Barcode Brothers. Sådan!

En fest der forsætter til langt ud på natten. Men før du igen skal stå forrest foran musikscenen, skal vi igennem en lørdag med fart på. Få en tur i en driftbil, vær med til kåringen af Danmarks Grimmeste Bil (ja, du læste rigtigt) og stir dig blind på Miss DHB om aftenen. Før endnu flere DJ’s fra scenen i partyområdet sørger for at sparke gang i den kæmpe fest endnu en gang – med drengene fra Ude Af Kontrol helt i front lørdag nat. Det bliver vildt!

Ses vi?

KØB BILLET TIL DHB NU – KLIK HER!

Drengene fra Ude Af Kontrol fyrer den igen max af på DHB-scenen.
Foto: Soheil ap  DJ Aligator går på scenen fredag aften.
Flere DJ’s fyrer op under DHB-festen. Her Emil Birkedal.
Jesper Kropz til DHB 2019
Jesper Kropz er en legende på scenen til DHB. Han er klar igen i år. Vi glæder os!