Forside Blog Side 2

Ladeboks til elbiler trækkes tilbage – kan give stød

Den svenske ladeboks Malmberg Evon Evon WiFi/4G, der også sælges i Danmark, trækkes tilbage fra markedet, fordi myndighederne mener, den kan give stød.

Svenske Malmbergs Elektriska skal trække deres ladeboks Evon Evon WiFi/4G tilbage.

De svenske myndigheder har nemlig vurderet, at ladeboksen, som også sælges i Danmark, kan give stød.

Helt konkret siger myndighederne, at ladeboksen ikke lever op til kravene bag IP65-standarden. Det betyder, at vand og støv kan trænge ind i selve boksens teknik og give stød.

Samtidig er det myndighedernes vurdering, at ladeboksen ikke er modstandsdygtig nok over for slag. Myndighederne mener nemlig, at frontdækslet riskerer at ryge af, hvis ladeboksen ryger på jorden.

Det kan og vil i så fald blotlægge tekniken i selve boksen, og det går ikke, siger myndighederne.

De svenske myndigheder mener også, at der er er problemer med en række designkrav vedtaget af EU. Det kan betyde, at printkortet overopheder, og at der i sidste ende går ild i boksen.

Desuden bemærker Sveriges Elsikkerhedsstyrelse, at ladeboksens sporbarhed og generelle dokumentation er mangelfuld. Det har fået Malmbergs til at stoppe salget.

Men som Boosted også kan afsløre, er boksen stadig til salg hos flere forhandlere. Bl.a. her i Danmark. Om forhandlerne også trækker produktet tilbage nu, forsøger Boosted at opklare.

De ladebokse, der er trukket tilbage, hedder Evon WiFi/4G (modelserie 2700405/99 19065 samt /9919066 og /99 190 67). Ejerne af sådan en boks kan kontakte forhandleren eller Malmbergs Elektriska AB, hvis man er i tvivl om, hvad man skal gøre med boksen i forbindelse med fejlmeldingen fra myndighederne.

Det er ikke første gang, en ladeboks skaber problemer. I 2023 blev ladeboksene fra norsk firma, som Boosted også kunnet fortælle, trukket tilbage.

Også dengang var der tale om et produkt, der blev solgt til danske forbrugere. Desuden var de svenske myndigheder ligesom i den nyeste sag, de første der reagerede.

Dodge Viper vender aldrig tilbage, siger direktør

0

Dodge Viper har haft sin tid. I hvert fald hvis man spørger bilmærkets direktør, der mener, at en lignende bil aldrig ser dagens lys igen.

Det var måske ikke verdens bedste bil, men Dodge fik skabt sig et ikon, da Viper kom på gaden i 1991.

Om måske fordi det gik trægt med at få solgt de sidste eksemplarer af bilen, vis produktion blev stoppet i 2017, tænker Dodge ikke i at genoplive bilen her små 10 år senere.

Faktisk blev nogle af de sidste Viper-modeller solgt så sent som i januar 2025, så svært havde Dodge ved at tømme lagerne ude hos forhandlerne.

I en ny podcast kalder Dodge-direktør Tim Kuniskis Viperen for en af de smukkeste biler, der nogensinde der nogensinde er bygget. Formentlig taler han her om det gennemgribende facelift fra 2007 og frem til slutningen i 2017.

Men skulle Viperen genoplives, vil det ifølge Tim Kuniskis kræve et farvel til det manuelle gear. Ligesom bilmærket på grund af nye sikkerhedsregler vil være tvunget til at udstyre bilen med airbags ‘lige over førerens øre’.

I hvert fald hvis Dodge Viper skal beholde den form og det udseddende, vi kender den for.

Mens Viperen er ude, er det dog ikke helt slut for en sportsvogn med Dodge-logo. I slutningen af maj måned fortalte mærket, at man arbejder på en sportsvogn ved navn ‘Copperhead’ – efter slangearten af samme navn – der skal fungere som en direkte afløser for Viperen.

Amerikanske medier peger i den forbindelse på, at Dodge formentlig vil bruge den samme V8-motor med kompressor, som bilmærket bruger i Charger Hellcat.

Noget andet, der også står til at forsvinde, er Audi femcylindrede rækkemotor. Ledelsen i Ingolstadt nægter dog at give kommende og langt strengere emissionskrav fra EU skylden.

I stedet lægger cheferne skylden over på kunderne. Der er simpelthen for få der køber femcylindrede Audier i dag.

Supermarked håner Ferrari – “En indkøbsvogn er pænere”

0

Supermarkedet Lidl håner nu Ferrari efter præsentationen af elbilen Luce, som tyskerne sammenligner med ‘skønheden’ i en indkøbsvogn

Lidl håner Ferrari offentligt og slår fast, at en helt almindelig indkøbsvogn er pænere end den nye elbil Luce.

Den tyske dagligvaregigant forsøger i et opslag på Facebook at forlænge den hån, der har fulgt Ferrari, siden mærket i sidste præsenterede offentligheden for mærkets første elbil

I opslaget viser Lidl et billede af en blå Ferrari Luce side om side med en af butikkens egne indkøbsvogne.

Over de to motiver har supermarkedskæden placeret teksterne “En vogn” og “En flot vogn”. Med det træk sender lavpriskæden en hånlig hilsen direkte afsted mod Maranello.

– Den koster heller ikke en halv formue, det lover vi, skriver Lidl spydigt om indkøbsvognen teksen til opslaget på Facebook.

Den nye superbil koster da også svimlende 4 millioner kroner, hvilket får mange til at ryste på hovedet. På nettet bliver modellen hånet for at ligne en dyr Nissan Leaf.

Faktisk mener Nissan selv i en række opslag på sociale medier, at ligheden er slående.

Ferrari får allerede hug for første elbil

Bilentusiaster over hele kloden kritiserer samtidig bilens præstationer på asfalten. Køretøjet klarer den klassiske disciplin fra 0 til 100 kilometer i timen på 2,5 sekunder.

Det er langsommere end en brugt Tesla Plaid, som kan købes lige knap 800.000 kroner i Danmark. Men den administrerende direktør hos Ferrari tager nu kritikken med ophøjet ro.

Topchefen Benedetto Vigna forsvarer stædigt den tårnhøje pris på det elektriske projekt. Han mener, at udviklingen af fremtidens teknologi kræver store investeringer.

– Innovation koster penge.

– Hvis man ikke betaler for innovation, gør man noget forkert over for de mennesker, der har udviklet den, over for de leverandører, der gør den mulig, og over for selve teknologien.

Selvom internettet koger over med hånlatter, melder fabrikken om en anden virkelighed. Ordrebøgerne i Maranello bugner, og Ferrari mener, at man er tæt på udsolgt.

Så grim at kineserne ikke vil røre den

– Ferrari Luce har intet at gøre med elbiler, som man har set fra andre (konkurrenter, red.), siger Benedetto Vigna.

Han afviser pure alle anklager om, at designet skulle være kopieret.

– Man skal se den og køre den for at forstå, at den ikke er kopieret – hverken interiøret, eksteriøret eller præstationerne, konkluderer direktøren.

Lige det er der dog delte meninger om. Vignas forgænger på posten mener eksempelvis, at Ferrari Luce er så grim, at ikke engang kineserne gider at kopiere designet.

Bygger din iPhone nu vil de producere din næste elbil

0

Efter at samtaler med Nissan ikke blev til noget prøver iPhone-producenten Foxconn at gå egne veje med elbilen Cavira, der skal konkurrere med Tesla Model Y.

Et samarbejde med eller en overtagelse af Nissan blev ikke til noget.

Men iPhone-producenten Foxconn har ikke opgivet tanken om at kaste sig ind i bilindustrien med en produktion af elbiler. Nu skal elbilen Cavira gøre de planer til virkelighed.

Sammen med Foxtron, der i forvejen bygger elektriske busser og personbiler, går Foxconn direkte efter Tesla. Helt specifikt Tesla Model Y. Faktisk er Cavira næsten 3 centimer men 17 centimeter smallere end Model Y.

Basisbilen Emerge Long-Range Edition vil være udstyret med 250 hestekræfter fra én enkelt elmotor på bagakslen. Det skal angiveligt være nok til en rækkevidde på 578 kilometer. I hvert fald teoretisk set.

En mere potent Pioneer-udgave byder på 468 hestekræfter, men begge biler er udstyret med det samme 82,7 kWh LFP-batteri, der kan lade med 175 kW.

Igen i teorien er det nok til en opladning fra 10 til 80 procent på ‘mindre end 30 minutter’. Bilen skal desuden været udstyret med V2L-teknologi, der betyder, at du kan bruge batteriet som en slags powerbank eller energireserve til dit hus.

Ellers hælder Foxconn udstyr som 360° kamera, adaptiv fartpilot med vognbaneassistent og køassistent, blindvinkelsassistent og en 15,6″ skærm i bilen.

Prisen begynder ved 1,2 millioner taiwanske dollar svarende til godt 254.000 danske kroner. Men her stopper sammenligning også. Det er nemlig usandsynligt, at Cavira, som det ser ud nu, kan klare europæiske homologeringsstandarder.

En lancering i USA er dog mulig, fordi Foxconn har forbindelser til amerikansk bilproduktion. Så sent som sidste år solgte tech-giganten en tidligere General Motors-fabrik i Ohio.

Taiwan-firmaet hævder dog, at man stadig er involveret i driften og produktionen på stedet.

Kevin Magnussen får vild NASCAR-debut

Kevin Magnussen stiller op for Trackhouse Racing i NASCAR Cup Series, når San Diego lægger asfalt til sæsonens eneste byløb.

Kevin Magnussen prøver nu kræfter med endnu en af motorsportens største discipliner. Mens danskeren er i fuld gang med forberedelserne til 24-timersløbet på Le Mans for BMW M Motorsport, er næste store udfordring allerede på plads.

Senere i juni får den tidligere Formel 1-kører sin debut i NASCAR Cup Series. Debuten sker for amerikanske Trackhouse Racing, hvor Magnussen skal køre teamets særlige PROJECT91-bil.

Magnussen bliver del af særligt NASCAR-program

PROJECT91 er skabt for at give profiler fra andre motorsportsgrene mulighed for at prøve kræfter med NASCAR. Programmet har tidligere haft store navne bag rattet.

Blandt dem er firedobbelt Indianapolis 500-vinder Hélio Castroneves og tidligere Formel 1-verdensmester Kimi Räikkönen. Nu er turen kommet til Kevin Magnussen.

“Jeg er enormt glad og beæret over at få muligheden for at køre NASCAR, så en stor tak til Trackhouse Racing og grundlægger Justin Marks for at give mig chancen,” siger Kevin Magnussen.

Han lægger ikke skjul på, at NASCAR længe har haft hans interesse.

“Jeg har altid været nysgerrig efter at prøve forskellige grene af motorsporten, og NASCAR er en af de mest ikoniske racerserier i verden med en utrolig passioneret fanskare,” siger han.

Kevin Magnussen får vild NASCAR-debut
Foto: Trackhouse Racing

Første omgange bliver i træningen

Løbet køres på Naval Base San Diego syd for Los Angeles. Militæranlægget lægger for første gang asfalt til et NASCAR-løb, og arrangementet bliver samtidig sæsonens eneste byløb.

Banen er 5,5 kilometer lang, og netop gadebaner er noget, Magnussen kender fra sine år i Formel 1. Alligevel bliver opgaven markant anderledes end alt andet, han tidligere har prøvet.

Der er nemlig ingen mulighed for testkørsel på forhånd.

“Jeg kommer til NASCAR uden nogen erfaring overhovedet, og vi har ikke haft mulighed for at teste bilen på en racerbane på forhånd, så mine første omgange bliver under træningen,” siger Kevin Magnussen.

Han har dog været hos Trackhouse Racing i Concord, North Carolina, for at forberede sig. Her har han kørt i General Motors’ officielle NASCAR-simulator, fået støbt sæde og trænet pitstopprocedurer med teamet.

Farens oplevelse gjorde ham nysgerrig

Magnussen har også en personlig grund til at glæde sig. Hans far, Jan Magnussen, fik selv mulighed for at køre NASCAR tilbage i 2010.

Den oplevelse har Kevin Magnussen hørt om gennem årene.

“Min far fik mulighed for at køre NASCAR tilbage i 2010, og jeg har gennem årene hørt ham fortælle om oplevelsen med pænt stor entusiasme,” siger han.

“Det har kun gjort mig endnu mere interesseret i selv at prøve det en dag.”

Trackhouse Racing-ejer Justin Marks kalder danskeren præcis den type kører, som PROJECT91 er skabt til.

“Kevin Magnussen er en kører med international gennemslagskraft. Det er præcis den type samarbejde, vi leder efter, når vi sender PROJECT91 på banen,” siger han.

Kevin Magnussen starter NASCAR Cup Series-løbet i San Diego søndag den 21. juni klokken 16.00 lokal tid. Det svarer til klokken 22.00 dansk tid.

EU-land ophæver forbud buslinje 666 der kører til “Helvede”

I 2023 forsvandt buslinjen “666” fra kortet over den kollektive trafik i det stærkt konservative Polen. Nu får ruten, der kaldes dog et comeback helvedesvejen dog et comeback.

Helvedesvejen er tilbage i Polen.

I 2023 forsvandt en meget omtalt buslinje ‘rute 666’, der gik til halvøen Hel, ellers efter præs fra konservative kræfter og den katolske kirke i landet.

Egentlig ændrede man bare rutens navn, der i mange år havde fungeret som transport for lokale, til rute 669.

Men nu genopliver det tyske busfirma FlixBus ruten til Hel under navnet 666. Ifølge Ouest France er ruten denne gang lidt anderledes og mere turistpræget fra Krakow. Men destinationen er den samme – nemlig Hel.

Undervejs stopper bussen, der begynder at køre fra 26. juni i år, flere steder på halvøen. Hele turen tager cirka 13 timer i ‘helvedsbussen’. Og der er afgang én gang om dagen i hver retning. Men kun i sommersæsonen.

Ifølge FlixBus er brugen af rute 666 ikke meget andet end en kommunikationstrategi, der skal gøre opmærksom på den nye køreture. Men selve tallet referer også til sangen “Highway to Hell” af AC/DC.

Selvom Hel i virkelighed er en badeby i den fjerneste ende af den polske halvø.

Om det kirkelige miljø i Polen har protesteret over genoplivningen af det ‘sataniske’ symbol i den offentlige trafik, melder historien ikke noget om.

Men det er faktisk ikke det eneste nye, når det kommer til offentlig transport. Andre steder er det nemlig blevet foreslået at give busser lov til at køre 225 km/t.

Forklaringen lyder, at det skal spare milliarder af kroner i anlægsprojekter, fordi man på den måde slipper for tog og togskinner. Spørgsmålet er, om planen – og ikke mindst busserne – holder.

Et helt tredje sted har en kommune, som Boosted også kunne fortælle, fået nok af busser. I hvert fald af den slags der kører på strøm. Projektet, der har kostet over 20 millioner skattekroner, kalder ledelsen ‘dejligt at slippe for’.

Q-Park advarer mod svindel-SMS til bilister – “Slet den”

Et svensk fænomen med SMS’er, der prøver at snyde bilister til at betale falske p-afgifter, har spredt sig til Danmark. Slet beskederne, lyder det fra Q-Park.

Svindel med p-afgifter er kommet til Danmark.

Fænomen, der det seneste stykke tid har plaget svenske bilister, har nu også fundet vej over Øresund.

I en mail sendt til Boosted fortæller Q-Park-direktør Alex Pedersen, at man har opdaget, at Q-Parks navn og logo bliver brugt i svindel-sms’er til sagesløse bilister.

– Vi tager denne type svindel meget alvorlig, siger direktøren.

Ifølge p-selskabet har beskederne følgende ordlyd: “Q-Park: Der er registreret en uafsluttet parkering. Se dine oplysninger. http://kk-dk.org/ad“.

Alex Pedersen opfordrer i den forbindelse bilisterne til at være ekstermt varsomme med at åbne noget som helst, der er sendt i en SMS. Heller ikke om afsenderen udgiver sig for at være Q-Park.

I stedet skal bilister slette beskeden med det samme og undlade at klikke på linket, lyder det.

Boosted har spurgt en række andre, danske p-selskaber, om man er bekendt med svindlen. Vi afventer svar. Men allerede i september 2025 fortalte Gardian Danmark – det tidligere ParkZone – at der er svindel-beskeder i omløb.

Desværre er svindlen ikke ukendt. For den er allerede i Sverige. Og det som SMS’er og egentlig, fysiske p-bøder.

Svensk politis talsmand Tobias Ahlén Svalbro fortæller, at flere af hans kolleger har kigget på forfalskningerne.

– Vi har politibetjente i huset, der har sagt, at “sådan en ville jeg blive snydt af’, lyder det i en kommentar til SVT Västmanland.

Også Københavns Kommune advarer mod de falske p-afgifter. Ifølge kommunen er de falske beskeder bevidste forsøg på såkaldt phishing, hvis eneste formål er lokke følsomme oplysninger ud af modtagerne.

Advarslen delte kommunen så sent som i april i år.


Miljøparti fortryder krav om dyrere benzin og diesel

0

Mens danskerne må kigge langt efter lavere afgifter på benzin og diesel, trækker det svenske miljøparti ‘De Grønne’ nu et krav om dyrere brændstof tilbage.

Både benzin og diesel stod til en stigning på lige knap halvanden dansk krone literen.

Men nu har miljøpartiet “De Grønne” i Sverige trukket det krav tilbage. Dermed står der ikke noget i vejen for, at regeringen i Stokholm kan fortsætte kursen med de laveste mulige brændstofafgifter.

Som Boosted allerede har fortalt, søgte Sverige i marts EU om lov til at sænke brændstofafgifterne til et niveau under unionens asbolutte miniumsgrænse.

Tilladelsen landede dog først i begyndelsen af maj. Det betyder, at Sveriges regering kan forlænge et valgløfte om et minium af afgifter på brændstof i hvert fald året ud.

Nu går miljøpartiet i medierne for at forsvare den nye, politiske linje. Nu hedder det sig, at partiet ikke kan forsvare de højere afgifter set i lyset af den drejning, energipriserne har taget.

– Absolut, det forslag havde vi.

Men siden da er der sket utrolig meget i verden. Vi aner ikke, hvordan det vil ende, og derfor er det ikke muligt at give nogen løfter på lang sigt om, hvordan det vil se ud, siger Miljøpartiets økonomisk-politiske ordfører Janine Alm Ericson til Dagens Industri.

Herhjemme er der omvendt ingen udsigter til lavere brændstofafgifter. Tirsdag meddelte Socialdemorkatiet, at man har dannet regering med Radikale Venstre, SF og Moderaterne. Ingen af de partier ønsker at sænke brændstofafgifterne.

På den anden side har Radikale Venstre sagt, at partiet vil afskaffe den mere end 100 år gamle registeringsafgift i Danmark. Det skal ifølge partiformand Martin Lidegaard dog kun gælde én specifikt biltype.

I mens har et borgerforslag fra Dansk Folkeparti om lavere brændstofafgifter efter svensk forbillede for længst rundet 50.000 underskrifter. Men et flertal på 92 mandater i Folketinget har allerede sagt, at det ikke er noget, man bakker op om.

Kias kæmpestore el-rugbrød får nu plads til syv personer

Kia udvider den elektriske PV5 Passenger med nye 6- og 7-personers udgaver til familier, taxi, shuttle-kørsel og erhverv.

Kias nye elektriske “rugbrød” kan nu fås med plads til op til syv personer. Den koreanske bilproducent udvider PV5 Passenger-programmet med nye 6- og 7-personers varianter, som er målrettet både familier, erhvervskunder, taxi, lufthavnstransport og shuttle-kørsel.

Den nye 7-personers udgave har en 2-2-3 sædekonfiguration. Bag tredje sæderække er der 318 liter bagagerumsplads. Fældes den bagerste række ned, vokser pladsen til 785 liter.

Kia PV5 Passenger er bygget på mærkets elektriske E-GMP.S-platform. Modellen får elektriske skydedøre og en indstigningshøjde på 399 mm, så det bliver lettere at komme ind til anden og tredje sæderække.

Den 6-personers udgave har en 1-2-3 sædeopstilling og 315 liter ekstra opbevaringsplads ved siden af førersædet. Begge nye versioner ventes at få over 390 km rækkevidde efter WLTP – dog afventer Kia den endelige homologering.

DC-opladning på op til 150 kW betyder, at batteriet kan lades fra 10 til 80 procent på under 30 minutter.

Priserne mangler stadig

Kia oplyser endnu ikke danske priser på de nye 6- og 7-personers udgaver. Produktionen starter den 15. juli 2026, og modellerne bliver tilgængelige til bestilling hos de danske Kia-forhandlere, når priserne er klar.

Alle PV5-modeller leveres med Kias 7 års fabriksgaranti eller 150.000 km. Højvoltsbatteriet er dækket af en 8-årig garanti.

Kias kæmpestore el-rugbrød får mu plads til syv personer
Foto: Kia

Chok i bilbranchen: TikTok vil være et bilmærke

0

Techgiganten ByteDance, der står bag TikTok, og bilmærket Seres har rejst næsten 8 milliarder til en ny AI-styret bil.

TikTok vil lancere bilmærke i tæt samarbejde med den kinesiske bilproducent Seres.

Og det inden 2026 er omme.

Ifølge CarNewsChina bliver den første model i et øvrigt ambitiøst modelprogram en crossover.

Bilen bliver således en flydende blanding mellem en traditionel SUV og en klassisk sedan. TikTok er dog ikke klar til at satse alt på elbiler. Derfor bygges en såkaldt rækkevidde-forlænget udgave af bilen også.

En lille forbrændingsmotor, der fungerer som strømgenerator og spytter strøm i batteripakken, er en teknologi, der har svært ved at slå igennem i Europa men har taget kineserne med strom.

TikToks bilproduktion kommer til at foregå på en eksisterende Seres-fabrik, som lige nu ombygges til formålet.

Men det er i virkeligheden bilens avancerede computersystem, der for alvor løber med opmærksomheden. I hvert fald hos konkurrenterne. ByteDances egen AI-platform, Volcano Engine, skal nemlig fungere som bilens centrale digitale hjerne.

Milliardinvesteringer sikrer opbygningen af det nye elbilmærke

Systemet vil give personen bag rattet direkte adgang til avanceret stemmestyring og personlige AI-funktioner. Det nyoprettede selskab bag det kommende bilmærke har allerede sikret sig et gigantisk økonomisk fundament.

Investorerne har således skudt næsten syv milliarder danske kroner ind i projektet. Blandt de store investorer finder man den kinesiske batterigigant CATL samt flere statsstøttede investeringsfonde.

Forbindelsen til det ekstremt populære sociale medie skal fungere som det absolut stærkeste salgsargument over for de unge købere. Konkurrencen på markedet for elektriske køretøjer er nemlig hårdere end nogensinde før.

Hvis tidsplanen holder, bliver 2026 dermed året, hvor det sociale medie for alvor ryster bilbranchen. De officielle priser og det endelige udseende holdes dog fortsat som en dyb hemmelighed.

Der er endnu ikke frigivet officielle billeder, men sløret løftes for den såkaldte TikTok-bil før nytår. Dermed følger mærket i fodsporene på andre store techgiganter, som har taget det svære spring.

Mobilgigigant baner vejen for tech-biler i Danmark

Kinesiske Xiaomi er et glimrende eksempel på, at elektronikproducenter kan opnå gigantisk succes i bilbranchen på kort tid. Kinesernes indtog har fået selv de europæiske og amerikanske bilmærker til at ryste.

Fords øverste direktør, Jim Farley, roser ligefrem Xiaomis bud på elbiler i meget store vendinger.

Som Boosted allerede har kunnet fortælle, mener en dansk analytiker desuden, at samtlige bilimportører herhjemme står i kø for at byde Xiaomi velkommen.

En europæisk lancering sker efter planen i 2027. Hvor langt TikTok/Seres-selskabet er med de tanker – hvis overhovedet – er uklart.

Dansk bilgigant omsatte for 12 milliarder kroner i 2025

0

Trods store prisfald på elbiler og million-afskrivninger i en værkstedskæde kom bilimportøren Nic. Christiansen ud af 2025 med overskud og 12 milliarder i omsætning.

Den danske importør Nic. Christiansen omsatte på flere men meget turbulente markeder for 12 milliarder i 2025.

Det fremgår af årsregnskabet, som koncernen netop har offentliggjort.

Opgørelsen viser, at resultatet af den ordinære drift landede på 212 millioner kroner, og det i et år hvor importøren ellers massefyrede blandt sine mest kendte mærkeforhandlere.

Det samlede resultat før skat endte på 151,6 millioner kroner, efter det som bilimportøren selv kalder ekstraordinære nedskrivinger på 30 millioner kroner i værkstedskæden Skorstensgaard.

Ifølge ledelsen skyldes det forventinger til et stadigt udforderede marked på den front.

Uden den manøvre ville resultatet have ramt 181,6 millioner kroner mod de forventede 178 millioner kroner. Egenkapitalen lider dog ingen nød endnu. Bilimportøren oplyser, at der ligger 1,2 milliarder kroner på kistebunden.

De store forretninger i Danmark som Ford, Hyundai, Bayern AutoGroup og NCG Importer Finance trak læsset, selvom der er blevet investeret i bl.a. at genoplive et bilmærke herhjemme.

Har opslugt Ford i Danmark

– Resultatet rammer vores forventninger og er tilfredsstillende set i lyset af det turbulente marked og de store prisfald på elbiler i 2025.

– Samtidig er vi meget tilfredse med at have eksekveret på vores strategi, og med 2025 er vi i mål med en strategifase med fokus på opkøb, siger Niels Vrist Bertelsen i en kommentar sendt til Boosted.

Han fungerer som administrerende direktør i Nic. Christiansen Gruppen og glæder sig over den geografiske fokusering.

I løbet af året blev Ford, der ellers har været en mærke-kontrolleret importør, til en del af den private importforretning. Mens den tyske BMW-forhandler STADAC blev en del af danskernes nordtyske forretning.

Koncernen har desuden indgået aftaler om opkøb af Sondrup Bilcenter og kæden Autohuset Vestergaard.

Det sidste og meget omfattende opkøb ligger omvendt stadig på de danske konkurrencemyndigheders bord. De sidste godkendelser mangler.

Omsætningen er over en femårige periode vokset med 4,8 milliarder kroner i alt. I den samme periode er dobbelt så mange ansatte omvendt røget på lønningslisten.

Ledelsen retter nu blikket mod at optimere indtjeningen på tværs af de mange, nye dele af forretningen.

Forventer flere milliarder kroner i 2026

– Vi er vokset meget på kort tid, og i den kommende periode retter vi derfor vores fokus mod at få alle dele af koncernen til at spille optimalt sammen.

– Så vi får løftet indtjeningen i de enheder, der endnu ikke leverer tilfredsstillende resultater. Det kræver prioriteringer, og vi vil løbende vurdere, hvor vi kan skabe varig værdi, og hvor vi ikke kan, forklarer Niels Vrist Bertelsen.

Forventningerne til fremtiden fejler ikke noget, selvom bilmarkedet på mange måder opfører sig uroligt. I 2026 forventer selskabet således en samlet omsætning på cirka 15 milliarder kroner.

Resultatet før skat forventes at lande et sted mellem 160 og 180 millioner kroner. Med Autohuset Vestergaard i folden vil koncernen beskæftige omkring 2.500 medarbejdere.

Så meget dyrere gør Euro 7-reglerne din næste nye bil

0

Bilproducenternes organisation ACEA advarer nu om, at de nye emissionskrav kaldet Euro 7 gør fabriksnye biler markant dyrere.

Euro 7-reglerne gør nye personbiler markant dyrere for de almindelige forbrugere i hele Europa. Og dermed også i Danmark.

Det er de europæiske bilmærkers egen sammenslutning, ACEA, der nu slår alarm over de kommende tekniske krav, som vil sende bilpriserne i vejret.

De økonomiske konsekvenser bliver mærkbare for enhver, der drømmer om en fabriksny bil.

Ifølge de officielle beregninger vil de nødvendige komponenter gøre en helt almindelig bil omkring 15.000 kroner dyrere alene i indkøb.

Den primære årsag til det store prishop skal findes i helt nye krav til bremserne. De må nemlig udlede langt færre partikel end før, når det nye regelsæt træder i kraft.

Franske test viser, at så helt op mod 60 procent af nutidens bremseklodser slet ikke overholder de kommende grænseværdier fastsat i Euro 7.

For at løse problemet må bilmærkerne og deres underleverandøre skifte til ekstremt avancerede bremsematerialer eller keramiske skiver. Nogle mærker tvinges endda ud i helt indkapslede bremsesystemer med indbyggede partikelfiltre.

Den slags løsninger koster enorme summer at udvikle og montere på fabrikkerne. Udgiften bliver i sidste ende lagt direkte over på bilisterne i form af højere priser ude hos forhandlerne.

Digitalt miljøpas overvåger bilisterne under kørslen

Udover de økonomiske slag betyder lovgivningen også, at alle nye biler skal have et såkaldt digitalt miljøkøretøjspas, som overvåger bilen i realtid.

Via indbyggede sensorer vil køretøjet løbende holde øje med sig selv under kørslen.

Systemet registrerer data om brændstof- og strømforbrug, emissionsniveauer og batteriets aktuelle tilstand.

Oplysningerne skal være direkte tilgængelige for myndighederne, når bilen ruller til syn. Det bliver derved umuligt at skjule en slidt katalysator, da bilen afslører fejlen selv.

Boosted kan i den sammenhæng i øvrigt fortælle, at EU har besluttet sig for at gøre periodiske syn sværere og dyrere at bestå. Også her er der kun én gruppe, der kan betale regningen. Nemlig bilisterne.

Midt i de teknologiske udfordringer tackler de især de store, tyske mærker situationen vidt forskelligt.

BMW har således meldt ud med et opsigtsvækkende løfte til deres mange loyale fans. Den sydtyske producent lover nemlig at holde liv i både rækkesekseren, V8-motoren og den store V12-motor.

Mercedes dropper V12-motoren på grund af skrappe miljøkrav

Alt imens har konkurrenten Mercedes truffet en helt anden og markant mere drastisk beslutning. Mærket med hovedsæde i Stuttgart har trods tidligere udmeldingen om det modsatte ændret mening og opgivet at holde liv i den helt store konstruktion.

Ledelsen mener i dag, at det bliver for dyrt at tilpasse V12-motoren til Euro 7-kravene. Omvendt afviser Audi, at det er de kommende miljøkrav, der tager livet af mærkets rækkefem-motor.

Det får køberne – altså bilisterne – i stedet skylden for.

De første dele af de strengere Euro 7-krav træder i øvrigt i kraft i slutningen af 2026. Helt præcis 29. november 2026. Alle nye personerbiler skal senest året efter leve op til samtlige krav. Mens deadline for busser og lastbiler er 29. maj 2029.

Yugo genopstår efter konkurs med biler til 90.000 kroner

0

Kan du huske Yugo? Balkan-mærket er på vej tilbage efter en konkurs i 2008. Og nu forlyder det, at Yugo Automobile vil sælge biler for så lidt som 90.000 kroner.

Med danske afgifter holder prisen nok ikke.

Alligevel forlyder det, at det genfødte Yugo Automobile, som to professorer sikrede sig rettighederne til i februar 2025, vil sælge biler for så lidt som 90.000 kroner.

Bilmærker hævder, at man udvikler en bil der kan køre på flere forskellige typer brændstof. Udover benzin sigter det genfødte balkan-mærke efter LPG (naturgas) og måske endda ethanol.

Men alene på benzin skal den nye Yugo kunne klare sig med et forbrug på hele 45 kilometeren literen. Altså hvis man tager udgangspunkt i det evigt upålidelige WLTP-norm.

Men på papiret ser det godt ud. Og det gør prisen også. Hvis vi da lige skræller de danske afgifter fra. Skulle bilen komme hertil, vil den utvivlsomt blive meget dyrere på grund af benzinmotoren.

Hvad er så planen herfra? Det er en køreklar prototype på udstillingen ‘Expo’ i Serbiens hovedstad Beograd i 2027. Helt konkret finder udstillingen sted i dagene mellem 15. maj og 15. august næste år.

Yugo-folkene har altså voldsomt travlt, hvis de skal nå at have noget til at køre.

Vi ved dog allerede nu, hvordan den nye Yugo skal se ud. Og i lige med eksempelvis den nye Renault 5 minder den genfødte Yugo da også i nogen grad – nogen vil sige meget – om den forkortede Fiat 127, originalen var baseret på.

Det oprindelige Yugo eller Zastava Yugo fandt faktisk vej til Danmark i 1980’erne og 1990’erne, hvor den mest populære bil var den Fiat-baserede Yugo 45.

Et hurtigt kig i motorregisteret afslører dog, at der i dag ikke er indregisteret en eneste Yugo i Danmark. Boosted kunne kun finde et eneste eksemplar, og den har stået som afmeldt siden januar 2021.

Yugo genopstår efter konkurs med biler til 90.000 kroner
Foto: Yugo

Citroën skal igen kontrollere bilmærke der smuttede i 2014

0

Dagene som ‘selvstændige’ mærker er ovre for både Lancia og DS. Under en ny 2030-strategi lægges begge mærker ind under hver deres forældre, der til gengæld bliver større.

Lancia og DS Automobiles er to af de i alt 14 Stellantis-mærker.

Nu bliver de begge mindre. Mens Lancia lægges ind under Fiat, skal DS Automobiles, der i 2014 brød ud fra Citroëns skygge som selvstændigt mærke, igen kontrolleres af netop Citroën.

Det er resultatet af en ny strategisk plan for hele den europæisk-amerikanske bilkoncern.

Omlægningen betyder, at Stellantis regner med at kunne spare sig til 6 milliarder euro eller 44,8 milliarder kroner om året allerede i 2028.

Præcis hvornår Fiat opsluger Lancia, og hvornår det samme sker med DS Automobiles og Citroën, blev ikke meldt ud, da Stellantis offentliggjorde den såkaldte FaSTLAne 2030-strategi.

Men det ligger fast, at de nordamerikanske mærker som Jeep og RAM skal have flest af de penge, der følger med planen. Stellantis er klar til at bruge 60 procent af et budget på 36 milliarder euro på de nordamerikanske mærker.

Pengene skal bl.a. bruges på 60 helt nye modeller samt facelift af i alt 50 allerede-eksisterende biler. 30 af bilerne skal være bygget om om den en ny STLA One-platform og blive til 2 millioner biler inden 2035.

Udover pengesummen skruer Stellantis ned for aktiviteten hos Citroën/Peugeot Alfa Romeo og Opel/Vauxhall der bliver til såkaldt regionale og ikke globale mærker.

Stellantis er ikke de eneste, der forsøger at spare sig ud af tingene de kommende år.

I hele bilindustrien er det blevet meldt ud, at der skal spares for nærmest astronomiske milliardbeløb.

Bl.a. skal den tyske gearkasseproducent ZF, som Boosted også har kunnet fortælle, finde mere end 40 milliarder kroner i besparelser de næste år.

Også den franske dækmastodont Michelin har meldt ud, at man skærer ned. Over de næste par år skal firmaet alene hjemme i Frankrig finde besparelser som svarer til 1.500 fuldtidsstillinger.

Tilbage hos DS er mærket svært at få øje på. I hvert fald i en dansk kontekst. I maj måned blev der indregisteret bare 6 nye DS-modeller herhjemme.

Aggressiv bilgigant sagsøger absolut flest personer

0

De slås med Tesla om at være størst. Samtidig afsløre retsdokumenter fra Kina dog også, at BYD er det mærke, der aktivt forsøger at lukke munden på flest kritikere.

BYD forsøger i hærdigt at lukke munden på sine kritikere.

Faktisk viser retsdokumenter ifølge CarnewsChina, at BYD er det bilmærke i Kina der sagsøger allerflest enkelt personer overhovedet. På sociale medier har kineserne ligefrem udråbt BYD som ‘kongen af søgsmål’.

Ifølge oplysninger fra det kinesiske retssystem har BYD sagsøgt i alt syv personer for at gøre ‘skade på mærkets omdømme’. Samlet set går mærket efter erstatning for lidt mere end 1 million dollar.

Et beløb der svarer til 6,5 millioner danske kroner. Nu er det ikke udsædvanligt at bilmærkerne sagsøger både hinanden og privatpersoner i flæng.

Som Boosted gentagne gange har kunnet fortælle, er særligt Ferrari berømt for at slå hårdt ned på ‘uautoriseret brug’ af mærkets omdømme, logoer og goodwill.

Faktisk offentliggør mærket fra tid til anden præcis hvor meget kopivare og hvor mange replikaer og anden snyd, man får myndighederne til at destruere hvert år.

Alene i 2023 blev det til 400.000 pulveriserede forfalskninger

Ferrari har det også med sagsøge personer. Det skete bl.a. da racerkøreren Jean ‘Beurlys’ Blaton skar taget af en Ferrari F40 for at lave en åben model, en såkaldt Barchetta.

Men BYD går mindst lige så hårdt – og måske endnu hårdere – efter personer, som kineserne mener ødelægger forretningen. Blandt de højstprofilerede eksempler på søgsmål er folkene bag bloggen Long Ge Jiang Dian Che.

Kinesiske medier skriver, at BYD fik rettens ord for, at BYD blev fremstillet på en ‘unfair måde’. Ligesom bilmærket blev fremstillet i et ‘unfair’ lys i forhold til konkurrenterne.

Det kostede folkene bag den kinesiske blog en bøde på 2 millioner yuan svarende til lige knap 1,9 millioner danske kroner. Udover erstatningen skulle BYD have en offentlig undskyldning.

Tilsvarende beløb har Xpeng fået i lignende sager. Ligesom der også her er faldet en offentlig undskyldning. Men BYD er altså dem, der sagsøger absolut flest.

Legendarisk vej du skal nå inden du dør fylder 200 år

Strækningen er så legendarisk, at biler er opkaldt efter den. I disse dage er det 200 år siden, Stelvio-passet blev åbnet efter 5 års byggearbejde.

Hvis du ikke har kørt på de 46 kilometer asfalt gennem Stelvio-passet, snyder du dig selv. Ikke for trafikken. Men for oplevelsen.

Bevares, du kan nå det endnu. For bjergpasset ligger der nok også i morgen.

Stelvio, eller rettere sagt vejen over passet, blev bygget i årene mellem 1820 og 1825, og senere taget i brug så det i år er 200 år siden, strækningen åbnede.

I dag er vejen så legendarisk, at Alfa Romeo har opkaldt en bil efter passet. Fedest er Alfa Romeo Stelvio klart i Quadrifoglio-udgaven med den 2,9-liters V6’er, dobbelt turbo og 510 hestekræfter.

Kører du fra Danmark i dag, kan du da godt køre ud på selvsamme pas om nogle timer. For strækningen er nemlig åbnet i disse dage. Du skal dog være opmærksom på vinterlukning af vejene i perioden fra november til maj.

Men ellers er det bare at nyde udsigten og så selvfølgelig hårnålesvingene. Stelviopasset er en af de veje, du bare skal nå ud på, inden du sætter træskoene eller afleverer kørekortet for altid.

Sammen med 9 øvrige strækninger er Stelviopasset en af de asfalterede områder, du skal nå at opleve, før du tjekker ud. Sådan er det bare.

Og er du i tvivl om de øvrige veje, har vi samlet dem her.

Tilykke med de 200 år, og lad os så lige få 200 år mere. Mindst!

Endnu en bilgigant bekræfter at ny elbil skrottes

0

Først droppede Honda flere elbiler på éngang, så gav Mazda op på egenudviklingen og nu siger Toyotas sub brand nej tak, bekræfter en talsmand.

Japanerne har fundet bakgearet.

I hvert fald når det kommer til elbiler. For mens Honda nedskriver for mere end 100 milliarder kroner, og Mazda dropper egenudviklingen af elbiler, står Toyota stille.

En talsmand bekræfter over for Automotive News, at sub brandet Lexus lægger elbilsatstningen LF-ZC i graven. Konceptet er ellers mere end 3 år gammelt, og det var tænkt som den første af en række af flere elbiler på en ny platform.

Men sådan skal det ikke gå.

Ifølge talspersonen er beslutningen truffet, fordi markedsforholdene har ændret sig. Og det samme har de projekter, koncernen ønsker at gå videre med.

Sagt på en anden måde gør det ondt på Toyota, at bl.a. USA i vid udstrækning har trukket den føderale støtte til elbiler tilbage. Toyota har dog ikke tænkt sig at skrotte alt fra projektet.

I stedet skal erfaringer og løsninger, som blev udviklet til Lecus LF-ZC, bruges i andre modeller, som Toyota trods nedlukningen holder fast i. Hvor mange penge, Toyota taber på nedlukningen, er ikke offentligt kendt.

Men hvis det går som hos mange af konkurrenterne i øjeblikket, skal tabet tælles i uhyggeligt store millionsummer. Stellantis-koncernen har eksempelvis afskrevet for mere end 160 milliarder kroner alene på elbiler.

Herhjemme kan Toyota-importøren, der er en af de få bilimportører som stadig er 100 procent fabriskejet, omvendt notere sig en ganske positiv maj måned.

Med 1.997 personbiler var japanerne dem, der solgte absolut flest nye personbiler til danskerne i den måned som lige er gået. Hverken i markedandele eller antallet af biler er der dog langt ned til konkurrenterne.

Eksempelvis indtog Skoda med 1.936 biler og 10,9 procent af markedet andenpladsen. Mens Volkswagen fik 7.669 nye biler udstyret med danske nummerplader i maj. Det er en markedsandel på 9,6 procent. Til sammenligning har Toyota 11,1.

Branchen melder ud: Ny regering skal sikre afgiftsfrie elbiler

Den nye S-SF-M-R-regering vil undersøge en permanent afskaffelse af registreringsafgiften på elbiler.

Den nye regering kan blive afgørende for, om elbilfesten fortsætter i Danmark. Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og Radikale Venstre har dannet regering, og i regeringsgrundlaget fastholdes ambitionen om at undersøge modeller for en permanent afskaffelse af registreringsafgiften på elbiler.

Hos Mobility Denmark bliver meldingen modtaget positivt. Organisationen peger på, at lavere afgifter har været en af hovedårsagerne til, at elbilerne nu dominerer det danske nybilsalg.

“En afskaffelse af registreringsafgiften vil være et af de mest effektive greb til både at styrke den grønne omstilling og reducere bureaukratiet omkring bilbeskatningen,” siger Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.

Elbiler kan blive dyrere til nytår

Sagen haster, fordi afgiften på elbiler efter de gældende regler begynder at stige fra nytår. Det kan gøre nye elbiler dyrere på et tidspunkt, hvor salget ellers har fået voldsom fart.

Mobility Denmark advarer om, at stigende afgifter kan skabe usikkerhed hos bilkøberne og bremse elektrificeringen af bilparken.

“Det er afgørende, at vi undgår de planlagte afgiftsstigninger på elbiler ved årsskiftet,” siger Mads Rørvig.

Han mener, at en dyrere elbil vil være i direkte modstrid med ønsket om at gøre elbilen til et reelt valg for flere danskere.

Bilbranchen vil have ro om afgifterne

Også AutoBranchen Danmark presser på for en ny langsigtet aftale. Organisationen peger på, at den nuværende bilaftale fra 2020 har været en stor succes for den grønne omstilling.

I maj passerede Danmark allerede målet fra aftalen om 775.000 grønne person- og varebiler i 2030.

Den 24. maj var der 787.330 person- og varebiler med enten elmotor eller pluginhybrid-teknologi i den danske bilpark, viser tal fra Bilstatistik.dk.

“Den aftale om bilafgifter, der blev indgået i 2020, har været en bragende succes for den grønne omstilling på bilområdet,” siger Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.

Frygt for årlig afgiftsuro

AutoBranchen Danmark advarer mod, at bilafgifter bliver et tilbagevendende politisk slagsmål hvert efterår. Det skaber usikkerhed for både bilejere, forhandlere, importører og leasingmarkedet.

“Hverken danskerne eller autobranchen kan være tjent med den usikkerhed, der opstår, hvis bilafgifter går hen og bliver noget, politikerne skal diskutere hvert efterår sammen med finansloven,” siger Gitte Seeberg.

Samtidig advarer hun mod en hurtig hovsa-løsning. Regeringen vil afvente anbefalinger fra ekspertgruppen, som arbejder med en omlægning af bilafgifterne. Gruppen ventes at fremlægge sine anbefalinger i andet halvår af 2026.

Forslag om ny ejerafgift

AutoBranchen Danmark og FDM har allerede fremlagt et konkret forslag. Her fjernes registreringsafgiften på elbiler og erstattes af en løbende ejerafgift, som tager udgangspunkt i bilens vægt og energieffektivitet.

Forslaget skal gøre mindre og mere effektive elbiler mere attraktive og samtidig gøre afgiftssystemet lettere at forstå. Et centralt hensyn bliver dog brugtmarkedet.

“Når den nye regering forholder sig til ændringer af bilafgifterne, er det alfa og omega, at man er opmærksom på at undgå værditab hos eksisterende bilejere,” siger Gitte Seeberg.

Dermed står regeringen med en svær balance. Elbilerne skal holdes billige nok til, at salget fortsætter, men ændringerne må ikke ramme millioner af eksisterende bilejere unødigt hårdt.

Udviklere sagde op i protest over Need for Speed-spil

0

Vi skal godt nok mere end 20 år tilbage i tiden til Need for Speed “Most Wanted”-dagene. Men én enkelt funktion var så kontroversiel, at udviklerene sagde op på stribe.

Året er 2005, og Need for Speed Most Wanted er lige udkommet.

Men det var nær ikke blive til noget. Det fortæller en række udviklere, som var med på holdet bag spillet, nu i en Youtube-video. En funktion i spillet var nemlig så kontroversiel, at flere sagde op.

I en to timer lang samtale fortæller Scott Probin, Brendan Cohoe og Russell Rice, at flere på udviklerholdet sagde op, fordi de af deres chefer fra Electronic Arts blev bedt om at indarbejde en slowmotion-funktion kaldet Speedbreaker i spillet.

– De (Electronic Arts, red.) ville have den der slowmotion-knap, og det var så kontraintuitivt i et bilspil for mange af os, at nogle pakkede sammen og sagde op.

Slowmotion-effekten var ellers ekstremt populær blandt andre spiludviklere- og udgivere. Udover Need for Speed-spillet blev det også brugt i Rockstar-lanceringen Midnight Club.

Og så selvfølgelig i Matrix-filmene som for alvor gjorde effekten populær.

I dag er der ikke meget af Need for Speed tilbage. Udgiveren Electronic Arts har rykket udviklerne rundt til andre projekter, så bilspil-serien i dag ligger stille.

Samtidig med nyheden om Need for Speeds sandsynlige endeligt kom det frem, at det EA-støttet medie SpeedHunters, der baserede på bilkulturen bag Need for Speed, var blevet lagt ned.

Fans har ellers skreget på genudgivelser af en række populære Need for Speed-spil som Underground-serien og Most Wanted i flere år. Faktisk er det blevet så populært, at fans på egen hånd har lavet grafiske optimeringer af spillene fra de tidlige og sene 00’ere.

Det seneste Need for Speed-spil er Unbound fra 2022. Det er i sin levetid blev opdateret ni gange. Men den seneste opdatering ligger helt tilbage i 2024. Spillet blev dog pudset af og udgivet til Amazons cloudplatform Luna i juni 2025.

Ifølge Eurogamer insisterer EA på, at udviklerne vender tilbage til Need for Speed. Ingen af cheferne kan dog sætte en dato på noget som helst.

Rykker tættere på Danmark – Tesla får godkendt FSD i Sverige

Mens den danske Færdselsstyrelse er tavs om Teslas selvkørende FSD-system, giver 4 kommuner i Sverige nu bilmærket lov til at teste teknologien af på vejene.

Først sagde de nej, men nu mener en række svenske kommuner alligevel godt, at Tesla kan få lov til at teste det selvkørende system kaldet FSD på vejene.

Dermed rykker teknologien tættere på Danmarks grænser end den nogensinde har været før.

Godkendelsen fra de svenske kommuner kommer efter, at de hollandske myndigheder har godkendt Teslas teknologi i hele tulipan-landet. Efterfølgende har Litauen og Estland fulgt trop.

Sammen med Askersund, Haninge og Sunne er Mullsjö de fire kommuner som nu giver grønt lys til FSD på de svenske veje. Dog kun inden for kommunernes egne grænser.

Formelt løber fristen for at klage over beslutningen tirsdag d. 2 juni 2026. Dermed har Tesla tilladelse til at teste systemet i fem svenske kommuner.

Nacka, der ligger i det stor-stockholmske område har allerede godkendt en lignende anmodning fra Tesla. Mens eksempelvis hovedstadskommunen selv har sagt nej tak.

Bystyret i Stockholm mener nemlig, at systemet på det niveau, Tesla ønsker at prøve det af, er for farligt.

Det er omvendt ingen hemmelighed, at Tesla kører aggressivt på for at få godkendt FSD i hele Europa. Herunder også i Danmark, hvor man allerede har prissat systemet.

Eller det vil sige igen. Væk er prisen på 58.000 kroner som et engangsbeløb. I stedet siger Tesla nu, at systemet skal koste 750 kroner om måneden, når det engang bliver muligt at køre med i Danmark.

Hvis altså tilladelsen kommer. Og meget tyder på, at den slags lader vente på sig. For som Boosted har fanget i en mail fra Færdselsstyrelsen, har de danske myndigheder ikke meget at sige hverken til eller om systemet.

Dækgigant tvinges til at fyre 1.500 ansatte

0

Dækproducenten Michelin skærer dybt i Frankrig for at mindske de tårnhøje energiomkostninger. Inden for 3 år skal 1.500 ansatte væk.

Dækproducenten Michelin tvinges til at fyre 1.500 ansatte i løbet af de kommende tre år.

Fyringerne skal allesammen ske hjemme i Frankrig.

Den drastiske beslutning skyldes en række alvorlige økonomiske udfordringer, som nu presser den traditionsrige dækgigant til det yderste.

Det skriver ledelsen i en pressemeddelelse.

Målet med den omfattende sparerunde er at reducere de faste omkostninger og slanke hele organisationen markant.

Historien om den franske dækgigant går helt tilbage til grundlæggelsen i 1889. Gennem 135 år har Michelin-brødrene og deres efterfølgere opbygget ét af verdens absolut stærkeste varemærker.

Asfaltens barske virkelighed slår dog hårdt i 2026. Selv peger Michelin på tårnhøje udgifter til ansatte i netop Frankrig. Ligesom nogle af penge skal findes, fordi den energi, dækgiganten bruger, er blevet dyrere.

Ledelsen kritiserer i sammen åndedrag det franske skattryk – herunder virksomhedsskatten – for at være blandt det højeste i verden.

Fyringer ramme alle hos dækgigant

De massive nedskæringer kommer til at ramme både selve produktionen og administrationen hårdt. Omtrent hvert tredje job, som nu forsvinder i planen, er rene industrijob ude på fabrikkerne.

Resten af de mange nedskæringer skal findes i de forskellige administrative funktioner. Michelin beskæftiger i alt næsten 17.000 fastansatte i Frankrig.

Dækgiganten håber dog på at kunne gennemføre den store slankekur uden at ty til direkte, tvungne afskedigelser.

Planen er i stedet at basere de mange nedskæringer på frivillige fratrædelsesordninger og/eller aftaler om tidligere pensionering.

Ledelsen lover desuden at tilbyde personlig vejledning og støtte til de fyrede medarbejdere. Det skal hjælpe folk bedst muligt videre til andre job på arbejdsmarkedet.

Det er langtfra første gang, at den franske dækproducent er tvunget til at bremse ned.

Bilmærkerne fyrer også

Så sent som i 2024 skrev AutoWeek, at mere end 1.200 ansatte gik ud af Michelins fabriksporte for sidste gang. Dengang lukkede to af fabrikkerne desuden permanent bag dem.

Michelin taler i denne omgang ikke om fabrikslukninger.

De nye nedskæringer viser omvendt, at det økonomiske pres på den europæiske bilindustri fortsætter. Krisen kradser dybt, og problemerne ser bestemt ikke ud til at lette lige foreløbig.

Michelin står da heller ikke alene med de dystre meldinger i autobranchen i øjeblikket. Mange andre store spillere på markedet skærer ligeledes voldsomt i medarbejderstaben.

Boosted kunne for nylig fortælle om en endnu mere ekstrem sparerunde hos bilkoncernen Stellantis. Her skærer ledelsen hele 6.000 ud af 7.000 ansatte væk alene hos ét bilmærke.

MG smider 1,5 milliarder kroner efter ny EU-fabrik

MG vil bygge op til 120.000 biler om året på ny fabrik i Spanien. Investeringen skal styrke mærkets europæiske offensiv.

MG tager nu et markant skridt i kampen om de europæiske bilkøbere. Det kinesisk-ejede bilmærke investerer omkring 200 millioner euro i en ny fabrik i Galicien i det nordvestlige Spanien.

Omregnet svarer investeringen til cirka 1,5 milliarder danske kroner. Fabrikken bliver MG’s første produktionsanlæg på det europæiske fastland og ventes at stå klar i 2028.

Det nye fabriksanlæg skal kunne producere op til 120.000 biler om året.Samtidig forventer MG, at projektet vil skabe mere end 2.000 arbejdspladser i Europa.

Fabrikken skal ikke kun samle biler. MG vil samle forskning, udvikling, produktion, komponentforsyning og logistik i én europæisk organisation.

Målet er at gøre mærket hurtigere, mere fleksibelt og mindre sårbart over for problemer i forsyningskæderne.

Det kinesiske mærke rykker tættere på kunderne

MG kalder strategien “In Europe, For Europe”. Bag sloganet ligger en klar ambition om at rykke tættere på kunderne i Europa.

Med lokal produktion kan MG samtidig styrke samarbejdet med europæiske leverandører, teknologipartnere og forskningsmiljøer.

Fabrikken kommer på et tidspunkt, hvor presset på bilproducenterne vokser. EU fastholder målet om nul-udledning fra nye personbiler i 2035, og kampen om elbilkunderne bliver hårdere år for år.

MG vokser hurtigt i Europa

MG har allerede fået godt fat i Europa. Tidligere i år passerede mærket én million solgte biler på europæisk grund. I dag er MG repræsenteret i 34 europæiske lande med mere end 1.300 forhandlere.

Moderkoncernen har samtidig rundet 100 millioner producerede køretøjer globalt. Det understreger, at MG ikke længere bare er et nichebrand med billige elbiler.

Mærket forsøger nu at etablere sig som en langsigtet spiller i Europa.

Dansk importør ser stort signal

Hos MG Motor Danmark bliver beslutningen mødt positivt.

“Vi er naturligvis meget positive over for beslutningen om at etablere produktion i Europa og ser det som et naturligt skridt for at imødekomme den store interesse og efterspørgsel, vi oplever på tværs af de europæiske markeder,” siger Rasmus Aagaard, CEO for MG Motor Danmark.

Han mener, at investeringen sender et stærkt signal om MG’s langsigtede ambitioner. Den nye fabrik kan også få betydning for danske kunder, selv om MG endnu ikke oplyser, hvilke modeller der skal bygges i Spanien.

Lokal produktion kan på sigt give kortere leveringstider, stærkere forsyning og bedre tilpasning til europæiske krav. For de etablerede bilmærker i Europa er meldingen endnu et tegn på, at kineserne er kommet for at blive.

Politiet beslaglægger el-løbehjul der kører 139 kilometer i timen

Det burde ikke kunne lade sig gøre. Alligevel fik spansk politi på rullefeltet bevist, at et elektrisk løbehjul, de tilbageholdt, gik hele 139,4 kilometer i timen på toppen.

I Danmark er den højst tilladte hastighed på et el-løbehjul 20 kilometer i timen.

I Spanien er lovgivningen lidt mere liberal og tillader 25 kilometer i timen. Trods den lidt længere snor kan ejeren af et løbehjul, som politiet i Barcelona for nylig tilbageholdt, ikke løbe fra sin forbrydelse.

Løbehjulet skyder nemlig en topfart på hele 139,4 kilometer i timen. Det opdagede politistyrken dog først, da man fik placeret løbehjulet på et rullefelt.

I begyndelsen satte betjentene efter løbehjulet, fordi det gik lige lovligt stærkt.

Hastigheden betyder da også, at myndighederne ifølge de spanske regler skal skrotte klassificeringen som løbehjul med hjælpemotor og betegne det som et motorkøretøj.

– Elscooteren blev beslaglagt, og føreren blev anmeldt for at have ført et motorkøretøj uden nogensinde at have haft et kørekort, uden gyldig forsikring og uden de dokumenter, der kræves til køretøjet, oplyste byen Cornellà i en pressemeddelelse.

Det vilde er, at der langt fra er tale om et enkelt men vanvittigt tilfælde. Siden politiet begyndte at kontrollere løbehjulenes hastighed er ganske mange faldet for fartgrænsen.

Mediet Diari de Girona skriver, at 143 køretøjer er blevet kontrolleret i ‘lignende sager’. Ingen af de modificerede løbehjul har dog kunnet køre næsten 140 km/t.

Mange steder i Spanien er de elektriske løbehjul faktisk blevet forbudt. Boosted har tidligere kunnet fortælle, at bystyret i hovedstaden Madrid har forbudt de løbehjul, man også i Danmark kan leje og drøne rundt på det offentlige rum.

222.000 følger Emma der bor i en autocamper til 2.000 kroner

0

For mange står sommer- og kørselv-ferie for døren. Men Emma Manadé er allerede foran dem i den Renault Twingo, hun har bygget om til en autocamper for bare 2.000 kroner.

Emma Manadé kunne køre på ferie lige nu.

Altså hvis hun ville. For bare 300 euro, eller hvad der svarer til små 2.200 danske kroner, har hun bygget sin matgrønne Renault Twingo om til et hjem på hjul.

Eller som vi andre vil sige; en autocamper.

Pladsen i den lille franskmand er i forvejen trang, men Emma Manadé har fået det bedste og meste ud af det hele. Bilen – en Twingo II – købte hun i 2021, da den havde gået 47.000 kilometer.

Umiddelbart efter gik selve ombygningen i gang, fortæller hun til sine mere end 222.000 følgere på Instagram.

Eller det vil sige, at bilen stod egentlig først helt færdig 2023. Men fra de sidste ændringer – der betød et farvel til bagsæderne – gik der kun 14 dage, før bilen var klar.

Udover selve ombygningen til de godt 2.200 danske kroner har Emma brugt cirka 3.000 kroner på campingudstyr. Men så er der også blevet plads til både en seng, campingstol og opbevaringsrum i den trange Twingo.

Køkken og toilet, som nogle autocampere er udstyret med, må Emma dog tænke sig til i Twingoen. Her er hun afhængig af rigtig campingpladser.

Til gengæld gør den lille Renault det ekstremt let både at komme frem i smalle gader og finde parkeringspladser. Noget der ikke nødvendigvis hænger sammen med campinglivet.

Emma Manadé er i øvrigt ikke den eneste, der har haft det sjovt med ombygningen. Faktisk har mere end 222.000 Instagram-profiler fulgt med i projektet.

Noget som Emma Manadé gentog, da hun for nylig byggede sine bedsteforældres gamle Peugeot 206 op efter sammen tanke. En autocamper-oplevelse på et meget sparsomt budget.

Den franske kvinde er langt fra at være den eneste med et kreativt hoved. Boosted har også fortalt om den bare 24-årige Sophie, der genopbygger en Ferrari F40 for at få flere unge kvinder ind eller interesseret i mekanikerfaget.

FDM advarer: Elbiler kan stige markant i pris

FDM har regnet på de kommende bilafgifter. Populære elbiler til eksempelvis 350.000 kr. kan ende med at koste 412.366 kr. om få år.

Flere populære elbiler kan blive markant dyrere de kommende år. Det viser nye beregninger fra FDM, som har set på den planlagte indfasning af registreringsafgift på elbiler frem mod 2030.

Allerede fra 2027 står flere elbiler til at få et afgiftshop, hvis de nuværende regler ikke ændres. For mange bilkøbere kan det derfor blive dyrere at vente med at købe elbil.

Det gælder især modeller i den populære prisklasse omkring 350.000 til 500.000 kr.

Elbil til 350.000 kr. kan ramme 412.366 kr.

Ifølge FDM’s beregninger vil en elbil til 350.000 kr. i 2026 fortsat koste 350.000 kr. i 2027. Men i 2028 stiger prisen til 364.339 kr. I 2029 lyder regnestykket på 388.880 kr.

Og i 2030 kan samme bil ende på 412.366 kr., hvis afgiftsplanen gennemføres som planlagt.

Det er en stigning på 62.366 kr. for en bil, der i dag ligger i et af de mest populære prislag på det danske elbilmarked.

For dyrere elbiler bliver hoppen endnu større. En elbil til 500.000 kr. kan ifølge FDM ende på 661.394 kr. i 2030. En bil til 700.000 kr. kan stige til 921.394 kr.

Og en elbil til 1.000.000 kr. kan lande på 1.311.394 kr.

Flere populære elbiler rammes af højere afgift

FDM peger på, at grænsen for registreringsafgift strammes fra nytår. I 2026 betaler elbiler først registreringsafgift, når prisen overstiger 419.000 kr.

Fra 2027 sænkes grænsen til cirka 366.000 kr. Dermed rammes flere populære varianter af biler som Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og VW ID.4.

FDM nævner blandt andet, at VW ID.4 i Style-udgave står til at stige knap 10.300 kr. fra 2027. Tesla Model Y Long Range med firehjulstræk står ifølge beregningerne til at stige knap 28.000 kr. Den nye BMW iX3 kan ifølge FDM stige med helt op til 50.000 kr.

FDM advarer: Elbiler kan stige voldsomt i pris
Den anmelderroste BMW iX3 bliver markant dyrere med de kommende bilafgifter. Foto: BMW

Køb skal være leveret inden nytår

FDM anbefaler, at bilkøbere er opmærksomme på leveringstidspunktet. Det er nemlig ikke tidspunktet for slutsedlen, der afgør afgiften. Det er tidspunktet, hvor bilen bliver indregistreret.

“Har man besluttet sig for at skifte til en elbil, kan man med fordel gøre det i år. Især hvis man har kig på en af de modeller, der står til at stige i afgift, er der nemme penge at spare.” siger forbrugerøkonom hos FDM, Ilyas Dogru.

Han advarer dog om, at en forsinket levering kan få betydning for den endelige pris.

“Bliver bilen forsinket ind i det nye år, kan det derfor påvirke den endelige pris,” siger han.

FDM vil have afgifterne udskudt

Elbilafgifterne skulle oprindeligt have taget et hop allerede i 2026. Men de blev sat på pause, fordi politikerne frygtede, at højere priser ville bremse danskernes skifte til elbil.

Nu arbejder en ekspertgruppe på alternative modeller for bilafgifterne. FDM mener, at det kan blive nødvendigt at udskyde afgiftsstigningerne endnu et år, hvis arbejdet først bliver færdigt sent på året.

“FDM har længe efterlyst en omlægning af bilafgifterne, hvor bilisterne betaler afgifter løbende ud fra bilernes tekniske og miljømæssige egenskaber og ikke hvor meget de koster,” siger politisk chef hos FDM, Torben Lund Kudsk.

Han understreger samtidig, at det ikke må blive dyrere at være bilejer.

“Det er vigtigt, at vi får en gennemarbejdet, langtidsholdbar løsning,” siger han.

Elbiler sælger stadig massivt

Advarslen kommer på et tidspunkt, hvor elbiler fylder historisk meget i Danmark. Pr. 1. juni er der indregistreret 636.000 elbiler i Danmark.

Alene i 2026 er der indregistreret 63.700 nye elbiler. Men ifølge FDM kan den udvikling blive udfordret, hvis flere af de mest populære modeller bliver titusindvis af kroner dyrere.

Rapport bekræfter – elbil fra Volvo accelererer af sig selv

0

Siden juli 2024 har Volvo vidst, at mindst én elbil – C40 – har accelereret af sig selv. Det afslører en rapport, som en mekaniker har udarbejdet og sendt til hovedkontoret i Gøteborg.

Volvo ved godt, at deres elbil C40 kan accelerere af sig selv.

I mindst et tilfælde er bilmærket nemlig blevet gjort opmærksom på, at en mekaniker har set modellen ‘uønsket accelerere af sig selv’, som det står i en rapport sendt til bilmærkets hovedkontor i Gøteborg.

Ifølge Motor har Volvo kendt til fejlen og rapporten siden juli 2024. Altså i snart to år.

Den konkrete bil tilhører Frode Bjartnes. Og det er værkstedet Nardo Bil der har kunnet konstatere fejlen ved flere lejligheder. Præcis som Frode Bjartnes selv har oplevet det, at bilen skyder frem, uden at han trykker på speederen.

Til Motor siger Frode Bjartnes, at Volvo nu har opført sig sådan 10 til 12 gange.

– Det mest kritiske er, når det er sket på parkeringspladser. Især uden for indkøbscentre med mange mennesker, siger Frode Bjartnes til mediet.

Heldigvis er der ikke sket nogen noget. I hvert fald ikke endnu i Frode Bjartnes tilfælde.

I første omgang forsøgte bilforhandleren at komme problemet med den løbske speeder til livs med en softwareopdatering, men Frode Bjartnes siger, at fejlen kom tilbage efter et par måneder.

Både forhandleren og Volvo-importøren har nægtet at ophæve købet. Lige indtil i slutningen af maj måned, hvor bilen alligevel blev købt tilbage.

I en svar til Motor nægter Volvo ikke, at Frode Bjartnes nu tidligere bil accelerer af sig selv. Men importøren skriver, at det drejer sig om hastigheder på mellem 1 og 10 km/t.

Importøren mener heller ikke, at der er nogen sammenhæng med en dødsulykke i, hvor en norsk mand omkom, da hans elektriske Volvo faldt ned fra et parkeringshus.


Kinamærke vil betale når selvkørende biler kører galt

I lighed med Mercedes vil BYD nu tage skylden – i hvert fald den økonomiske – når en selvkørende bil kommer på afveje, og det ender i et uheld. Men kun delvist.

BYD er ikke, hvad det har været.

Forstået på den måde at mærket nu er klar til at gribe til lommerne, hvis eller når en selvkørende bil med kinesernes “God’s Eye” kører galt.

Den udmelding minder om noget, Mercedes sagde allerede i 2022. Her lovede tyskerne nemlig at tage skylden, hvis/når deres selvkørende biler kommer galt afsted på vejene i USA.

Lige nu gælder BYD’s garanti da også kun på det kinesiske marked. Til gengæld vil bilmærket dække alle, der investerer i det såkaldte “God’s Eye 5.0”

Dækningen gælder godt nok kun ét år. Men BYD vil dække alle skader, så længe en bilist i øvrigt har brugt det delvist selvkørende system inden for lovens rammer i den periode.

BYD melder selv ud, at koncernen går ud med den dækning, fordi man er sikrer nok på, at systemet holder. BYD bør da også have noget at have det i.

Ifølge mærket selv har 3,1 millioner BYD’er en eller anden form for selvkørende system. Og de biler kører til samme 200 millioner kilometer hver eneste dag. Data som BYD selv registrerer.

Spørgsmålet er så, hvad den data egentlig er værd. I kroner og øre ikke ret meget. Som Boosted nemlig allerede har kunnet fortælle, sælger konkurrenterne bilisternes data for så lidt som én krone.

Flere af de helt store bilchefer havde ellers udråbt data fra biler som den næste store guldgrube i bilindustrien. Den malkeko har dog endnu ikke vist sig, ser det ud til.

Teslas AI-træner vil aldrig selv sætte sig i en robottaxa

0

Teslas selvkørende taxaer er måske ikke lykken. I hvert fald siger tidligere ansatte, der arbejdede med AI for bilmærket, at de aldrig selv vil bruge det.

Teslas egne folk ikke vil sætte sig ud i en selvkørende bil fra mærket på grund af alvorlige sikkerhedsfejl.

Det opsigtsvækkende svigt i tilliden afsløres af en række tidligere Tesla ansatte, som har arbejdet intensivt med softwaren.

En gennemgang fra Reuters kaster nu et kritisk lys over systemet Full Self-Driving, som flere europæiske lande ellers er begyndt at godkende efter hollandsk forbillede.

Interview med ni tidligere AI-trænere og ingeniører afslører rystende mangler i den kunstige intelligens, lyder det.

Et hold af teknikere har på et kontor i Utah, USA, gennemgået videooptagelser fra biler over hele verden. Deres opgave var at træne computeren ved at markere god og dårlig adfærd under kørslen.

Videoerne viste dog sekvenser, hvor biler med FSD aktiveret kørte direkte over katte, hunde og ind i hjorte med høj hastighed. Bilens computer reagerede ofte ikke og bremsede ikke før kollisionen.

Flere kilder fortæller til Reuters, at softwaren fortsat kæmper med helt basale færdselsregler – og det selv i fuld dagslys. Systermet overser skolebusser med blinkende advarselslamper og viger ikke for udrykningskøretøjer.

Fodgængere og børn overses af den kunstige intelligens

Et særligt traumeteam i Palo Alto i Californien havde til opgave at analysere de absolut værste hændelser på vejene. Det omfattede kritiske situationer, hvor systemet fuldstændig missede fodgængere.

Legende børn på villaveje var flere gange millimeter fra at blive ramt af de tunge elbiler. Katastroferne blev kun afværget, fordi den ansatte, som Tesla havde til at sidde i bilen, greb fat i rattet i absolut sidste sekund.

– Jeg ville ikke sætte mig i en Tesla-robottaxa, hvis jeg blev betalt for at gøre det. Jeg skal absolut ikke stole på Elon i den her situation, fortæller en tidligere AI-træner til Reuters.

Trafikforskere og statistikere dømmer desuden Teslas egne ulykkesstatistikker som ren markedsføring uden videnskabeligt grundlag. Bilmærket, siger de, pynter nemlig gevaldigt på de fremlagte tal.

Tesla selv tæller kun ulykker, hvor airbags i deres egne biler er blevet udløst under sammenstødet. Det sammenlignes med officielle tal, som også inkluderer mindre skader som buler.

Færdselsstyrelsen mørklægger processen i Danmark

Herhjemme i Danmark er det avancerede Full Self Driving-system tættere på end nogensinde før, men myndighederne tøver fortsat. Selvom både Holland, Litauen og Estland har givet grønt lys, holder myndighederne i Danmark stadig håndbremsen trukket.

Boosted er kommet i besiddelse af en mail fra Færdselsstyrelsen om sagen. Den danske myndighed afviser at forholde sig til softwaren og kalder det for en forretningshemmelighed.

Spørgsmålet er, hvor meget de danske myndigheder skal se for at give systemet grønt lys. Senest nye er, Tesla har fjernet muligheden for at betale 58.000 kroner i engangsbeløb for systemet herhjemme.

I stedet er man gået over til en betalingsmodel på månedsbasis. Så FSD, når det kommer til Danmark, skal koste 750 kroner om måneden.

Tesla sidder igen på toppen af den danske elbils-trone

Tesla Model Y blev den eneste bilmodel med over 1.000 solgte i maj, mens elbilerne generelt satte endnu ny rekord og nåede 78,7 procent af nybilsalget.

Tesla Model Y er tilbage som kongen af det danske bilmarked. I maj blev der indregistreret 1.030 eksemplarer af Model Y i Danmark. Dermed var Tesla-modellen den eneste bil, der rundede 1.000 solgte biler på én måned.

Tallene kommer fra Bilstatistik.dk via Mobility Denmark, som samtidig kan melde om endnu en stærk måned for elbilerne.

I alt blev der indregistreret 19.092 nye personbiler i maj. Det er 6,4 procent flere end i maj sidste år.

Ny rekord for elbiler i Danmark

Elbilerne stod for 15.020 af nyregistreringerne i maj. Det giver en samlet elbilandel på 78,7 procent. Blandt private bilkøbere var andelen helt oppe på 95,8 procent.

Dermed er benzin- og dieselbiler reelt blevet små spillere blandt private danskere, når der købes ny bil.

“Det grønne bilsalg bliver ved med at sætte rekorder,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Han peger på den delvise afgiftsrabat på elbiler og et bredere udvalg som de vigtigste årsager til udviklingen.

Model Y foran Skoda og Toyota

Bag Tesla Model Y fulgte Skoda Enyaq iV med 912 biler og Skoda Elroq med 875 biler. Toyota C-HR+ landede på fjerdepladsen med 806 biler, mens Tesla Model 3 tog femtepladsen med 720 biler.

Xpeng G6 fortsætter også med at fylde i statistikken. Den kinesiske el-SUV blev nummer seks med 460 indregistreringer. Volkswagen ID.4, Citroën C5 Aircross, Audi Q4 e-tron og Toyota Urban Cruiser fuldendte top 10.

Listen viser samtidig, hvor hård kampen er blevet i Danmark. Både Tesla, Skoda, Toyota, Xpeng, Volkswagen, Citroën og Audi er repræsenteret blandt de mest solgte modeller.

Festen kan blive dyrere

Mobility Denmark advarer dog om, at elbilfesten kan blive bremset af højere afgifter. Ifølge organisationen står afgiften på elbiler til at stige markant i de kommende år.

En gennemsnitlig elbil kan ifølge Mobility Denmark blive ramt af 160.000 kr. mere i afgift, hvis reglerne ikke ændres.

“Man kan ikke kalde en ny regering for den grønneste nogensinde, hvis ikke man afskaffer registreringsafgiften på elbiler helt,” siger Mads Rørvig.

Han mener, at elbiler spiller en afgørende rolle for Danmarks klimamål og for mindre afhængighed af olie.

Danmark kører på strøm

År til dato er der indregistreret 79.546 nye personbiler i Danmark. Det er 12,9 procent over niveauet fra 2025.

Maj-tallene viser, at elbilerne ikke bare dominerer nybilsalget. De sætter også dagsordenen for, hvilke bilmærker der klarer sig bedst i Danmark. Lige nu sidder Tesla Model Y igen øverst på tronen.

Scania dropper mål om elbiler – “men diesel skal være dyrere”

0

Scania dropper nu 2030-målet om kun at bygge elbiler. Alligvel siger direktøren, at der kun er én vej frem – nemlig at gøre fossilt brændstof dyrere. Ellers slår den elektriske lastbil ikke igennem.

Den elektriske lastbil slår ikke igennem uden dyrere diesel og støtteordninger til strømmen fra EU’s side.

Det siger lastbilkoncernens direktør i et nyt interview, hvor han dog samtidig lægger målet om kun at bygge elbiler i 2030 ned.

– Hvis man er på 1 procent, og det er 2026, bliver det lidt fjollet at tale om 50 procent inden 2030, siger administrerende direktør Christian Levin i et interview med Dagens Nyheter.

I sammen interview er Levin bekymret for, at EU ender som fallerede virksomheder i stil med Kodak og Blackberry eller Nokia, hvis ikke der lægges forbud eller højere afgifter ned over den fossile del af industrien.

– I historien er der flere eksempler på verdensførende virksomheder, der er gået konkurs på grund af store teknologiske skift, såsom Blackberry eller Kodak.

– Vi er ikke ved at blive en Kodak, men vi bør respektere dette skift. Og hvis EU ikke er i stand til at implementere denne systemændring for alle vores industrier, så kan hele Europa blive en Kodak. Det er jeg virkelig bekymret over.

Christian Levin efterlyser i den forbindelse tre initativer fra EU’s side. Det skal være billigere at køre på strøm, det skal være dyrere at køre diesellastbiler og så skal der lægges kilometerafgifter på alle dieseldrevne lastbiler.

Den kilometerafgift behøver direktøren dog ikke kigge langt efter. Ordningen har nemlig eksisteret i Danmark siden 1. januar 2025. Men systemet bagved er fyldt med fejl.

I en mail sendt til Boosted oplyser International Transport Danmark, at myndighederne stort set er holdt op med at skrive bøder ud for manglende betaling af kilometerafgiften.

Systemet er ganske enkelt for behæftet med fejl. Der er kun, siger interesse-organet, skrevet bøder ud i de enkelte tilfælde, hvor myndighederne har kunnet konstatere åbenlys snyd.