En af Ruslands rigeste familier, Mazepin-klanen, bevæger sig igen i Formel 1-paddocken. Og det på trods af sanktioner fra EU.
Mazepin-familien, der er en af Ruslands rigeste, har igen vist sig i Formel 1.
Dmitry Mazepin, der er forretningsmand og Haas’ tidligere hovedsponsor gennem gødningsgiganten Uralkali, er blevet set i Formel 1-pitten for første gang siden 2022.
Den russiske forretningsmand, som er på EU’s sanktionsliste, blev i onsdags set ved Bahrains internationale motorsportsbane, hvor der blev afholdt test før den egentlige sæson begynder.
Russerens tilstedeværelse har rejst flere spørgsmål. For det første om, hvordan han overhovedet har fået adgang til banen, da han har forbud mod at rejse gennem europæisk luftrum.
Bahrain er dog ikke underlagt de restriktioner.
Russere kan ikke få alle deres Formel 1-penge igen
PlanetF1 skriver, at den rige russer gik rundt med en akkreditering i form af et såkaldt ‘rotation pass’ – en form for adgangsbillet til paddocken, der ikke direkte skal godkendes af hverken Formel 1-organisationen, FIA eller banens ejere.
Den stenrige russeres er interessant nok til stedet i paddocken samtidig med, at hans søn, den tidligere Haas-kører Nikita Mazepin, har fået besked om, at EU ophæver sanktionerne mod ham.
Det er dog uklart, om far Mazepin har nogle ambitioner om igen at se sit afkom i en Formel 1-racer, eller om besøget var af mere personlig karakter.
Mazepin-firmaet Uralkali var tidligere i konflikt med Haas, efter at russerne krævede at få alle sponsorpenge for 2022 tilbage.
En voldgiftskendelse afgjorde dog, at Haas kun skulle tilbagebetale den del af sponsorpengene, der skulle være brugt på at dække udgifter efter bruddet med russerne.
Mazepin-folkene blev sparket ud umiddelbart før sæsonstart, men Nikita Mazepin kørte alle test op til sæsonen.
Mazepin blev observeret i Alpines gæsteområde, men holdet afviste, at han var og er deres gæst. Han blev senere knyttet til Mercedes. Men også her afviser man enhver forbindelse med eller til russeren.
Selvom ingen vil tage ansvar, har han tilsyneladende fået et paddockpas, som udleveres af Formel 1-hold eller via officiel akkreditering. Spørgsmålet er – hvem i Formel 1 har åbnet døren for de rige russere?
Det er endnu uklart, om Mazepins tilstedeværelse var en engangsforestilling, eller om begyndelsen på et russisk comeback i Formel 1.
Læs flere artikler efter annoncerne: