Australierne holder sig i sรฅ stort et omfang fra elbilerne, at bl.a. Volvo har opgivet idรฉen om kun at sรฆlge elbiler i landet. En undersรธgelse peger pรฅ hvorfor.
I maj mรฅned faldt salget af elbiler i Australien til det laveste i niveau i to รฅr.
Men allerede mรฅneden fรธr sag bilbranche-organet Federal Chamber of Automotive Industries, at salget af elbiler slet ikke kan fรธlge med resten af markedet.
Faktisk udgjorde elbilernes andel af salget i april bare 4,9 procent af hele markedet. Et faldt fra 9,5 procent i samme mรฅned sidste รฅr. Og endda 6,8 procent i marts 2023.
Altsรฅ gรฅr salget af elbilerne i hele Australien faktisk tilbage. Bilbranchen i Australien kalder da ogsรฅ slaget for i bedste fald ‘flygtigt’. Bilisterne vรฆlger ganske enkelt noget andet.
Det viser tal fra det australske motorkontor, som FCAI selv henviser til.
Salgstallene lyver ikke – australierne kรธrer uden om elbilerne
– Vi befinder os pรฅ et kritisk punkt for overgangen til en bilpark der udleder mindre CO2. Men virkeligheden er bare en anden:
– Australske familier og virksomheder skifter ikke i stor stil til elbiler, siger FCAI’s administrerende direktรธr, Tony Weber, i en pressemeddelelse.
Heller ikke selvom der sรฆttes stadig flere nye elbiler og modeller til salg. I marts mรฅned var udbuddet oppe pรฅ 89 nye biler, som australierne har at vรฆlge i mellem.
Men det gรธr de ikke. Altsรฅ vรฆlger elbilen. De sรฅkaldte ‘early adopters’ har kรธbt en elbil. Men resten af befolkningen er ikke fulgt med.
– Dett stemmer overens med udviklingen pรฅ en rรฆkke andre markeder rundt om i verden, lyder det fra FCAI.
Der er da heller ikke en eneste elbil i top 10 over australiernes fortrukne biler. De vil have pickups som Ford Ranger, Isuzu D-Max, Toyota Hilux og BYD Shark6.
Sidstnรฆvnte er trods det, man kender BYD for i Norden, ikke en elbil. Shark6 er en plugin-hybrid med lad. Altsรฅ en pickup.
Og ser man pรฅ blandt andres Top Gears erfaringer med at ‘roadtrippe’ rundt i en elbil i netop Australien forstรฅr man hvorfor. Infrastrukturen i landet er alt for ringe, og afstandende er simpelthen alt for store.
Noget andet er, at der heller ikke er nogle statslige stรธtteordningen og afgiftsrabatter at komme efter. Om bilisterne kan fรฅ stรธtte til kรธbet af en elbil, afhรฆnger helt af, hvilken delstat de bor i.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]