Softwarefejl i Audi A8, Q7, Q8 plug-in hybrid kan fรธre til brand ved opladning. Mรฆrket advarer nu mod at bruge hybrid-knappen og mod at lade bilen!
Audi advarer nu ejere af plug-in hybrid-versionerne af A8, Q7 og Q8 mod at bruge en specifik knap i bilens infotainmentsystem.
En softwarefejl kan fรฅ bilens hรธjspรฆndingsbatteri til at overophede under opladning, hvilket รธger risikoen for brand markant.
Advarslen er alvorlig. Og ifรธlge Top Gear har visse Audi-ejere ogsรฅ fรฅet besked pรฅ ikke at oplade deres biler, fรธr fejlen er rettet.
Problemet ligger i den knap pรฅ touchskรฆrmen, som bruges til at vรฆlge bilens forskellige hybrid-kรธreprogrammer.
Det gรฆlder specifikt funktionerne “Battery Charge” (batteriopladning) og “Battery Hold” (der betyder at bilen skal holde pรฅ batteriets spรฆnding, red.).
Softwarefejl kan udlรธse brand
Ifรธlge den hollandske godkendelsesmyndighed RDW, som har udsendt en officiel tilbagekaldelses-varsel, er der fundet en softwarefejl i de berรธrte biler.
– Batterimodulerne i hรธjspรฆndingsbatteriet kan have en abnormalitet, der forรฅrsager funktionsfejl, skriver RDW i tilbagekaldelsesregisteret.
– Dette kan forรฅrsage, at batteriet overopheder under opladning, hvilket รธger risikoen for brand.
Selvom de fleste ejere sandsynligvis primรฆrt kรธrer i bilens automatiske hybrid-tilstand, udgรธr muligheden for at aktivere de specifikke programmer altsรฅ en potentiel brandfare.
Audi: Lad IKKE bilen op!
Konsekvensen er ikke til at tage fejl af: Audi frarรฅder nu ejerne at bruge de pรฅgรฆldende knapper.
Endnu vigtigere er det dog, at Audi ogsรฅ anbefaler, at man helt undlader at oplade bilen, indtil fejlen er blevet udbedret pรฅ et vรฆrksted.
Det efterlader ejerne med en hybridbil, der reelt kun kan kรธre pรฅ benzin, indtil de har vรฆret forbi forhandleren.
Lรธsningen pรฅ problemet er en softwareopdatering, som skal installeres pรฅ et af Audis egne vรฆrksteder.
De ejere med biler, der kan vรฆre ramt af fejlen, vil ifรธlge de hollandske myndigheder fรฅ et brev om tilbagekaldelsen.
Det vides ikke, om danske biler i den forbindelse ogsรฅ skal en tur pรฅ vรฆrksted. Men Boosted fรธlger sagen.
Gammelt problem vender tilbage
Den nye tilbagekaldelse er ekstra problematisk for Audi, da den minder uhyggeligt meget om et problem, der ramte mรฆrket tilbage i januar 2025.
Dengang, som Boosted ogsรฅ kunne fortรฆlle, tilbagekaldte Audi de selvsamme plug-in hybridmodeller A8, Q7 og Q8 โ samt elbilen e-tron GT โ pรฅ grund af en lignende brandfare relateret til batteriet.
Tilbage i januar blev ejerne ogsรฅ frarรฅdet at oplade deres biler.
Den sag skabte stor frustration blandt danske Audi-ejere. Mange oplevede lange ventetider pรฅ en lรธsning, fordi Audi i Tyskland ikke havde en softwareopdatering klar.
At det tilsyneladende samme problem nu dukker op igen, rejser alvorlige spรธrgsmรฅl om kvaliteten af Audis software og batteristyring.
Den nye advarsel er det seneste i en rรฆkke problemer for Audi, der i forvejen er i dyb krise.
Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, er bilmรฆrket รธkonomiske vanskeligheder.
Det har allerede smittet af i toppen, hvor den eneste kvindelige topchef efter en produktionskrise pรฅ en fabrik i Mexico.

