Audi melder om 12 procent fremgang i omsætning i løbet af første kvartal, selvom der bliver solgt færre biler.
Audi tjener flere penge på færre biler.
Det er hovedkonklusionen, hvis man læser mærkets første kvartalregnskab i 2025.
Mærket fra Ingolstadt leverede nemlig færre biler i løbet af årets første tre måneder, når man sammenligner med året før.
Det er især profitten pr. elbil der trak op. Til gengæld trak salget i Kina ned. Dog ikke mere end at tyskerne holder fast i de oprindelige forventinger til 2025.
Omsætningen steg med 12 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Den landede på cirka 115,1 milliarder danske kroner mod 102,4 milliarder kroner i første kvartal året før.
Samtidig leverede Audi 3,4 procent færre biler til kunderne.
En væsentlig faktor bag den øgede omsætning er salget af elektriske modeller. Salget af Audis elbiler steg med hele 30 procent i perioden. Det bidrog positivt til det samlede økonomiske resultat.
På det kinesiske marked er Audi dog kørt ind i en markant nedgang. Her leverede producenten 144.471 biler. Det er et fald på syv procent sammenlignet med samme kvartal året før.
Audis udfordringer i Kina og Nordamerika
Også i Nordamerika oplevede Audi et fald i antallet af leverede biler. I Canada og USA faldt antallet af leverede biler med 2,1 procent. Det svarer til 48.599 biler i kvartalet.
Audi undskylder sig med, at man har flere nye modeller på vej, og at kunderne derfor venter med at købe.
Flere nuværende modeller nærmer sig afslutningen af deres livscyklus. De vil snart blive erstattet af facelift eller helt nye modeller.
Planen er at introducere ti nye modeller på det nordamerikanske marked. Det skal ske inden udgangen af 2026. Audi tror på, at det er nok til at vinde bilisternes tillid.
Trods udfordringerne på visse markeder fastholder Audi sine finansielle prognoser for hele 2025. Mærket forventer fortsat en samlet omsætning på mellem 503,6 og 540,9 milliarder danske kroner.
Til sammenligning var omsætningen i 2024 på cirka 481,3 milliarder kroner.
Der er dog et element af usikkerhed i prognoserne. Audi har valgt ikke at medregne de mulige effekter af eventuelle nye amerikanske toldsatser på biler. Ledelsen anser nemlig sådan en forudsigelse for at være ‘umulig’.
Usikkerhed om told og fremtidige Audi-fabrikker
De nuværende prognoser tager altså ikke højde for potentielle toldstigninger. Det kan påvirke resultatet, hvis USA indfører mere told på biler ude fra.
Audi har i dag bilfabrikker i Mexico. Mærket har dog ingen produktionsfaciliteter i selve USA.
Det kan dog ændre sig i fremtiden. Audi overvejer nemlig at bygge mindst en fabrik i USA. En beslutning om det forventes at blive truffet i løbet af året.
Det er da heller ikke alt uden for salgsafdelingen, der kører for Audi. Også i kvalitetsafdelingen er det gået bedre.
Faktisk indrømmer Audis ledelse i dag gerne, at kvaliteten af bilerne har været langt bedre førhen. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]