Audi RS6 GTO er det ondeste RS6-koncept til dato

Audis hold af designere har skabt noget nær den perfekte Audi RS6. GTO er godt nok kun et koncept, men… nøøøøj!

Opdateret: Siden vi i november sidste år første gang fik nys om RS6 GTO, har Audi i samarbejde med Auditography sendt en videosnas af bæstet ud på det store internet. Find den længere nede i artiklen.


Inspirationen har de fundet i den vilde IMSA-raket, 90 Quattro GTO. En bil der var udstyret med 2,2-liters rækkefemmer og en gigantisk turbolader, hvilket gjorde den i stand til at sende over 700 hestekræfter i asfalten.

Det hele i en bil der vejer blot 1.205 kilo. Imponerende. Men det, de fleste nok husker bilen for, er det gigantiske afgangsrør, der går direkte ud igennem passagerdøren. Ja, den er god nok. Desværre blev det aldrig til mere end en sæson i IMSA-serien, før Audi trak sig for at fokusere på DTM.


Genfødt efter 31 år
Men nu har fabrikken alligevel set tilbage på 90 Quattro GTO for at finde inspirationen til RS6 GTO. En bil skabt for at fejre Audis 40 år med Quattro-firhjulstrækket. Bemalingen er den samme kombination af en hvid grundfarve med sorte, røde og sølv-stafferinger. Det skal vel lugte lidt af ‘ræs’.

90 Quattro IMSA GTO nåede kun at køre ræs i én enkelt sæson, men det var også nok, i dag er modellen en legende i motorsporten

De turbine-designede hjul er en hilsen til fortiden, det samme er de enormt brede skærme og den totalt strippede kabine med skålsæder i kulfiber. Nyt er den Formel 1-inspirerede bremseslygte i bagkofangeren.

Afgangrøret har stadig en prominent placering. Dog det er flyttet længere bag ud og delt i to. Et på hver sin side af bilen. Så den moderne biturbo-V8’er nu kan sende stikflammer bag ud – håber vi!

Det er så godt som udelukket, at Audi selv kunne finde på at sætte RS6 GTO Concept i produktion. Så vi kan kun håbe, at diverse stylingsfirmaer samler idéen op.

Hører I, Liberty Walk?

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af RS6 GTO Concept.