Volkswagen-koncernen, der ejer Audi, er nu så presset øknomisk, at man overvejer at sælge hele Formel 1-satsningen til en statslig fond fra Qatar.
Volkswagen overvejer at sælge Audis Formel 1-projekt til Qatar for at bremse en økonomisk krise, der truer hele koncernes eksistents.
En aftale om delvist eller fuldstændigt salg vil kunne styrke Volkswagens kriseramte økonomi gevaldigt på et tidspunkt, hvor mærket ikke engang tjener 1.000 kr. pr. solgte gadebil.
Samtidig vil et salg kunne bevare Audi-mærkets tilstedeværelse i Formel 1. I hvert fald ud af til. Qatar Investment Authority (QIA), der er Qatars statslige investeringsfond, ejer allerede en betydelig del af Volkswagen-koncernen, nævnes som en mulig køber.
Det skriver Auto Motor und Sport.
Audi trådte officielt ind i Formel 1 under det belgiske Grand Prix i 2022. Umiddelbart derefter overtog det tyske mærke delvist det schweiziske hold Sauber i en handel vurderet til 4,2 milliarder danske kroner.
LÆS OGSÅ: Nyt iPhone-problem rammer kun Tesla-ejere
Målet var at etablere Audi som Volkswagen-koncernens tilstedeværelse i Formel 1. Boosted har dog siden kunne fortælle, at Audi faktisk overvejede at trække sig fra sporten på grund af fejl til 8 milliarder kroner. Læs mere om det her.
Men for at understøtte Formel 1-projektet byggede Volkswagen en ny fabrik i byen Neuburg. Hele anlægget er dedikeret til udviklingen af Formel 1-reglementets nuværende V6 hybrid-motor.
Internt har Audis Formel 1-projekt dog mødt adskillige udfordringer. Ledelsesskift og strategiske overvejelser har præget projektet, herunder ansættelsen af tidligere Ferrari-teamchef Mattia Binotto, som blev hentet ind for at stabilisere processen.
Audis nye administrerende direktør, Gernot Döllner, har ifølge flere medier helt åbenlyst talt kritisk om både Formel 1 og mærkets involvering i motorsporten. Disse interne overvejelser har bidraget til yderligere usikkerheder, om hvorvidt Audi overhovedet stiller til start, når 2026-sæsonen begynder.
Omvendt har Qatar som land i flere år styrket sit engagement i motorsport og Formel 1. Qatar Airways fungerer som officiel sponsor for Formel 1, og Lusail International Circuit er vært for det årlige Qatar Grand Prix.
Et muligt samarbejde eller en delvis overtagelse af Audis F1-projekt kunne derfor styrke Qatars tilstedeværelse i sporten og sikre fortsat branding for Audi i Formel 1, samtidig med at Volkswagen får frigjort noget økonomi.
Endnu er der intet officelt ude om et eventuelt exit fra Volkswagen-koncernen. Men Audis engement i motorsportens kongeklassen tvivler flere på. Rygtebørsen kører dog ikke kun hos og omkring Audi. Et andet Formel 1-hold har for nylig igen måtte afvise, at et salg er på vej. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!