Der er ingen planer om en ny Audi R8, siger chefen for Volkswagen i Nordamerika Kjell Gruner. I hvert fald ikke som vi kender den.
Audi får ikke lov til at bygge en centermotoriseret superbil i stil med den nu pensionerede R8-model. I hvert fald ikke hvis det står til chefen for Volkswagen i Nordamerika Kjell Gruner.
Det fortalte Kjell Gruner selv de journalister der var mødt frem på Audis stand i forbindelse med New York Auto Show tidligere på måneden.
Det skriver Motor1.
Audi R8 gjorde sin entre i mærkets modelprogram i 2007. Bilen debuterede med en 4,2-liters V8-motor uden turbotryk.
Først i april 2009 kom den på mange måder mere ikoniske V10-motor med en slagvolumen på 5,2-liter til. V10-motoren var i øvrigt den eneste tilbageværende mulighed, da R8 gik på pension sidste år.
Og trods spekulationer i både dansk som international presse, er topmodellen i Audis modelprogram altså ikke noget der vender tilbage.
Som et næsten fornærmende tyndt plaster på såret lover Kjell Gruner dog, at GTI-modellerne får lov til at overleve. Det samme gør R-modellerne selvom det er noget, VW har svært ved at sælge.
Ifølge Kjell Gruner skyldes det svage salg dog kun, at Volkswagen for nylig faceliftede GTI-modellen, og at det først er nu, kunderne er begyndt at modtage bilerne.
Herhjemme blev der i 2024 ikke indregisteret én eneste Audi R8. Måske fordi bilen allerede fra fabrikken kostede 1,2 millioner danske kroner.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]