Annonce:

Audi har snydt – tilbagekalder 700.000 biler

Audi tilbagekalder nu 700.000 biler, fordi transportmyndighederne i Tyskland, KBA, mener, at mærket snyder med kaliberingen af EGR-ventilen.

Annonce:

Audi tilbagekalder over 700.000 biler i Tyskland efter påbud fra den tyske transportmyndighed KBA.

De berørte biler, der er bygget mellem 2009 og 2017, er ifølge myndighederne udstyret med en manipuleret EGR-ventil der ikke lever op til gældende emissionskrav. Tilbagekaldelsen påvirker modeller som Audi A4, A5, A6 og Q5.

Problemerne med EGR-systemet (Exhaust Gas Recirculation) betyder, at det emissionsbegrænsende udstyr i bilerne generelt ikke fungerer korrekt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Systemet skal mindske mængden af kvælstof ved at føre en del af udstødningsgasserne tilbage i motoren.

Men i de berørte biler fungerer denne proces ikke som den ifølge lovgivningen skal. For at få styr på bilernes udledning af kvælstof mener Audi i første omgang, at det er nok at opdatere softwaren som styrer processen.

LÆS OGSÅ: Rival vil give Kevin Magnussen ledigt Formel 1-sæde

Ejere af de pågældende modeller vil blive bedt om at få køretøjerne tjekket på et mærke-værksted.

Tidligere kunne bilproducenter som Audi anvende det såkaldte “temperaturvindue”, en funktion der midlertidigt slår emissionsbehandlingen fra under bestemte forhold, eksempelvis i koldt vejr.


Metoden, sagde bl.a. Volkswagen-koncernen, blev brugt for at beskytte motorens komponenter mod slitage.

Men efter en afgørelse fra EU-Domstolen er brugen af temperaturvinduet nu strengt reguleret og tilladt kun under særlige omstændigheder.

Det er dog ikke kun Audi, som er kommet i myndighedernes søgelys for den slags snyd. Præcis det samme skete tidligere på året for Volvo. Kinamærket klapper dog fuldstændigt i. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det er fortsat uklart, om tilbagekaldelsen også gælder for danske ejere af de pågældende Audi-modeller. Hvis køretøjerne i Danmark er omfattet, skal Audi udsende tilbagekaldelsen via myndighederne. Bilmærket må ikke selv kontakte ejerne.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Responsiv Iframe

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også