Tilbage i januar lød det på alle måder, som om at Audi RS6 ville miste sin brutale V8-motor. Men nu har tyskerne skiftet mening. Sjovt nok gennem elektrificering.
Der kommer både en helt elektrisk udgave af den næste Audi RS6 og så en med plugin-teknologi knyttet til en V8-motor.
Meningen er, at den kombination skal konkurrere direkte med BMW M5, der i dag også er en PHEV alias plugin-hybrid.
Nyheden kommer efter, at det i januar ellers lød som om, at Audi var godt i gang med at skære to cylindre af den nuværende 4-liters twinturbo-V8’er i RS6.
Beslutningen om at beholde V8-motoren er i øvrigt taget bare to år efter, at mærket fra Ingolstadt ellers sagde, at man vil gøre RS6 helt elektrisk.
Men i dag fortryder Audi. Især fordi kunderne bliver væk fra de elektriske alternativer i modelprogrammet. Og det sker i et langt større omfang, end ledelsen havde regnet med.
Detaljer om fremtiden for V8-motoren i Audi RS6 er det småt med. Men ifølge Autocar tager tyskerne udgangspunkt i den 4-liters sag, som Porsche de seneste år har udviklet på.
For at leve op til emissionsstandarden Euro 7 forventes det, at Audi i lighed med Porsche – og Bentley som også bruger motoren – bygger hybridsystemet sammen med gearkassen.
Med andre ord – det bliver sygt, når teknikken går i stykker. Autocar læner sig op af spionfotos, der er taget af, hvad der formentlig er en godt camoufleret RS6 sedan.
Bilen har nemlig samme, mindre afgangsrør som i forvejen findes på Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid. Her er det i øvrigt værd at bemærke, at RS6 for første gang siden 2010 kommer som både sedan og stationcar.
Men vi skal faktisk endnu længere tilbage, før at finde en rigtig interessant RS6. I to år mellem 2008 og 2010 byggede Audi C6 RS6. Et ordentlig brød med 5-liters V10-motor.
Altså fordi konkurrenterne hos BMW havde præcis det samme i den daværende M5. Interessant nok nøjedes Mercedes med en 6,2-liters V8-motor på samme tidspunkt.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]