Internt hos Audi er der stadig uenigheder om benzin- og dieselbiler. Den รธverste fagforeningmand vil ikke hรธre tale om EU-tvang og elbiler.
En intern uenighed hos Audi skaber nu usikkerhed om bilmรฆrkets fremtid.
Diskussionen drejer sig om det EU-forbud mod nye benzin- og dieselbiler der efter planen trรฆder i kraft 1.januar 2035.
Men nu stiller, Jรถrg Schlagbauer, der er formand for Audis samarbejdsudvalg med fagforeningerne, kritisk over for en hundrede procents satsning pรฅ elbilerne.
Det sker pรฅ trods af, at Audi, som en del af Volkswagen-koncernen, hidtil har bakket fuldt op om en elektrisk fremtid.
Jรถrg Schlagbauer er formand for Audis fรฆllestillidsrรฅd. Han reprรฆsenterer dermed de ansatte.
Og nu advarer han mod at bilmรฆrket binder sig fuldstรฆndigt til รฉn teknologi. Det siger han i et interview med den tyske avis Augsburger Allgemeine.
Ifรธlge fagforeningsformanden er der flere รฅrsager til skepsissen. Han peger pรฅ manglende ladeinfrastruktur i Europa. Han nรฆvner ogsรฅ de hรธje priser pรฅ elbiler og en generel tรธven hos mange bilkรธbere.
– Vi oplever i รธjeblikket en tilbageholdenhed hos kunderne, siger Jรถrg Schlagbauer til avisen.
Han mener, at det i den sammenhรฆng er afgรธrende at lytte til markedets signaler.
Forbrรฆndingsmotor kan fรฅ comeback hos Audi
Schlagbauer foreslรฅr en mere fleksibel tilgang efter 2035. Han รฅbner for muligheden for fortsat at producere biler med forbrรฆndingsmotor. Det gรฆlder isรฆr, hvis de kan kรธre pรฅ syntetiske brรฆndstoffer, ogsรฅ kendt som e-fuels.
– Vi er nรธdt til at reagere mere fleksibelt pรฅ kundernes efterspรธrgsel,โ fastslรฅr han.
Udmeldingen skaber en direkte konflikt med den officielle linje fra Audis topledelse. Den er anfรธrt af administrerende direktรธr Gernot Dรถllner.
Dรถllner har tidligere understreget, at Audis fremtid er elektrisk. Han har fastholdt, at mรฆrket vil lancere sin sidste nye model med forbrรฆndingsmotor i 2026.
Siden har Audi da ogsรฅ trukket en smule i land igen. Nu hedder det sig, at forbrรฆndingsmotoren godt kan overleve 10 รฅr. Mรฅske endnu lรฆngere. Lรฆs mere om det her.
Den nuvรฆrende usikkerhed pรฅ markedet har dog fรฅet flere af konkurrenterne til at justere deres planer.
Efterspรธrgslen pรฅ elbiler har ikke udviklet sig sรฅ hurtigt, som mange i branchen forventede for blot fรฅ รฅr siden.
Elbilerne har allerede kostet milliarder
En fuld satsning pรฅ elbiler krรฆver enorme investeringer. At udvikle bรฅde elektriske platforme og forbrรฆndingsmotorer sidelรธbende er en endnu stรธrre รธkonomisk byrde.
Det kan koste bilmรฆrkerne milliarder af kroner. Hvilket det sรฅdan set allerede har gjort.
Den interne debat hos Audi afspejler en bredere tendens i bilindustrien. Her vejer man de politiske krav fra EU op mod kundernes reelle kรธbsadfรฆrd og de teknologiske realiteter.
Jรถrg Schlagbauers kritik kommer forud for det kommende valg til Europa-Parlamentet. Valget kan potentielt รฆndre pรฅ den politiske sammensรฆtning og dermed ogsรฅ pรฅ den endelige beslutning om forbuddet i 2035.
Audi har endnu ikke officielt kommenteret pรฅ fagforeningsformandens udtalelser.
Situationen efterlader mรฆrket fra Ingolstadt i en sรฅrbar situation. Der er nu tvivl om, hvorvidt strategien om kun at bygge elbiler holder. Eller om Audi vil justere kursen i de kommende รฅr.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]