Annonce

At lukke kølerhjelmen ødelægger Dodge’ nye elbil

Ejere af den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en dyr reparation, hvis ikke de lukker kølerhjelmen helt korrekt.

Ejere af den nye Dodge Charger Daytona kan få en dyr overraskelse.

Ikke bare er ejerne meget få i antal, fordi Dodge ikke kan sælge bilerne, en fejl i kølerhjelmens konstruktion koster 1.400 kroner i timen at udbedre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis altså det går galt.

Problemet opstår, hvis kølerhjelmen ikke lukkes korrekt på den elektriske muskelbil.

Mekanikeren Jordan Rose opdagede problemet. Han arbejder hos Hall Chrysler Dodge Jeep Ram i Virginia Beach. Han har delt en optagelse af det korrekte problem på Youtube.

Videoen viser to Charger Daytona side om side. Begge biler har præcis samme problem. Låsen til kølerhjelmen virker ikke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Man kan kun åbne hjelmen ved at trække manuelt i et kabel. Knappen inde i bilen virker slet ikke. Det er frustrerende på en helt ny bil.

De nye biler koster over 60.000 dollars hjemme i USA. Det svarer til mere end 415.000 danske kroner.

Fejlfinding på en helt ny elbil

Jordan Rose sammenlignede de defekte låse med en ny model uden problemet. Den nederste metaldel på de gamle låsemekanismer er bøjet, også selvom kølerhjelmen måske kun har været åbnet én gang. Det er årsagen til problemet.

Mere efter videoen

Rose undersøgte sagen nærmere. Han fandt ud af, at der findes en særlig procedure, som ejerne skal følge for at undgå skaden.

»Du tror måske, at en kølerhjelm bare er en kølerhjelm. Men åbenbart ikke på den her bil, siger Rose i sin video.

Det betyder, at man ikke bare kan tage fat og smække hjelmen i. Gør man det, risikerer man at ødelægge låsemekanismen.

Man skal i stedet sænke hjelmen forsigtigt ned over låsen. Derefter skal man presse kølerhjelmen det sidste stykke ned med to hænder.

Korrekt lukning og mulige mekanikeregninger

I bilens instruktionsbog nævnes endda et tredje trin i proceduren. Man skal aktivt bekræfte, at kølerhjelmen er lukket korrekt, før man forlader bilen.

For at udskifte låsen skal mekanikeren fjerne flere plastikpaneler. Panelerne sidder inde i bilens “frunk”, altså det forreste bagagerum.

Mere efter annoncen

Selve låsen holdes fast af to 10-millimeter bolte. Der er også et par elektriske stik, der skal afmonteres og monteres igen.

Reparationen er måske ikke dækket af bilens garanti. Det kan ske, hvis værkstedet vurderer, at fejlen skyldes forkert brug fra ejerens side. Ejeren risikerer dermed selv at skulle betale for reparationen.

Officielt holder Dodge’ egne værksteder en timepris omkring 200 dollar. Det er cirka 1.400 danske kroner i timen.

Mere efter annoncen

Det viser diskussioner på online forummet Reddit, som både mekaniker og værkføre har deltaget i.

Problemet er i sig selv ikke stort, så længe ejerne kender proceduren. Men erfaringen viser, at mange ejere ikke læser instruktionsbogen grundigt. De risikerer derfor en dyr lærestreg.

Den dårligt konstruerede kølerhjelmen er bare det seneste af en lang række problemer for Dodge. Bilmærket tog nemlig helt fejl af den elektriske ‘muskelbil’.

Kunderne bliver væk, og de, der alligevel våger sig ud i et køb, skal forvente, at deres bil går i stykker hos forhandleren inden levering. Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også