Det er bestemt ikke alle bilister, der bryder sig om elbiler. Hos Aston Martin indrรธmmer man nu, at teknologien ikke gรฅr rent ind hos visse kunder.
Aston Martins fรธrste elbil er allerede blevet forsinket flere gange, og nu ser det ud til, at den ikke lander fรธr engang senest i det nye รฅrti.
ร rsagen? Visse Aston Martin-kunder hader elbiler. Det indrรธmmer mรฆrkets administrerende direktรธr Adrian Hallmark nu i et interview med Automotive News.
Egentlig var det meningen, at det britiske mรฆrke skulle have sendt en elbil pรฅ gaden i รฅr. Men det blev siden udskudt til 2026, og nu er der ikke nogen fast deadline.
I hvert fald vil Aston Martin ikke komme den slags nรฆrmere end med formuleringen: ‘engang i lรธbet af 2030’. Og det skyldes visse kunders indรฆdte modstand.
– Nogen siger nej og hader dem (elbilerne, red.) med en dybtfรธlt passion. Fordi kunderne tror, at de med elbilerne fรฅr fortalt, at de aldrig igen kan kรธbe en ny V12- eller V8-motoriseret bil.
– Der er ingen bedre mรฅde at pisse en milliardรฆr af pรฅ, end ved at fortรฆlle ham, at der er noget her i verden, han ikke kan fรฅ.
Samtidig noterer Aston Martin sig dog, at holdningen ifรธlge mรฆrket er ved at skifte. Flere og flere bilister er tilsyneladende for elbilerne.
Oprindeligt var briternes plan at lancere en elbil baseret pรฅ en allerede eksisterende model med forbrรฆndingsmotor. Den plan slap i fรธrste omgang ud i lรธbet af 2015, hvor mรฆrket viste konceptet Aston Martin Rapide E frem for offentligheden.
Bilen, der var baseret pรฅ den firedรธrs V12-model Rapide, blev dog droppet igen fem รฅr senere. Senest har Aston Martin sagt, at man ikke er klar til udelukkende at bygge elbiler. I hvert fald ikke fรธr senest i 2040.
โ Det er udelukket, at vi kan skifte til elbiler nu og her og samtidig have nogen forretning, lรธd det fra Hallmark sรฅ sent som i begyndelsen af februar mรฅned.
Hallmark mener heller ikke, at elmotorens ‘fysik’ ligefrem taler for elbilen i det hele taget. Mens en forbrรฆndingsmotor typisk lรฆgger omkring 150 kilo til bilens vรฆgt, skal man som minimum regne med 700 til 800 kilos ekstra vรฆgt i en elbil, der slรฆber rundt pรฅ batteripakken og selve elmotoren. Sidstnรฆvnte kan der i รธvrigt sagtens vรฆre flere af i samme bil.
Aston Martins topchef stรฅr ikke alene med den holdning, at elbilerne er svรฆre at sรฆlge til folk med penge. Bรฅde Rimac og Alpina, der i รฅr bliver en del af BMW, mener, at kunderne ikke rigtig gider elbilerne.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: