Solen er ved at gå ned for forbrændingsmotoren. I hvert fald de største af dem. Nu melder Aston Martin ud, at fabrikken siger farvel til deres 6-liters V12’er i 2026, men..
Vi ved allerede, at V12-motoren gør comeback i en Aston Martin. Det sker med en ny udgave af den nuværende Vantage. Men så er det også det. Vistnok.
For selvom briterne allerede har fortalt, at de vil holde V12-motoren i live så længe ‘som overhovedet muligt’, så har selv det løfte en udløbsdato. Og nu ved vi lidt mere, hvornår ‘det’ er.
Forud for præsentationen af den nye DBX 707 satte Aston Martins administerende direktør, Tobias Moers, sig ned for at svare på andre spørgsmål fra journalister. Og her blev han blandt andet bedt om at forholde sig til V12-motorens skæbne.
Moers, der i 2020 kom fra AMG i Affalterbach for at blive det britiske mærkes topchef, gjorde det klart, at ‘man ikke vil bygge en ny V12-motor fra bunden’. Aldrig nogensinde fik chefen faktisk sagt.
Moers kom endvidere ind på, at han regner med, at de nye emissionskrav – Euro7 – træder i kraft i 2025 eller deromkring. Og det, mener direktøren, gør livet surt for de største forbrændingsmotorer. Tobias Moers forklarede, at det ikke kun er Aston Martin, som til den tid vil have svært ved at holde V12-motoren i live.
“Det vil de fleste bilproducenter”, forklarede han. Tobias Moers slukkede dog ikke alt håb for mærkets 12 cylindrede mesterværk. Fabrikken vil, siger direktøren, ‘aktivt gøre noget for at holde V12’eren i live. Også efter 2025″.