Adrian Hallmark, der overtog stillingen som direktør for Aston Martin, er ikke meget for idéen om kun at lave elbiler før 2040.
Elbiler kommer. Faktisk er de her allerede. Og så er de i øvrigt nok kommet for at blive. Alligevel afviser Aston Martin tanken om kun at bygge elbiler.
I hvert fald ikke før tidligst i 2040. Det siger Adrian Hallmark, der har siddet på posten som direktør hos det britiske bilmærke i fem måneder nu.
I et nyt interview med Pistonheads gør Adrian Hallmark da også sin mission meget klar – han vil være den første direktør i 112 år, der gør Aston Martin til en holdbar overskudsforretning.
Lige nu skal Aston først og fremmest gå lidt langsommere og ‘mere kedeligt’ frem, mener direktøren. Kedeligt som i, at der ikke skal spyttes en ny bil eller et facelift på gaden hver tredje måned.
Der skal penge på bundlinjen ved at skabe en helt almindelig sund forretning. Også selvom Aston Martins bedstsælgende bil ikke ligefrem er stangvare.
Tilbage i september sigtede mærkets ledelse mod at levere 7.000 biler, inden året var omme. Og af dem er størstedelen SUV’en DBX, der nu i udgangspunktet altid har 707 hestekræfter fra en 4-liters V8-motor fra AMG.
Kineserne kan dog få en 3-liters rækkesekser med 425 hestekræfter. Den har Aston Martin også købt sig til hos Mercedes’ tunerafdeling.
Den bringer os tilbage til elbiler. For de glimter i deres fravær i Aston Martins modelprogram. For godt nok har rivalerne fra Lamborghini netop udskudt deres første elbil, men Aston Martin har ikke travlt med at følge lige efter.
– Indtil 2030 vil størstedelen af vores forretning stadig dreje rundt om forbrændingsmotoren med en eller anden form for elektrificering.
– Og efter 2030 vil de (bilerne, red.) blive mere og mere elektriske, indtil de engang bliver fuldt elektriske. Men det sker måske ikke engang i 2035. Man ved aldrig – men ’35 til ’40 kan vi sige mere om den slags.
En ting afviser Adrian Hallmark i øvrigt meget bestemt. Det er umuligt at holde en forretning som Aston Martin kørende, hvis mærket skulle skifte til udelukkende at sælge elbiler på én nat.
– Det er udelukket, at vi kan skifte til elbiler nu og her og samtidig have nogen forretning.
Selvom forbrændingsmotoren altså ikke er på vej i graven i morgen eller om et år, er det ikke alle motorformer, der overlever.
Eksempelvis mener Hallmark, at forsyningerne til den 5,2-liters V12-motor med dobbelte turboer bliver færre i løbet af 2028. Før motoren udgår i løbet af 2030. I hvert fald som tingene ser ud lige nu.
At V12-motoren kan leve så ‘længe’ skyldes faktisk også EU. For selvom det er unionens regler, der kvæler livsbetingelserne for den store motor, er det de samme politikere, der ser mildere på de små bilmærker.
Aston Martin, Ferrari og Lamborghini er nemlig stadig i en lille liga for sig. På grund af mærkernes begrænsede produktion er emissionskravene knap så skrappe.
De skal nemlig ikke leve op til helt samme krav, som Volkswagen frygter kan kvæle hele forretningen i bøder. Læs mere om det her.
Nogle af de små bilmærker frygter på den anden side også fremtiden. I England kan Jaguar-tuneren Lister eksempelvis ikke få svar på, om de kan blive undtaget fra landets kommende emissionskrav.
Det har allerede fået mærkets ledelse til at sætte en stopper for udviklingen af en ny model. Og det er ikke sikkert, at den nogensinde kommer i gang igen.