De ansatte og deres fagforeninger frygter, Ford i Europa går konkurs. Alligevel har Ford sat gang i produktionen af batterier til mærkets egne elbiler.
Ford i Europa kan ikke længere regne med at få dækket et dunerende underskud af moderselskabet hjemme i USA.
Og det får både de ansatte og deres fagforeninger til at frygte en konkurs. Alligevel har mærket sat gang i produktionen af batteripakker til sine egne elbiler.
Det sker på fabrikken i Køln, oplyser mærket i en pressemeddelelse.
Ford har produceret biler på sin fabrik i Köln i næsten 100 år. Helt konkret opstod det tyske datterselskab i august 1925.
I de senere år er der investeret store summer, mere end 13 milliarder danske kroner, i at omdanne den til et moderne anlæg til produktion af elbiler.
Men pengene kan være spildt. For Ford har mere end svært ved at sælge de Volkswagen ID-baserede modeller som Explorer og Capri, der ruller ud fra fabrikken.
Allerede i november 2024 blev det besluttet at skære ned for produktion af begge modeller. Siden har Ford meddelt, at godt hver fjerde ansatte på fabriksanlægget i Køln skal ud af vagten.
Endnu før det fyrede Ford i Tyskland, der dengang stadig var styret af den amerikanske orgnaistation, størstedelen af sin ledelse.
Om den nye batteriproduktion siger Ford, at man vil bruge alle batterierne selv. Det er altså ikke noget, der skal sendes ud på verdensmarkedet for at konkurrere med eksempelvis kineserne.
For at holde gang i produktionen har folkene i Tyskland anskaffet sig 180 nye robotter til produktionen. De skal svejse, lime og skrue batterimodulerne sammen, før de ender i de enkelte biler.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]