En ny rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som endnu ikke er offentligt, stempler lademarkedet som dyrt og uigennemskueligt.
Det er dyrt at have bil i Danmark. Faktisk er de danske bilister blandt dem som betaler allermest i hele verden. Og det bare for at eje en bil. Men nogle bilister herhjemme betale også for meget.
I hvert fald når det kommer til elbiler. Det konkluderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en ny rapport. I rapporten, som endnu ikke er offentliggjort, kalder styrelsen lademarkedet for ‘dyrt, besværligt og uigennemskueligt.’
Noget der betyder, at forbrugerne – altså elbil-ejerne – i flere tilfælde betaler op mod 70 procent for meget for at lade.
Det er blandt andet urimeligt høje gebyrer, der gør det til en unødigt dyrt fornøjelse at være elbil-ejer. Faktisk er det op mod halvdelen af alle elbil-ejere, der har mulighed for at lade derhjemme, som betaler alt for meget.
LÆS OGSÅ: Tre personer bortvist af politiet: Forsøgte at omlakere en bil i vaskehallen
– Den halvdel af forbrugere, der ikke har valgt den billigste løsning, kan i gennemsnit spare 320- 520 kr. hver måned, hvis de i stedet vælger den billigste løsning. De betaler dermed i gennemsnit over 70 pct. mere end nødvendigt for at få dækket deres opladningsbehov, står der bl.a. i den 159 siders lange rapport.
Hos De Danske Bilimportører kalder man rapportens konklusion ‘alarmerende’.
– Vi siger ikke, at nogen gør noget ulovligt, men når forbrugere risikerer ekstreme udsving i ladeprisen for en kilowatt-time, er der et eller andet, som ikke fungerer, siger direktør Mads Rørvig til Finans.
Rapporten fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er lige nu til gennemsyn før udgivelsen. Af samme grund vil styrelsen ikke kommentere på indholdet.