Mercedes-AMG er kommet på nye tanker. Nu skal V8-motoren pludselig ikke begraves. I hvert fald ikke så hurtig. Den blive så længe der er kunder.
Mercedes-AMG holder fast i den populære V8-motor. Det tyske performance-afdeling trodser den elektriske udvikling. I hvert fald så længe kunderne efterspørger noget andet.
En helt ny V8-motor er derfor under udvikling og forventes klar i 2027. Beslutningen er truffet, fordi kunderne fortsat køber biler med 8 cylindre.
Det bekræfter AMG’s administrerende direktør, Michael Schiebe, i et interview med Motor1. Han slår fast, at mærket vil bygge V8-motorer, så længe der er kunder til dem.
– Vi fortsætter, så længe vi ser en efterspørgsel fra kunderne, siger Michael Schiebe.
Han peger især på det amerikanske marked. Her er der fortsat mange kunder, som udelukkende går efter en ren V8-motor. Altså uden nogen form for elektrificering.
Derfor investerer AMG fortsat i udviklingen af teknologien. Der er ifølge direktøren ikke fastsat en endelig slutdato for produktionen af den kommende motor.
Ny V8 bliver klar til EU7-reglerne
Mercedes-AMG er opmærksom på EU’s kommende regler. I 2035 skal alle nye biler i Unionen være nul-emissionsbiler. Det betyder i praksis et forbud mod nye benzin- og dieselbiler.
– Der er i øjeblikket en naturlig afslutning i Europa, anerkender Michael Schiebe.
Men reglerne er anderledes i mange andre lande. Direktøren er overbevist om, at motoren vil leve videre på markeder uden for Europa.
– I USA og på de oversøiske markeder, hvor der ikke er en bestemt slutdato, er jeg ret sikker på, at vi vil føre dem et par år ind i begyndelsen af [20]30’erne, midten af [20]30’erne.”
Den nye V8-motor er nødt til at overholde de strenge EU7-emissionskrav. Det skyldes, at den introduceres i slutningen af 2027 eller tidligt i 2028. Det ville ikke give mening kun at udvikle den til det amerikanske marked.
Fremtiden for AMG GT og C63
Rygter antyder, at den nye V8-motor vil være baseret på den nuværende 4,0-liters “hot vee” twin-turbo motor. D
er er spekulationer om, at den nye motor vil være såkaldt ‘flat-plane’, altså en flad krumptap som giver en anderledes lyd i forhold til det tordenbrag, AMG er kendt for.
Mange forbinder måske lyden af en V8’er med flad krumptap med Ferraris serie af V8-motorer. Noget som Chevrolet de seneste år har forsøgt at efterligne i Corvette C8.
Det er endnu uvist, hvilke specifikke modeller den nye motor fra AMG byder på fra fabrikken i Affalterbach.
Det står dog klart, at den populære Mercedes-AMG C63 ikke får den nye V8-motor. Den model fortsætter med en firecylindret hybrid-løsning.
Beslutningen om at fortsætte med V8-motoren står i skarp kontrast til det, som Mercedes indtil for ganske nylig mente var det eneste rigtige – nemlig elbilerne.
Elektrificeringen er det på den anden side heller ikke slut med. AMG viste i denne uge konceptbilen AMG GT XX frem for offentligheden.
Det er en super-sedan med en elektrisk drivlinje og en ydelse på 1.340 hestekræfter.
Bilen har en syntetisk lyd, som et bestyrelsesmedlem har kaldt “den bedste V8-lyd, vi nogensinde har udviklet”. For V8-entusiaster er der dog næppe noget, der erstatter den ægte vare.
Vidste du i øvrigt, at AMG tilbage i november opkøbte deres bogstavelig talt nærmeste konkurrent? Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]