Annonce:

AMG lover: V8-motoren bliver så længe folk vil have den

Mercedes-AMG er kommet på nye tanker. Nu skal V8-motoren pludselig ikke begraves. I hvert fald ikke så hurtig. Den blive så længe der er kunder.

Mercedes-AMG holder fast i den populære V8-motor. Det tyske performance-afdeling trodser den elektriske udvikling. I hvert fald så længe kunderne efterspørger noget andet.

En helt ny V8-motor er derfor under udvikling og forventes klar i 2027. Beslutningen er truffet, fordi kunderne fortsat køber biler med 8 cylindre.

Det bekræfter AMG’s administrerende direktør, Michael Schiebe, i et interview med Motor1. Han slår fast, at mærket vil bygge V8-motorer, så længe der er kunder til dem.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Vi fortsætter, så længe vi ser en efterspørgsel fra kunderne, siger Michael Schiebe.

Han peger især på det amerikanske marked. Her er der fortsat mange kunder, som udelukkende går efter en ren V8-motor. Altså uden nogen form for elektrificering.

Derfor investerer AMG fortsat i udviklingen af teknologien. Der er ifølge direktøren ikke fastsat en endelig slutdato for produktionen af den kommende motor.

Ny V8 bliver klar til EU7-reglerne

Mercedes-AMG er opmærksom på EU’s kommende regler. I 2035 skal alle nye biler i Unionen være nul-emissionsbiler. Det betyder i praksis et forbud mod nye benzin- og dieselbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Der er i øjeblikket en naturlig afslutning i Europa, anerkender Michael Schiebe.

Men reglerne er anderledes i mange andre lande. Direktøren er overbevist om, at motoren vil leve videre på markeder uden for Europa.

– I USA og på de oversøiske markeder, hvor der ikke er en bestemt slutdato, er jeg ret sikker på, at vi vil føre dem et par år ind i begyndelsen af [20]30’erne, midten af [20]30’erne.”

Artiklen fortsætter efter videoen:

Den nye V8-motor er nødt til at overholde de strenge EU7-emissionskrav. Det skyldes, at den introduceres i slutningen af 2027 eller tidligt i 2028. Det ville ikke give mening kun at udvikle den til det amerikanske marked.

Fremtiden for AMG GT og C63

Rygter antyder, at den nye V8-motor vil være baseret på den nuværende 4,0-liters “hot vee” twin-turbo motor. D

er er spekulationer om, at den nye motor vil være såkaldt ‘flat-plane’, altså en flad krumptap som giver en anderledes lyd i forhold til det tordenbrag, AMG er kendt for.

Mere efter annoncen:

Mange forbinder måske lyden af en V8’er med flad krumptap med Ferraris serie af V8-motorer. Noget som Chevrolet de seneste år har forsøgt at efterligne i Corvette C8.

Det er endnu uvist, hvilke specifikke modeller den nye motor fra AMG byder på fra fabrikken i Affalterbach.

Mere efter disse links:

Det står dog klart, at den populære Mercedes-AMG C63 ikke får den nye V8-motor. Den model fortsætter med en firecylindret hybrid-løsning.

Beslutningen om at fortsætte med V8-motoren står i skarp kontrast til det, som Mercedes indtil for ganske nylig mente var det eneste rigtige – nemlig elbilerne.

Elektrificeringen er det på den anden side heller ikke slut med. AMG viste i denne uge konceptbilen AMG GT XX frem for offentligheden.

Mere efter annoncen:

Det er en super-sedan med en elektrisk drivlinje og en ydelse på 1.340 hestekræfter.

Bilen har en syntetisk lyd, som et bestyrelsesmedlem har kaldt “den bedste V8-lyd, vi nogensinde har udviklet”. For V8-entusiaster er der dog næppe noget, der erstatter den ægte vare.

Vidste du i øvrigt, at AMG tilbage i november opkøbte deres bogstavelig talt nærmeste konkurrent? Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også