Alfa Romeo: “Vi sælger få biler, fordi vi har et sportslig ry”

Foto: Alfa Romeo Automobiles S.p.A

Alfa Romeo vil være mindre køremaskine og mere mainstream, siger chefen for mærkets engelske importør.

Om bare halvandet år vil Alfa Romeo sælge dobbelt så mange biler som i dag. Det er i hvert fald, hvad mærket selv siger. Men det kræver især én meget bestemt ting.

Mærket skal nemlig ryste sit sportslige og mere køredynamiske image af sig, mener chefen for den engelske Alfa Romeo-importør, Damien Dally. Alt sammen for at blive mere mainstream.

På den måde vil det italienske mærke kunne appellere til endnu flere bilkøbere. Kvaliteten skal dog også have et løft. Det er nemlig ikke længe siden, at mærkets topchef Jean-Philippe Imparato fik sagt, at mærkets biler fremover vil koste lige så meget som BMW.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




En model skal koste 3,7 mill. kr.
Første skridt i den retning bliver måske den nye crossover-model, som Alfa Romeo indtil videre kalder Brennero. Den kommer, siger italienerne, både med ren forbrændingsmotor og som elbil. Sedanen Giulia forventes også snart at blive afløst.

I så fald bliver det en ren elektrisk efterfølger, Alfa Romeo sender på gaden. Men det er faktisk ikke alt. For mærket vil alligevel gerne holde fast i lidt af sin eksklusivitet. I modelprogrammet skal der også være plads til en rasende dyr sportsvogn. Den skal kun produceres i ganske få eksemplarer, og Alfa vil som minimum have 500.000 euro for hver bil. Med den dagsaktuelle vekselkurs svarer det til 3,7 millioner kr.

Ses vi til Auto Show?


Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk