Elbil-kaos redder Alfa Romeo Giulia. Produktionen forlænges til 2027 efter forsinkelser på den elektriske afløser. Quadrifoglio vender også tilbage.
Den ikoniske Alfa Romeo Giulia får nu forlænget livet med mindst to år.
Produktionen af den anmelderroste sedan skulle ellers være stoppet i maj, men massive forsinkelser på den planlagte, elektriske afløser betyder, at benzin-modellen fortsætter helt frem til 2027.
Det skriver Autocar.
Nyheden vil utvivlsomt glæde fans af modellen. Men det er samtidig et tydeligt tegn på det kaos og den usikkerhed, der præger bilindustrien i den overgang til elbiler, der måske – måske ikke – venter.
Alfa Romeo Giulia og dens SUV-søster, Stelvio, skulle begge have været erstattet af helt nye, fuldt elektriske modeller baseret på Stellantis-koncernens STLA Large-platform.
Den platform deles blandt andet med den nye Dodge Charger Daytona.
Forsinkelser åbner dør for benzin-comeback
Men udviklingen af de nye elbiler er ifølge Autocar blevet markant forsinket.
Det har tvunget Alfa Romeo til at holde liv i de nuværende benzin-modeller meget længere end planlagt.
Forsinkelserne åbner samtidig op for spekulationer om, hvorvidt Alfa Romeo – ligesom søstermærket Dodge – nu vil genoverveje strategien.
Måske vil de kommende Giulia og Stelvio alligevel blive tilbudt med en forbrændingsmotor ved siden af de elektriske varianter?
Den forlængede produktion betyder også et glædeligt comeback for topmodellen.
Produktionen af Giulia og Stelvio Quadrifoglio, med den potente V6-motor, var ellers stoppet. Men ifølge Autocar vil Quadrifoglio-modellerne rulle af samlebåndet igen fra april næste år.
Katastrofe i Danmark: Kun 1 elbil og 87 solgte biler
Mens fans internationalt altså kan glæde sig over Giuliaens forlængede levetid, ser situationen helt anderledes ud i Danmark.
Herhjemme er både Giulia og Stelvio allerede udgået af modelprogrammet.
Den danske Alfa Romeo-importør satser i øjeblikket 100 procent på den nye, lille elbil Junior. Det er den eneste model, mærket har på programmet i Danmark.
Den strategi ser ud til at være en katastrofe.
Salget taler sit tydelige sprog. I år er der indtil videre kun blevet indregistreret 87 nye Alfa Romeo’er i Danmark.
Selvom det er en markant fremgang i forhold til de sølle to biler, der blev solgt i samme periode sidste år, er det stadig et mikroskopisk salgstal for et mærke med Alfa Romeos historie og potentiale.
De danske salgstal understreger den enorme udfordring, Alfa Romeo står over for.
De nye modeller kan ikke komme hurtigt nok. Selv hvis det bliver elbiler, der generelt sælger dårligt i øjeblikket, vil alt over det nuværende niveau være en bonus for det lidende mærke i Danmark.
Alfa Romeos kovending er blot den seneste i en lang række af lignende historier fra bilindustrien.
Som Boosted for nylig har afdækket, vender flere store bilmærker som Ford, General Motors og Honda nu blikket mod benzin- og hybridbiler efter flere år med et massivt elbil-boom.

