Alfa Romeo benรฆgter godt nok selv, at det skulle vรฆre tilfรฆldet. Men den 2,9-liters V6’er er udviklet af en Ferrari-mand. Og nu overlever den.
Alfa Romeo bukker nu under efter pres fra kunderne. For ikke blot overlever forbrรฆndingsmotoren; den Ferrari-udviklede 2,9-liters V6-motor bliver i modelprogrammet.
Selv vil Alfa Romeo meget gerne nedtone beslutningen, som man i et nyt interview bunder i ‘kundernes efterspรธrgsel’.
Men virkeligheden er, at Alfa Romeo formentlig ikke har noget valg. Derfor blev beslutningen om kun at bygge elbiler ogsรฅ droppet igen. Lรฆs mere om det her.
690T-motoren er udviklet af den samme mand, som skabte Ferrari F154-V8-motoren pรฅ 3,9 liter. En motor der ligger i alt fra GTC4 Lusso til California T.
Den ‘neddroslede’ sag, som Alfa benytter sig af, har pรฅ nuvรฆrende tidspunkt 512 hestekrรฆfter og 600 Nm. Og det er noget, kunderne skal bede om.
Kunderne gider ikke elbiler – sรฅ nu overlever Alfas Ferrari-motor
Ogsรฅ selvom modellen, den er mest berรธmt for at ligge i – nemlig Giulia Quadrifoglio – er pรฅ vej pรฅ pension.
I et interview med mediet Car mener Cristiano Fiorio, der er Alfa Romeos รธverste kommunikationschef, at V6-motoren overlever.
– Personligt ser jeg ikke en elektrisk Quadrifoglio for mig. Jeg ser en Quadrifoglio, som har lyden af en รฆgte forbrรฆndingsmotor. Som det er nu.
– Mรฅske vil tingene รฆndre sig om fem รฅr. Men som det er nu, bรธr Quadrifoglio for mig โ for os โ vรฆre noget med en brรธlende lyd, siger han.
At Alfa Romeo ikke dropper forbrรฆndingsmotoren, nรฅr nu sรธstermรฆrket Dodge pรฅ mange mรฅder blev tvunget til at lรฆgge V8-motoren pรฅ hylden, skyldes det italienske mรฆrkes kunder.
De – altsรฅ kunderne – gider ganske enkelt ikke elbiler.
– Derfor bliver vi nรธdt til at fortsรฆtte med at give kunderne det, de รธnsker, siger Cristiano Fiorio.
Fiorio sagde bemรฆrkelsesvรฆrdigt nok ikke specifikt, at 2,9-liters V6-motoren ville fortsรฆtte i sin nuvรฆrende form, men han kom tรฆt pรฅ.
Pรฅ spรธrgsmรฅlet om, hvilken motor en Quadrifoglio burde have, svarede han: “Hvis jeg svarer, fortรฆller jeg dig prรฆcist, hvilken motor vi fรฅr i Giulia og Stelvio.
Sรฅ jeg nรธjes med at sige, at den (motor, red.) du taler om, ikke er langt fra det, vi selv tรฆnker pรฅ, siger han til mediet.
Alfa Romeo-toppen er langt fra de eneste, som har mรฅttet trรฆkke i land, nรฅr det kommer til elbiler. Sรธstermรฆrket Maserati har ogsรฅ droppet at bygge en elbil.
Og selv hos Rimac, som ellers er kendt for netop at bygge elbiler, er direktรธr Mate Rimac overbevist om, at hans kunder ikke lรฆngere foretrรฆkker elbiler. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk